Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طبق تایید دامپزشک و صورتجلسه انجام شده، بیماری «ادیم بدخیم» علت تلف شدن 2 راس از آهوان دشت سهرین در دانشگاه زنجان بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: 2 راس از آهوان دشت سهرین (منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد) در اختیار دانشگاه زنجان قرار گرفته بود که چند ماه قبل تلف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه علت تلف شدن این آهوان بر اثر بیماری ادیم بدخیم به تایید دامپزشک رسیده است، خاطرنشان کرد: این بیماری وقتی رخ می‌دهد که زخمی در بدن آهو ایجاد شود که آهو را دچار مشکل کرده و از پا درمی‌اورد.

رستمی با بیان اینکه این موضوع هنوز مختومه نشده است، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان متولی حیات وحش، درخواست ضرر و زیان از دانشگاه زنجان دارد که این موضوع در حال پیگیری است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه سرشماری آهوان منطقه حفاظت‌شده فیله‌خاصه در ماهنشان از امروز آغاز شده است، گفت: سرشماری گونه‌های جانوری این منطقه به مدت 3 روز طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه در ماهنشان علاوه بر آهو گونه جانوری قوچ میش نژاد ارمنی هم وجود دارد، اظهار داشت: به دلیل عدم وجود برف در این منطقه، لزومی به پخش یونجه جهت تغذیه آهوان وجود ندارد.

پرستمی خاطرنشان کرد: اما در دشت سهرین (منطقه خفاظت‌شده سرخ‌آباد) به دلیل بارش برف زیاد و نیاز گونه‌های جانوری از جمله آهو، نیاز به پخش یونجه جهت تغذیه بود که این کار در موعد مقرر و به میزان لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرشماری آهوان دشت سهرین به دلیل گُدار مهاجرتی این گونه جانوری ناقص ماند، گفت: سرشماری امسال به دلیل گدار و اینکه آهوان در مسیر نبودند با سال گذشته 150 راس اختلاف دارد که در فرصت مقتضی دوباره سرشماری می‌شوند.

رستمی خاطرنشان کرد: مجموع اهوان دشت سهرین 1400 راس بود که امسال 1250 راس سرشماری شده و 150 راس اختلاف وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص گونه‌های حانوی دشت سهرین گفت: آهو، گونه شاخص این منطقه بوده و علاوه بر آن پستانداران دیگری از جمله پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، گراز و کفتار وجود دارند و به جز جز یوزپلنگ، همه پستانداران هستند.

وی با بیان اینکه سرشماری منطقه طارم نیز انجام شده است، اظهار داشت: آمار سال گذشته طارم 634 راس بود که امسال با 3 راس افزایش به 637 رسیده است.

رستمی با بیان اینکه آهو نباید در فصل زمستان در دشت سهرین بماند، افزود: آهوان معمولاً از منطقه مغان به سمت قم، اصفهان و ساوه گُدار می‌کردند اما متاسفانه انسان با ایجاد فرودگاه، جاده، آزادره و کارخانه، مسیر گدار را بسته و آهوان مجبور شده‌اند به صورت جزیره‌ای در این منطقه بمانند که آهوان دشت سهرین، آخرین بازماندگان این گونه در شمال غرب کشور هستند.

وی ادامه داد: این آهوان نیز در زمان بارش برف، مجبور هستند به سمت فیله‌خاصه حرکت کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست استان آهوان دشت سهرین دانشگاه زنجان حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»

مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی طراحی و دوخت با محور «لباس فرم مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه» در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان (کارستان) در اردیبهشت و خردادماه سال جاری خبر داد.

وی اضافه کرد: همواره در طول تاریخ لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، سنت، شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد بوده، به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته و امروزه طراحی لباس یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشور‌های بزرگ و پیشرفته به‌عنوان یک تخصص برجسته شناخته‌ می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، اهداف برگزاری این مسابقه را جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در راستای اهداف صنعت کشور، به‌کارگیری آموخته‌های تئوری دانشجویان رشته طراحی لباس در تولید، یکسان‌سازی لباس مقطع ابتدایی در سراسر کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری و بسترسازی برای نمایش توانمندی‌های طراحان برای ورود به صنعت و تولید انبوه اعلام کرد.

منصوری، تشویق، ترغیب و حمایت از طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های ایرانی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف و بروز استعداد‌های خلّاق در زمینه پوشاک، دوخت، نساجی، بافت پارچه و معرفی صنایع فرهنگی و ایرانی حوزه مد و لباس برای مخاطبان و جامعه و ارائه الگو‌های ملی، اسلامی و زیبا به خانواده‌ها را از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه دانست.

وی تشریح کرد: این مسابقه با همکاری معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل صنعت، معدن وتجارت (صمت)، انجمن نساجی استان سمنان، شرکت نساجی‌ کویر سمنان و شهرداری مهدیشهر برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه شرکت در این مسابقات برای عموم رایگان و آزاد است، افزود: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مسابقات ملی صنعت پوشاک در بخش طراحی و تولید لباس با محور لباس فرم مدارس در مقطع ابتدایی را در دو بخش تحصیلی و آزاد برگزار می‌کند.

منصوری تأکید کرد: امیدواریم با برگزاری این مسابقات و انتخاب طرح‌های برتر و معرفی افراد مستعد به بخش صنعت پوشاک کشور، گامی مهم در هدایت استعداد‌های بالقوه جوانان ایران برداشته شود و صنعت پوشاک کشور با علم، مهارت و هنر به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

به گزارش آنا، بر این اساس زمانبندی مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه ۱۰ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه است و نمایشگاه آثار منتخب از ۵ تا ۶ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دبیرخانه این مسابقه در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مستقر است و علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مسابقه (semnan.iau.ir) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • ۲ معلم لرستانی برگزیده کشوری شدند
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در اجرای امور کارگری
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است