Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@07:12:56 GMT

اعتماد به نفس بالا، سلاح کودک در برابر چالش‌ها

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۲۴۲۵

اعتماد به نفس بالا، سلاح کودک در برابر چالش‌ها

فرزانه شقاقی*؛ اهمیت رسالت والدین در پرورش کودکانی پویا، شاد، دارای اعتماد به نفس بر هیچکس پوشیده نیست. چرا که کودکان دارای اعتماد به نفس بالا و شایسته به مراتب راحت‌تر می‌توانند در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات تصمیم‌گیری کنند.

در واقع شکل‌گیری اعتماد در برابر بی‌اعتمادی، پایه و اساس امید و امیدواری در بزرگسالی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دیگر سخن اعتماد در سال‌های نخست زندگی کودک شکل می‌گیرد و سنگ بنای امیدواری را تشکیل می‌دهد.

اما اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس مجموعه‌ای از رویکردها، باور‌ها و احساساتی است که هر فرد از خودش دارد. تعریف هر فرد از خود، باورها، ایده‌ها و عقایدش روی انگیزه، نظرات و رفتار‌های شخصی‌اش تاثیرگذار بوده و هر قدر این تعاریف دارای جنبه‌های مثبت و امیدوار کننده باشند، فرد دارای اعتماد به نفس بالاتری است.

از آنجا که شکل‌گیری الگوی اعتماد به نفس، خیلی زود و در کودکی در زندگی آغاز می‌شود، والدین باید شیوه‌های تقویت این حس را بیاموزند. والدینی که به موقع نیاز‌های کودک در مورد گرسنگی، تشنگی، احساس سرما و گرما، خیس کردن و ... را مرتفع می‌سازند این حس اعتماد را در کودک به وجود می‌آورند که اطرافیان قابل اعتماد و اتکال هستند. از سوی هر گونه اهمال و سستی در برآوردن حاجات کودک منجر به افزایش حس بی اعتمادی به والدین می‌شود و حس بد نا امدی در او شکل می‌گیرد.

نقش والدین در اعتمادسازی

در سنین بالاتر حمایت از کودک در برآورده ساختن نیاز‌های شخصی خودش، با ارزش‌ترین هدیه‌ای است که والدین می‌توانند به کودکان بدهند چرا که این حس را در کودک به وجود می‌آورد که گام در راه تکامل گذاشته است و مسیر را صحیح انتخاب کرده است.

مثلا یک کودک نوپا که راه رفتن را برای اولین بار تجربه می‌کند، دچار حس انجام یک کار می‌شود که باعث تقویت اعتماد به نفس می‌شود. یادگیری برخاستن پس از تلاش‌های ناموفق قبلی به کودک می‌آموزد که او می‌تواند و این توانستن، حس اعتماد به نفس به او را دو چندان می‌سازد. به همین دلیل است که نقش والدین، کمک به کودک برای شکل‌گیری یک وضعیت دقیق و سالم از خودآگاهی است.

چگونه می‌توان اعتماد به نفس کودکان را افزایش داد؟

ایجاد اطمینان از ناحیه والدین، بر آوردن به موقع نیاز‌های کودک، تلاش برای ایجاد خودکنترلی، دادن قدرت انتخاب به کودک، جداسازی تدریجی کودک از شرایط حمایتی و قرار دادن کودک در موقعیت‌های چالشی، پرهیز از تعریف و تمجید بیجا، عدم مقایسه فرزند با همسالان، دادن مسئولیت به کودکان در امورات مختلف و ... می‌توانند در افزایش حس اعتماد به نفس کودکان موثر باشند.

کودکانی از سنین کودکی قدرت مواجهه با چالش‌های اجتماعی در مهد کودک، مدرسه، پارک، باشگاه و ... را پیدا می‌کنند، در آینده با اعتماد به نفس بیشتری گام در جامعه می‌گذارند و راحت‌تر و آسان می‌توانند احقاق حق کنند و در مقابل کژتابی‌های جامعه امروز محکم‌تر دوام می‌آورند.

سخن پایانی

در خاتمه باید اذعان داشت فرصت انتخاب و تصمیم‌گیری برای کودکان کلیدی اساسی برای اعتماد به نفس است. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد که احساس قدرت کنند. در حقیقت اعتماد به نفس را می‌توان سلاحی در برابر چالش‌های موجود در سطح جامعه امروزی نامید و هر چه والدین در دوران کودکی بر روی تجهیز فرزندان شان به این سلاح مطمئن و قابل اعتماد، هزینه کنند، کودک در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و به زبان ساده راحت‌تر از پس مشکلات بر خواهد آمد.

در ضمن کودکانی با اعتماد به نفس بالا، از ایجاد ارتباط با دیگران لذت می‌برند، در تصمیم گیری‌ها منطقی عمل می‌کنند، در مناسبات اجتماعی راحت‌تر هستند و از فعالیت‌های گروهی لذت می‌برند و از همه مهم‌تر این‌که از استقلال کافی برخوردارند.

فلذا توصیه می‌شود خانواده‌ها برای پرورش کودکانی با اعتماد به نفس بالا خود را از مشاوره با اهل فن و مشاوران دلسوز بی‌نیاز نبینند و یا با مطالعه منابع مختلف، مسیر تربیتی صحیح فرزندان خود را بیابند.

*روانشناس

منبع: فرارو

کلیدواژه: اعتماد به نفس اعتمادسازی فرزندپروری اعتماد به نفس بالا چالش ها راحت تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۲۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!

 سردار گودرزی رئیس پلیس آگاهی فاتب گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. فرد آزارگر با راه اندازی پیج در اینستاگرام اقدام به جذب فالور نموده و در ادامه با اغفال اعضای پیج آنان را در شرایط باج دهی قرار داده و حتی در مواردی به منظور بدست آوردن اندوخته‌های قربانیان آنان را مورد ضرب و شتم و آزار قرار داده است. برخی از این افراد برای مدت‌های مدید در برابر آزار و استثمار روحی و جسمی خود سکوت کرده و تن به باج دهی به این فرد خبیث داده اند. این در حالی است که همکاران من به محض وصول اولین شکایت ظرف یک هفته متهم مورد نظر را شناسایی و دستگیر نمودند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در برابر تهدید و اخاذی افراد آزارگر، تسلیم و سکوت را برگزیده و وارد چرخه باطل اخاذی و باجگیری می‌شوند و در نهایت پس از صدمات روحی و جسمی و مادی فراوان سرانجام تصمیم به شکایت از فرد آزارگر می‌گیرند در حالی که اگر در همان گام نخست تهدید و اخاذی، به جای ترس از فرد مجرم، به پلیس اعتماد می‌کردند خیلی زود از این گرداب و چرخه باطل نجات 
می‌یافتند.

 رئیس پلیس آگاهی تصریح کرد: در تعریف شبکه‌های اجتماعی آمده است:فضایی برای ارتباط با کسانی که می‌شناسید، اما متاسفانه در جامعه ما به این شبکه‌ها به عنوان ابزار آشنایی با افراد غریبه نگاه می‌شود. شهروندان عزیز باید به خاطر داشته باشند که فضای مجازی هیچ تفاوتی با دنیای واقعی نداشته و شما تمام ملاحظاتی که در دنیای واقعی برای محافظت از خود و اعضای خانواده و حریم شخصی خود رعایت می‌کنید باید در ارتباطات مجازی خود نیز رعایت نمایید.

وی گفت: اینکه فردی در فضای مجازی فعالیت می‌نماید و تعداد زیادی دنبال کننده دارد به معنای سلامت روان و پایبندی اخلاقی وی نمی‌باشد. از شکل دادن مراودات و ارتباطات اجتماعی بر اساس تابلو چشم نواز و ویترینی که فرد کلاهبردار و آزارگر برای اغفال شما به نمایش گذاشته است خودداری نمایید. شما در دنیای واقعی افراد را تقریبا به همانگونه که هستند مشاهده می‌نمایید، اما در شبکه‌های اجتماعی شما با تصویر گزینش شده و اغراق آمیزی که فرد برای فریب مخاطب به نمایش گذاشته است روبرو هستید.

گودرزی افزود: از آنجا که بسیاری از افراد به دلیل ترس از آبروریزی و قضاوت نزدیکان و اعضای خانواده به جای شکایت تن به باج دهی می‌دهند از خانواده‌ها می‌خواهم تا پشتیبان و حامی یکدیگر بوده و این اطمینان خاطر را به عزیزان خود بدهند که در برابر هر فرد غریبه و آزارگری از فرد قربانی حمایت می‌کنند و او را در این مسیر تنها نمی‌گذارند.

وی تصریح کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی با کشف پرونده‌های متعدد در این سال‌ها ثابت نموده اند که هرگز در برابر تضییع حقوق شهروندان بی تفاوت نبوده و با هوشمندی در اسرع وقت مجرمان را تسلیم دستگاه قضا می‌نمایند. اما شیرین‌تر از کشف پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرائم تلخی از این دست می‌باشد؛ لذا از همه شهروندان به ویژه زنان سربلند سرزمینم می‌خواهم تا با رعایت نکات خود مراقبتی مانع از وقوع این اتفاقات ناگوار شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!