Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@00:58:58 GMT

بیش از ۸۰ درصد مشکلات جامعه ریشه فرهنگی دارد

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۳۸۵۵

بیش از ۸۰ درصد مشکلات جامعه ریشه فرهنگی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، شیما افشاری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اسلامی استان زنجان که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با بیان اینکه با توجه به تحولات عظیم ارتباطی که این روزها شاهد آن هستیم، دنیا به دهکده کوچک جهانی تبدیل شده است، گفت: توجه و ارزش‌گذاری به امور فرهنگی از موضوعات مهمی است که هر چه به جلو حرکت کنیم، بیشتر به اهمیت این موضوع پی خواهیم برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکه و وقتی گفته می‌شود مقوله فرهنگ نسبت به اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است، سخن گزافی نیست، افزود: چرا که فرهنگ همانند هوایی است که قادر نیستیم از استنشاق آن جلوگیری کنیم و هر روز از نزدیک با آن سر و کار داریم که بالطبع اگر این هوا پاکیزه باشد، آثاری را به همراه خواهد داشت و اگر آلوده باشد، تبعاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه شاید تا یک سال گذشته که خبری از شیوع ویروس کرونا در جهان نبود، والدین نسبت به استفاده و حضور فرزندان خود در فضای مجازی نگاه‌های متفاوتی داشتند، تصریح کرد: این در حالی است که امروز همین فضا به واسطه شیوع کرونا تبدیل به فرصتی برای آموزش فرزندان‌شان شده و دانش‌آموزان بالاجبار وارد عرصه‌ای به نام فضای مجازی شده‌اند که عرصه‌ای بی‌انتها بوده و متاسفانه هنوز فرهنگ‌سازی لازم در خصوص نحوه استفاده از آن صورت نگرفته است.

افشاری با تاکید بر اینکه امروز نیاز است که در عرصه فرهنگی کارهای فاخر انجام داده و گام‌های موثری در این زمینه برداریم، ادامه داد: متولیان امر به ویژه نمایندگان مجلس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان باید نسبت به افزایش بودجه‌های فرهنگی اقدام کنند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه نباید فقط از ارگانی به نام شهرداری توقع انجام کارهای فرهنگی در سطح شهر داشته باشیم، اظهار کرد: امروز به عینه شاهد این موضوع هستیم که بیش از ۸۰ درصد مشکلاتی که در شهرهای مختلف استان با آن دست به گریبان هستیم، ریشه فرهنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه فرهنگ، به نبود فرهنگ‌سرا در برخی از شهرهای استان از جمله صائین‌قلعه و هیدج برمی‌گردد، بیان کرد: در برخی از فرهنگ‌سراها و اماکن فرهنگی نیز مناسب‌سازی لازم برای حضور همه اقشار به‌ویژه افرادی که دارای معلولیت هستند، انجام نشده است؛ در حالی که معتقدیم موضوع فرهنگ متعلق به همه اقشار جامعه بوده و همه باید از زیرساخت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده است، استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ابهر در ادامه با یادآوری اینکه ابهر جزو شهرهایی است که در حدود ۲۲ ماه است هیچ بودجه فرهنگی به آن اختصاص پیدا نکرده است، عنوان کرد: این بدان معنی است که اگر ما برای انجام امور فرهنگی از اعتقاد و انگیزه لازم نیز برخوردار باشیم، قادر نخواهیم بود به دلیل نبود بودجه کافی در این زمینه، کاری از پیش ببریم.

افشاری یکی از انتظارات مردم شهرستان‌ها از متولیان فرهنگی استان را برگزاری جشنواره‌ها به میزبانی این مناطق دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باعث خواهد شد تا کمبود بودجه فرهنگی و برگزار نشدن برنامه‌ها در این عرصه به نوعی جبران شده و فعالان این حوزه در شهرستان‌ها نیز بتوانند سهمی در برگزاری این جشنواره‌ها داشته باشند.

عضور شورای شهر خرمدره نیز با بیان اینکه ارشاد شهر خرمدره فاقد ساختمان برای استقرار اسست، لزوم اختصاص فضای مناسب برای این مجموعه فرهنگی مورد تاکید قرار داد و گفت: نبود ساختمان اختصاصی برای ارشاد شهرستان خرمدره مشکلاتی را در پی داشته است.

صالحی نژاد شهرستان خرمدره را دارای چهره‌ای مطرح و ارزشمند در حوزه هنر عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود پتانسیل‌های ارزشمند در زمینه هنر و موسیقی این شهرستان فاقد گالری برای نمایش آثار هنری است و برای رفع این مشکل برنامه ریزی عملیاتی صورت گیرد.

وی لزوم اختصاص بودجه برای ایجاد و تداوم فعالیت‌های انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی را مورد تاکید قرار دارد و با بیان اینکه طی سال‌های اخیر انجمن معتادین بهبود یافته در شهرستان خرمدره شکل گرفته است، گفت: این انجمن عملکرد خوبی داشته است و دستاوردهای ملموس و تاثیرگذاری در سطح شهرستان و استان داشته است

صالحی نژاد از آمادگی شورای شهر و شهرداری خرمدره برای ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری در شهرستان خرمدره خبرداد و گفت: زمین مناسب برای ساخت فضاهای فرهنگی و هنری در شهرستان خرمدره وجود دارد و در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

وی بر لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان استان برای ساماندهی فضای مجازی تاکید کرد و افزود: برای مدیریت فضای مجازی نیاز به یک برنامه ریزی هدفمند با لحاظ معیارها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی هستیم..

کد خبر 5107337

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای استان زنجان برنامه فرهنگی ویروس کرونا قاسم سلیمانی بارش برف شیراز 9 دی کرمانشاه آمار کرونا گرگان بوشهر شهرکرد ایام فاطمیه شهرستان کرج خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا شهرستان خرمدره اسلامی استان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۳۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است

به گزارش «تابناک»، بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری