Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@03:30:35 GMT

تنها ۳۴ درصد از احکام بودجه ۹۸ اجرایی شده است

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۸۷۸۸

تنها ۳۴ درصد از احکام بودجه ۹۸ اجرایی شده است

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در قبال اجرایی شدن احکام بودجه، گفت: فقط ۳۴ درصد از احکام بودجه سال ۹۸ به صورت کامل اجرایی شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه، در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 98 در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 52 قانون اساسی اظهار داشت: در این اصل تاکید شده، بودجه سالانه کشور برای رسیدگی به مجلس ارسال می شود و هرگونه تغییر در ارقام بودجه باید تابع مراتب مقرر در قانون باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در گزارش دیوان محاسبات عنوان شد که فقط 34 درصد از احکام قانون بودجه سال 98 به صورت کامل اجرایی شده است به طوری که از 151 حکم پیشنهادی دولت در بودجه 24.5 درصد آن و از 115 حکم پیشنهادی مجلس 30 درصد اجرا شده است.

وی ادامه داد: از رقم 6 هزار میلیارد تن برای قیر در بودجه فقط 2 هزار میلیارد تن آن تخصیص پیدا کرده است. در زمینه پرداخت به بازنشستگان فقط 571 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، در رابطه با حوزه گازرسانی مدارس فقط 36 درصد محقق شده و در زمینه سلامت از 6 هزار و 800 میلیارد فقط 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس با طرح این پرشس که اگر قرار باشد دولت راه خود را برود و ما هم راه خودمان را، پس چرا باید با دقت ارقام بودجه را مورد بررسی قرار دهیم، تصریح کرد: اگر رئیس جمهور مجری قانون اساسی است چرا با توجه به اصل 52 قانون اساسی اعداد و ارقام در بودجه این چنین تغییر پیدا کرده است؟

حجت الاسلام سلیمی در بخش دیگری از تذکر خود، اظهار داشت: از سوی دیگر گزارش تفریغ بودجه باید پس از ارائه به صحن مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شود و مجلس قبل باید گزارش سال گذشته را به صحن می آورد ولی هنوز به صحن نرسیده است لذا از هیات رئیسه درخواست داریم دستوری صادر شود که این اتفاق تکرار نشود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت: تخلفات در بودجه زیاد بوده است و براساس تبصره یک ماده 219 گزارش تفریغ بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده است و ما پیگیر اجرایی شدن این تبصره در مجلس خواهیم بود.

انتهای ‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قانون اساسی رئیسه مجلس بودجه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: بر اساس گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهادات خود را در جداول بودجه دارند، این در حالی است که کمیسیون تلفیق اصل گزارش را ارائه نکرده و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم.

وی ادامه داد: نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آئین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر و اضافه می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد اما با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را مطرح کنیم؟ امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است.

زنگنه اظهار کرد: هدف از اصلاح آئین نامه، اشراف نمایندگان به جداول بودجه بود اما اکنون ما جدولی نمی‌بینیم و نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. از هیأت رئیسه می‌خواهم به دوستان تذکر دهد تا در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در کمیسیون تلفیق بودجه رخ داده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: اگر نقدی هم دارید آن را منصفانه بیان کنید. در ۴۰ و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌گوئید غیرشفاف‌ترین بودجه است؟

وی با تاکید بر اینکه نباید به مجلس ظلم شود، گفت: هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداول مصوب در بودجه را نمی‌دیدند، پس در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است.

قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر می‌گویند هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد که مهم‌ترین بها همین اقدام است. البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد. برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود، مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است، بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش مربوط به احکام و تبصره‌های بودجه تصویب و به قانون تبدیل شده است. جداول بودجه نیز بر اساس احکام تنظیم شده است.

کد خبر 6090684 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان