Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان دوشنبه شب در حاشیه نشست با فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در جمع خبرنگاران افزود: با ثبت جهانی این خط آهن طولانی، طول مسیر و شهرهای واقع در آن از یک موقعیت بسیار خوب برای جذب گردشگر برخوردار خواهند شد. جمع آوری مدارک و مستندات مربوط به این طرح میراثی بسیار دشوار بود به طوری که بزرگترین پرونده ارسالی به یونسکو را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ثبت جهانی کاروانسراهای واجد شرایط کشور را نیز در دستور کار قرار داریم که کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین را نیز شامل می شود.

مونسان گفت: منظر طبیعی اورامانات نیز واقع در استان های کردستان و کرمانشاه نیز به زودی ثبت جهانی خواهد شد.

وی گفت: هر سال تنها یک اثر از هر کشور امکان ثبت جهانی شدن را دارد، با این شرایط روند و شکل معرفی آثار را تغییر دادیم و به جای معرفی تک اثر محورهای تاریخی و فرهنگی را جایگزین می کنیم که نمونه آن شامل خط آهن شمال جنوب کشور، منظر اورامانات شامل یک منطقه وسیع در استان های کردستان و کرمانشاه و همچنین کاروانسراهای کشور که چندین اثر را دربرمی گیرد، است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص انتقال مردان نمکی زنجان به نمایشگاهی در المان نیز گفت: تبادل اشیای تاریخی بین کشورها به شکل امانی برای برگزاری نمایشگاه ها و موزه ها یک فرصت به منظور معرفی فرهنگ و تاریخ کشورهاست و در همین راستا طی سال های اخیر برای برگزاری نمایشکاه های مشترک اقدام کرده ایم و کشورهای مختلف به ویژه اروپایی به تاریخ و فرهنگ ما علاقه مند بوده و خواستار مشارکت در این همکاری هستند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه البته خروج اشیای تاریخی در کشور منوط به مصوبه هیات وزیران است، افزود: در صورت این مصوبه آمادگی لازم برای بسته بندی و حمل مردان نمکی به آلمان و متقابلا انتقال بخشی از اشیای تاریخی آلمان به کشور وجود دارد و وزرای گردشگری و میراث فرهنگی ۲ کشور بازگشت اشیای منتقل شده را تضمین می کنند.

کد خبر 576310 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ میراث فرهنگی میراث فرهنگی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی امروز ۱۴ اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: این اشیاء که از موزه ملی ایران(موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران به نخبگان
  • افتتاح هتل در ارومیه