Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دیدار با رئیس اتاق اصناف ایران بر اهمیت اصناف به عنوان یکی از ارکان مهم مهارت آموزی در کشور تأکید کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ، علی اوسط هاشمی، معاونوزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این دیدار که با موضوع ضرورت همکاریاتاق اصناف با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب گسترش مراکز کارآموزی جوارکارگاهیو بین کارگاهی و بازارسازی برای آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد، گفت: کثرت و تنوع مخاطباناتاق اصناف و تنوع در ایجاد اشتغال ظرفیت بسیار خوبی برای مهارت آموزی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که دنیا به این نیاز پی برده است که اگر قراراست افراد بر موضع فعال و معیشت درست و با ثبات قرار گیرند، شرط آن پیش بینی چالش هایپیش رو و آموزش فن و مهارت است، تصریح کرد: اگر آینده و نیاز زمان را درست پیش بینیکرده باشیم خسارت ناشی از سرعت تکنولوژی و دگرگونی به مشاغل به حداقل می رسد که بدونتردید نقش مهارت در این زمینه بسیار مهم است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گستره وسیع اصنافدر کشور، از (محله تا جامعه)، بیان کرد: ظرفیت اتاق اصناف در سطوح مختلف کشور محلیبرای آموزش مهارت و کارگاه برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محسوب می شود که باتعامل دو دستگاه می توان حقوق شهروندی و حفظ بازار کار مشتری مداری را محقق کرد.
وی با اشاره به سرمایه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،گفت: اجرای قوانین الزام به فراگیری مهارت، با همکاری اتاق اصناف می تواند مهارت رادر میان اقشار جامعه از کاسبان، کارآموزان و صاحبان صنایع به گونه ای گسترش دهد کهبا ایجاد زنجیره ملی جایگاه رفیعی برای مهارت آموزی ایجاد کند.
هاشمی تصریح کرد: چنانچه به سطحی از آگاهی در نقش آفرینی خدماتبا مهارت در جامعه دست یابیم، بدون شک به امنیت پایدار رسیده ایم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در زمینه های تخصصیهمکاری اصناف با سازمان آموزش فنی و حرفه ایکشور اظهار کرد: در زمینه پژوهش، اتاق اصناف می تواند تعداد مشاغل و حرفه های خود رااحصا کرده و با ارائه به حوزه پژوهش سازمان، آموزش های مطابق با استاندارهای جهانیرا دریافت کرده و شغل ایجاد کند.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال تمرکز زدایی در مهارت آموزیهستیم، ادامه داد: می توانیم برای اتاق اصناف، سنجش صلاحیت حرفه ای را در دو بخش آموزشو آزمون برای شاغلین فاقد مهارت در اصناف و برگزاری آزمون ادواری برای افراد ماهر فاقد گواهینامه مهارت اجرا کنیم.
هاشمی گفت: اکثر افراد شاغل در اصناف ماهر بوده ولی فاقد مدرکمهارت هستند و سنجش نشده اند، بنا براین آزمون های ادواری سنجش مهارت فرصت مناسبی برایگروه استادکاران است تا سطح ارائه خدمات آنها از جنبه کیفی ارتقا یابد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ظرفیت هایآموزشگاه های آزاد خاطرنشان کرد: مدیریت آموزشگاه های آزاد می تواند پس از طی مراحل،به اتاق اصناف مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد در رسته های مختلف اصناف را اعطا کند تا اتاقاصناف بتواند از این طریق شرکای خود در صنف های مختلف را شناسایی کند.
هاشمی، همچنین بر برگزاری «مسابقات ملی مهارت در میان اصنافو مشاغل استادشاگردی» تأکید کرد و افزود: این مسابقات می تواند فرهنگ کار در مشاغلرا گسترش داده و انگیزه ایجاد کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: چندین استان کشور را پایلوت صنایعی مانند گردشگریقرار داده ایم و به ایجاد «مراکز تخصصی آموزشی و گردشگری» در این استان ها با همکاریاتاق اصناف می اندیشیم تا دامنه اقتصاد را در سطح کلان گسترش دهیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ایجاد موقعیت هایشغلی برای زنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار کار بیشتر مردانه است و ایجاد موقعیتهای شغلی برای زنان یک ضرورت است.
وی افزود: اتاق اصناف می تواند در این زمینه تسهیل گری کندو با فراخوان، حرفه های مختص به زنان را شناسایی کرده و با معرفی آنان و مهارت آموزی به این گروه مخاطب،با همکاری دو دستگاه فرصت برابر برای زنان در اشتغال فراهم شود.
هاشمی پیشنهاد کرد: با توجه به کمبود نیروی ماهر در کشور،پس از سنجش صلاحیت حرفه ای افراد، اتاق اصناف شبکه ای ملی در سطح کشور با عنوان خدماتالکترونیک به مشتریان را راه اندازی کند تا با ثبت اسامی متخصصان ماهر در هر رشته درصنوف در مردم حس امنیت و اعتماد را ایجاد کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین از عضویت اتاقبازرگانی و اصناف در هیأت نظارت مرکزی سازمان خبر داد و گفت: این تصمیم با هدف تفویضاختیار به شرکای اجتماعی سازمان و نظارت بیشتر آنها گرفته شده است.
وی گفت: با ایجاد مراکز تخصصی نوین کسب و کار به دنبال تبدیلمشاغل غیررسمی از قبیل دستفروشی یا کولبری به مشاغل رسمی هستیم که در این کار نقش اتاقاصناف بسیار مهم است.
ثبات شغل افراد در گرو آموزش مهارت های چندگانه است
در ادامه این دیدار ، سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، با تأکید برارتقای کیفیت منابع آموزش مهارت در اصناف گفت: به همکاری با سازمان های متولی آموزشو مهارت معتقدیم و در این زمینه رتبه بندی اصناف از لحاظ سطح مهارت ضروری است.
وی گفت: باید به آموزش استاد شاگردی نگاهی اقتصادی داشت وارائه گواهینامه تخصصی مهارت به این صنف با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورپیگیری شود.
رئیس اتاق اصناف ادامه داد: روسای اتحادیه ها باید توجیه شوندکه اعضای هر صنف باید گواهینامه مهارت را کسب کرده باشد.
وی خواستار اتخاذ تصمیمی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ایکشور برای آموزش «مهارت های نرم» به اصناف شد و بیان کرد: به عنوان مثال مکانیک یابرق کاری که به مشتریان خدمات ارائه می دهد بهداشت محیط کار و اخلاق حرفه ای را بهخوبی فرا نگرفته اند و در این حوزه نیاز به آموزش و در کنار آن مهارت آشنایی مشتریبا حقوق خود به خوبی احساس می شود.
ممبینی از ایجاد معاونت آموزش در اتاق اصناف در آینده ای نزدیکخبر داد و گفت: آماده ایم در حوزه های مورد نیاز بازار، مثل تعمیرات و خدمات پس ازفروش از ظرفیت های ویژه مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای استفاده کنیم.
وی همچنین از ایجاد نظام شناسه کار الکترونیکی ثبت مشخصاتافراد دارای گواهینامه مهارت به عنوان پایلوت در استان خوزستان، (شهر اهواز) خبر داد.
بانک اطلاعاتی اصناف برای آزمون گران عملی رونمایی می شود
ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمانآموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست ضمن اعلام آمادگی معاونت پژوهش در حوزه تدویناستانداردهای آموزشی مورد نیاز اتاق اصناف گفت: آماده توسعه همکاری با اتاق اصناف مطابقبا نیازهای بازار کار هستیم.
مسلمی ادامه داد: به زودی بانک اطلاعاتی اصناف برای آزمونگران عملی رونمایی می شود.
وی گفت: اصناف می توانند در مسابقات آزاد مهارت بدون محدودیتسنی شرکت کنند.
اصناف به «مهارت» نیاز دارند نه «مدرک»
یعقوب نماینده،مدیر کل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت هایمردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با اتاق اصناف ایران بر نیاز اصنافبه مهارت، مشتری مداری و رعایت اخلاق حرفهای و ارتقای آن تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه اصناف به «مهارت» نیاز دارند نه «مدرک»بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی اتاق اصناف باید افزایش یابد.
در پایان مقرر شد کارگروه مشترک دو دستگاه برای پیگیری، بازنگری در تفاهم نامه ها وعملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده تشکیل شود.
12.00 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزشگاه های آزاد اتاق اصناف مهارت آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند

 معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صبح امروز در هشتمین همایش سراسری مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در استان کردستان اظهار داشت: رویکرد مهارت‌آموزی از نکات مهم تحقق شعار  سال است و در این راستا تعهد داریم طی قراردادی با آموزش و پرورش ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور را در بحث مهارت آموزش دهیم.

 مهرداد عظیمی، با اشاره به مفهوم شعار سال از نگاه مقام معظم رهبری، افزود: جهش تولید با مشارکت مردم یک انتخاب راهبردی در این راستا بوده و خادمان کشور باید به برخی موضوعات نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مسئله اصلی کشور است، افزود: دشمن همواره در این حوزه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کند، لذا دولت باید با کار جهادی در حوزه تولید و با نگاه جهشی به تحقق شعار سال گام بردارد.

 عظیمی خاطر نشان کرد: توسعه مراکز جوار کارگاهی، با هدف تربیت نیروی متخصص برای تولید نیاز‌های اساسی کشور ضروری است و ارتقاء این مراکز و آموزش و سنجش صلاحیت از جمله اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طی سال‌جاری خواهد بود.

به گفته عظیمی، سازمان فنی حرفه‌ای کشور دارای ۴ هزار و ۱۶۲ گارگاه و واحد آموزشی، ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد در کشور است و این ظرفیت ارزشمند می‌تواند در آموزش نیروی کار کارآمد و متخصص در کشور بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه از کردستان به عنوان سرزمین استعداد‌های درخشان در حوزه‌های مختلف نام برد و گفت: این استان ظرفیت‌های خدادادی به ویژه نیروی انسانی توانمند و متخصصی دارد که باید به این ظرفیت‌ها در معرفی استان کردستان توجه شود.

وی گفت: مطالبات مردم کردستان از دولت زیاد است که خوشبختانه بخشی از این مطالبات در این دولت با تلاش‌های صورت گرفته جامه عمل پوشانده شده است که این اقدامات باید به خوبی منعکس شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • از بین رفتن یا تغییر در ۸۰ میلیون شغل طی چند سال آینده
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند