Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۱۰ ماهی می‌شود که ویروس کرونا تمامی جهانیان را درگیر خود کرده و بعد از شیوع آن در دنیا تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش علمی تعطیل شده اند و به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری دانش آموزان و دانشجویان چاره‌ای جز پیگیری دروس خود از طریق سامانه‌های الکترونیکی یا مجازی را نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز ترم گذشته تنها یک الی دو هفته به صورت حضوری برگزار شد و مابقی آن به صورت مجازی نیاز دانش آموختگان را تا حدودی رفع کرد.

ترم جاری هم به علت شدت گرفتن ویروس کرونا و حفظ سلامت جسمانی افراد به صورت مجازی در سامانه‌های دانشگاه برگزار شد تا دانشجویان از دروس خود عقب نمانند و هر طور که شده ترم را با موفقیت پشت سر بگذارند.

با این حال ارائه برخی از دروس عملی از سوی دانشگاه‌ها متوقف شده اند و به گفته معاونان و روسای دانشگاه‌ها این قبیل از دروس یا به صورت مجازی برگزار می‌شوند و یا به ترم آینده موکول خواهند شد که در اینصورت تمامی عملکرد‌ها با اجازه ستادملی مقابله با کرونا تصمیم گیری می‌شوند و به همین علت در صورت مساعد شدن شرایط کشور دانشجویان می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی در دانشگاه‌ها برای برگزاری این دروس حاضر شوند.

برگزاری دروس عملی با توجه به شرایط فعلی کشور معضلی است که تقریبا تمامی دانشگاه‌های کشور را درگیر کرده است و دانشجویان به واسطه این گرفتاری اندر خم یک کوچه مانده اند، اما در صورت بهتر شدن وضعیت آموزش عالی هم حتما فکری به حال این چالش پیش رو خواهد کرد و دانشجویان نباید از این بابت نگرانی به خود راه دهند.

دانشجویان موظف هستند تا به صورت مجازی برای شرکت در امتحانات حاضر شوند، اما از این میان برخی از دانشجویان ممکن بود که به علت نداشتن ابزار‌های دسترسی به سامانه مجازی از شرکت در امتحانات یا کلاس‌های مجازی در طوب ترم عقب بمانند که به همین منظور دانشگاه‌های محل تحصیل برای جلوگیری از عقب ماندن دانشجویان کم بضاعت یا بی بضاعت خود از ترم جاری کمک مالی را از آنان دریغ نکرده و با ارائه وام‌های مربوطه، این دسته از دانشجویان را برای شرکت در امتحانات آماده کرده اند بنابراین تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور تا حدودی با چاره اندیشی و برنامه ریزی مناسب بیشتر معضل‌های پیش روی آموزش مجازی را حل کرده اند و حال نوبت به برگزاری امتحانات پایان ترم رسیده است و دانشگاه ها درصدد هستند تا هر چه سریع تر این ترم را به پایان رسانده و ترم جدید را باز هم به شیوه مجازی در صورت شرایط فعلی کشور از نظر ویروس کرونا برگزار کنند.

برخی از دانشگاه ها امتحانات پایان ترم را از اواسط دی ماه و برخی دیگر از اوایل بهمن ماه آغاز می کنند و ترم جدید برای تمامی دانشگاه های کشور از اوایل اسفند ماه شروع خواهد شد. 

برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره آخرین جزئیات برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها، اظهار کرد: امتحانات پایان ترم جاری همانند ترم گذشته به صورت الکترونیکی یا غیر حضوری برگزار می‌شود.

او افزود: تمام دانشگاه‌های مستقر در مناطق زرد، نارنجی و قرمز از نظر کرونا موظف هستند امتحانات پایان ترم دانشجویان را در هر مقطع تحصیلی به صورت مجازی برگزار کنند.

خاکی صدیق درباره برگزاری کلاس‌های عملی در دانشگاه‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: کلاس‌های علمی دانشگاه‌ها در حال حاضر تا عادی شدن شرایط کرونایی متوقف شده اند و امیدوار هستیم که با بهتر شدن وضعیت بیماری با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا کلاس‌های عملی را در ترم آینده برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید

برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیازمند مطالعه دقیق است

او با بیان اینکه برخی از کلاس‌های عملی ترم گذشته در تابستان برگزار شد، تاکید کرد: دانشگاه‌های سراسر کشور با برگزاری کلاش‌های عملی در تابستان که مربوط به ترم گذشته می‌شد بخشی از عقب ماندگی تحصیلی دانشجویان را جبران کردند و این ترم هم به علت وضعیت شیوع کرونا دروس عملی به ترم آینده موکول می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت علوم مطابق یک مصوبه به تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سراسر کشور ابلاغ کرده تا ارزیابی دانشجویان در بازه ترم انجام شود.

او افزود: اعضای هیات علمی باید عملکرد دانشجویان را در طول ترم مورد بررسی قرار دهند، زیرا امتحانات پایان ترم تنها درصدی از نمره نهایی دانشجویان را شامل می‌شود.

 امتحان نودانشجویان با تاخیر برگزار می‌شود

خاکی صدیق درباره نگرانی دانشجویان نوورود از برگزاری امتحانات پایان ترم، بیان کرد: از آنجایی که ترم تحصیلی جدید برای دانشجویان نو ورود در هر مقطع تحصیلی به صورت فشرده برگزار شد، دانشگاه‌ها در ابتدا تعداد واحد‌های کمی به این دانشجویان دادند تا از نظر درسی دچار مشکل نشوند که این مسئولیت در اکثر دانشگاه‌ها به خوبی رعایت شد، اما یک یا دو موردی که از این قانون سرپیچی کرده بودند با دانشگاه مربوطه تماس گرفته و این معضل را حل کردیم.

او در ادامه تاکید کرد: به تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کرده ایم تا امتحانات پایان ترم نودانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را به مدت ۲ الی ۳ هفته به تعویق بیندازند، زیرا هیچ ضرورتی ندارد که به طور دقیق طبق تقویم ترم معمولی از این دانشجویان امتحان گرفته شود.

طبق مصوبه‌ای که از طرف وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده تمامی استادان موظف بودند تا نمره نهایی آزمون‌های پایان ترم دانشجویان را بر اساس ارزیابی آنان در طول ترم جاری مشخص کنند یعنی با ارائه پروژه و مشخص کردن هر دانشجو برای کنفرانس یا ارائه بخشی از دروس خود و انجام فعالیت‌های دیگر از جمله مواردی بود که سهم بیشتر از نمره پایان ترم آنان را تشکیل می‌داد؛ بنابراین دانشجویان نباید هیچ ترسی از بابت امتحانات پایان ترم به خود راه دهند چرا که اگر تمامی تکالیف شان را به نحو احسن انجام داده باشند این ترم را هم همانند ترم‌های گذشته با موفقیت به پایان خواهند رساند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امتحانات پایان ترم ویروس کرونا برگزاری امتحانات پایان ترم تمامی دانشگاه تمامی دانشگاه ها کلاس های عملی صورت مجازی ویروس کرونا وزارت علوم سراسر کشور ترم آینده ترم گذشته برگزار شد ترم جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در این دانشگاه برگزار شد این رویداد را اتفاقی مبارک و پیونددهنده علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های فناورانه و تمرکز بر ایجاد کارآفرینی عنوان کرد: رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و پیوند صنعت و دانشگاه و مسیری برای ایجاد اشتغال است و در همین راستا همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان را در عمل دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان گفت: با ورود دانشگاه به صنعت از یک‌سو می‌توان در حل مسئله مثمر ثمر بود و از سوی دیگر با ورود دانشجو به‌عنوان کارورز، موضوع کسب مهارت را شاهد خواهیم بود.

خاکساری از تحقق کارورزی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این طرح دانشجو در عرصه عمل و حضور در واحد‌های صنعتی به کسب تجربه آموزش و یادگیری می‌پردازد که می‌تواند راهی برای شناخت مسیر شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تلقی شود.

وی مطرح کرد: طرح پویش در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است. این طرح منجر به پرورش دانشجویان ماهر خواهد شد که همزمان با تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های لازم را از طریق اشتغال در نهاد‌های مختلف کسب می‌کنند.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان اضافه کرد: در طرح پویش، دانشگاه امکان اشتغال همزمان دانشجو با تحصیل را فراهم کرده تا تجربه خوبی را در محیط کاری کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

خاکساری با بیان اینکه در این طرح دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود از اجرای طرح پایش و بررسی مشکلات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و حل آن توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • آزمون میان دوره پیش کارورزی پزشکی ۱۷ خردادماه برگزار می‌شود
  • اعلام آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و واکنش به نحوه جدایی دمیر
  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل به مکزیک هم رسید
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است