Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از دو کتاب «آیت حق» با موضوع تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری» صبح امروز در محل سالن جلسات مرکز صدرا با حضور جمعی از اساتید و مؤلفان برگزار شد.

حاج قاسم چه کسی بود که شهادتش چنین واقعه عظیمی را در ایران رقم زد؟

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به کتاب «آیت حق» که در آن تشییع عظیم و تاریخی پیکر مطهر شهید قاسم سلیمانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، گفت: تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی، یکی از وقایع بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بگویم کل ایران برای این سردار گریست، سخن اغراق‌آمیزی نگفته‌ام. تاریخ به یاد ندارد که برای تشییع سرداری، میلیون‌ها نفر با طرز فکر‌های مختلف و بعضاً متعارض، سوگوارانه حضور یابند.

وی با بیان اینکه امروز یک سال از شهادت حاج قاسم گذشته، اما هنوز قلب‌ها آرام نگرفته و چشم‌ها نمناک است، افزود: مهم‌ترین سوال این است که حاج قاسم چه کسی بود که شهادتش چنین واقعه عظیمی را در ایران رقم زد؟ این پاسدار سبزپوش چه کرده بود که اینگونه قلب‌ها را مجذوب کرد؟

حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به زوایای دیگر تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی، خاطر نشان کرد: طرف دیگر این تشییع با شکوه و ماندگار، مردم شریف ایران و افکار و گره‌های قلبی آنها است که بعد از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی از فرزند امام خمینی (ره) و فرزند انقلاب اسلامی اینگونه تجلیل کردند. مردم در شرایطی پیکر مطهر حاج قاسم را این چنین بزرگ و فراموش ناشدنی تشییع کردند که در معرض شدیدترین هجمه‌های تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه دستگاه دروغ‌پردازی دشمنان ایران تاکنون از هیچ اقدامی برای وارونه سازی چهره انقلاب به منظور فاصله انداختن میان مردم و انقلاب اسلامی دریغ نکرده‌اند، گفت: هنوز بسیاری از ابعاد و اضلاع واقعه تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی از جهات جامعه شناختی و سیاسی مورد تحلیل و بررسی همه جانبه و عمیق قرار نگرفته است. تحقیقات جامعه شناختی و سیاسی در این حوزه می‌تواند علاوه بر رمز گشایی از شاکله و نظام ارزشی جامعه ایران، راه‌های تازه‌ای را برای تداوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده معرفی کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ضمن تقدیر از اساتیدی همچون زاهد و جهانبین که زمینه نکاش کتاب «آیت حق» را فراهم کردند، از اساتید حوزه و دانشگاه خواست تا موضوع زوایای شخصیتی سردار سلیمانی و دلیل حضور پرشور مردم در مراسم تشییع این سردار مقاومت و مرد میدان را دست مایه نظریه پردازی‌های خود درباره ایران معاصر و انقلاب اسلامی و همچنین جبهه مقاومت در منطقه قرار دهند و اجازه ندهند، این واقعه در ادبیات علمی علوم انسانی و اجتماعی به حاشیه برود.

وی در ادامه درباره کتاب «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری» نیز خاطر نشان کرد: طی سه دهه اخیر تحول بنیادین در نظام آموزش عالی همواره جزو دغدغه‌های رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی بوده است. ایشان بیاناتِ مهم، مبتکرانه و تحول آفرینی در بابِ ضرورت وچگونگی ایجاد تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی ایران دارند که بی‌شک این بیانات به مثابه یک نقشه راه، در پیشرفت‌های علمی کشور نقش آفرین بوده است.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مبدع جنبش نرم‌افزاری در ایران هستند و این جنبش طی سال‌های گذشته به قوه محرکه پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است، گفت: به نظر می‌رسید جای یک کتاب که مجموعه بیاناتِ رهبر انقلاب در این عرصه را به نحو روش‌مند احصاء و ساختارمند کرده است، خالی بود و آقایان دین‌پرست و سیاه‌پوش در کنار اشرافی که بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب داشتند، و از روند حرکت علمی کشور به خوبی اگاهی داشتند، همت کرده و این کتاب را تدوین کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: به نظر من این کتاب باید لااقل یک بار توسط همه مدیرانِ نظام آموزش عالی و همچنین اساتید و پژوهش گران کشور مطالعه شود تا بتوان ضمن درک دقیق‌تر نظرات رهبر عزیز انقلاب، به کمکِ آن به شرایط مطلوب تری در عرصه علم به ویژه تحول در نظام آموزش عالی دست یافت.

بدرقه تاریخی حاج قاسم  جای تامل بیشتر دارد

در ادامه نشست فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی و دانشجویی سازمان دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه جامعه علوم انسانی اسلامی نمی‌تواند نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشد، گزینشی دیدن این مسائل را یکی از عیوب جامعه علمی خواند و گفت: یکی از مسائل مهم تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بدرقه تاریخی ایشان بعد از گذشت 40 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران است که باعث تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌های دنیا شد. در همین راستا مرکز صدرا و انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان پیشتازان در این عرصه حدود دو ماه بعد از مراسم تشییع، نشستی را برگزار و این مراسم تاریخی را از ابعاد مختلف توسط اساتید حوزه و دانشگاه بررسی کردند که نتایج آن در کتاب «آیت حق» منتشر شده است.

وی رونمایی از کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری را گامی به جلو در عرصه آموزش عالی توصیف کرد و افزود: در وصیت‌نامه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی نیز بررسی اندیشه مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف توصیه شده که می‌شود این کتاب را گامی در این عرصه نیز دانست.

 چشم‌اندازی برای نوسازی آموزش عالی کشور

در ادامه نشست، فائز دین پرست، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از مؤلفان کتاب آیت حق گفت: همزمانی رونمایی کتاب آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری با کتاب آیت حق بهانه‌ای برای ایجاد پیوند بین حادثه تشییع پیکر سردار سلیمانی و تحول در نوسازی آموزش عالی و علوم انسانی کشور تلقی‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهیت علم حل مسائل موجود در کشوراست، تشییع شهید سلیمانی را به عنوان یک پدیده فوق‌العاده یادآور شد و افزود: علم باید مسائل اطراف و پیرامون خودش را حل کند و چرایی‌هایش را پاسخ بدهد. اگر علم نتواند به مسائل پیرامون خودش پاسخ دهد و آنها را تحلیل کند، تبدیل به یک کالای زینتی و تجملاتی تبدیل خواهد شد که فقط در قفسه کتابخانه‌ها قرار خواهد داشت ولی هیچ فایده‌ای ندارد.

دین‌پرست تصریح کرد: سردار سلیمانی همچنان که در حیات خود یکی از ستون‌های امنیت‌ساز برای ایران اسلامی و حتی منطقه غرب آسیا بودند، به نظر می‌رسد که شهادت و حتی پیامدهای شهادت ایشان نیز شاید کمتر از حیات این سردار مقاومت مؤثر نبود.

وی درباره کتاب نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری گفت: نهاد آموزش عالی در جامعه ما بیش از 70 یا 80 سال سابقه دارد و در دهه دوم قرن حاضر شاهد تاسیس دانشگاه در ایران بودیم. اما در شرایطی دانشگاه در کشور ما تاسیس شد که از قافله علم کاملا عقب مانده بودیم و کارکردی که در نهاد دانشگاه از آن متصور بود، در واقع یک کارکرد انتقال دانش بود. یعنی عموما معطوف به ترجمه و انتقال دانش که در نوع خود قابل قدردانی است.

دین‌پرست با بیان اینکه دانشگاه باید بتواند در فرآیند تولید علم مشارکت کند، اظهار داشت: امروزه دانشگاه‌های ما این توانمندی را دارد که در فرایند تولید علم مشارکت کند و با همکاران خودش در سراسر جهان به گفتگوی علمی بپردازد و دانش موجود را مورد انتقاد قرار داده و در فرایند تولید علم هم افزایی کند.

وی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم نگاه سنتی و پیشین خود را در این حوزه تغییر دهیم، گفت: آنچه در این کتاب منتشر شده است نگاه استراتژیست جامع‌نگر است که به تبع مطالعات وسیع و ارتباط عمیق با ذینفعان آموزش عالی، اعم از استادان، مدیران، دانشجویان در طول سالهای مختلف و مبانی قوی‌ای که خود این اندیشمند که در حال حاضر در موقعیت رهبری جامعه ایران قرار دارند، اینها را بتواند باهم تلفیق کند و در یک نگاه کلان بتواند چشم اندازی برای نوسازی و تحول آموزش عالی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای این جامعه ارائه کند.

 دین پرست ادامه داد: با توجه به دسته بندی محتوایی و تلاش‌های علمی به کمک آقای سیاه پوش دیگر مؤلف این کتاب، سعی شده از حالت گردآوری خالی از صحبتهای مقام معظم رهبری خارج و تبدیل به یک راهنما برای سیاست گذاران و مدیران آموزش عالی شود. این کتاب در ۴ بخش و ۱۹ فصل تدوین شده که امید است راهگشایی برای آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان نیلی، مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: نیلی امروزه بیش از اینکه بخواهیم محبوبیت‌های حاج قاسم را بررسی و تبیین کنیم نیاز به واکاوی افکار ایشان داریم؛ پدیده تشییع حاج قاسم یک بیعتی بود با آرمان حاج قاسم. ایشان یک قهرمان عدالت خواه بود.

وی با اشاره به لزوم بررسی مجاهدت‌های شهید سلیمانی و الگوگیری از آن شهید بزرگوار، خاطر نشان کرد: این کتاب و امثال آن جرقه‌ای در حرکت علمی کور ایجاد می‌کند.

به گزارش فارس، دو کتاب «آیت حق» تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب قطع رقعی و تعداد صفحات ۷۴ صفحه و کتاب «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری» در قالب قطع وزیری و تعداد صفحات ۴۵۶ صفحه امروز رونمایی شد.

انهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش عالی کتاب شهید رضا غلامی کتاب حاج قاسم آیت حق علوم انسانی اسلامی حاج قاسم سلیمانی نظام آموزش عالی انقلاب اسلامی تحلیل و بررسی شهید سلیمانی تشییع پیکر پیکر مطهر دین پرست آیت حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» به عنوان شعار آیین‌های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نمادهای آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل (۱) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، (۲) تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، (۳) تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، (۴) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و (۵) شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود. بنابراین استفاده از این ظرفیت‌های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می‌سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می‌کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان‌شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نمادهای آموزش عالی در ایران و نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث‌دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شود.

کد خبر 6088451

دیگر خبرها

  • آموزش خبرنگاران شهرستان‌های غرب گیلان
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی