Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوال: جوانی هستم که به دلایلی همچون ریزش مو ناچارم از کلاه گیس استفاده کنم، حال برای وضوء (البته برای غسل آن را جدا می‌کنم) می‌بایست هر دفعه چسبی را که با آن کلاه گیس را بر روی سر خود نگه داشته ام برداشته و مسح نمایم. این کار باعث عسر و حرج شدید برای این جانب شده و نیازمند آن است که هر دفعه چسب جدید استفاده کنم که از لحاظ اقتصادی و مشکلات دیگری نمی‌توانم این کار را انجام دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با توجه به موارد مذکور می‌توانم بر روی کلاه گیس مسح نمایم.

پاسخ اجمالی
از آن جا که خواستار پاسخ فقهی در سؤال مذکور می‌باشید، لازم دانستیم از دفاتر مراجع در این خصوص استفتا نماییم که پاسخ آنان به شرح زیر است:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی):

موى مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى غسل آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، غسل با آن مجزى است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

به مقداری که موجب عسر و حرج می‌شود می‌توانید بر روی آن مسح کنید.

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به سؤال مذکور به این شرح است:

۱. اگر موی کاشته شده، موی طبیعی و دارای رشد باشد و جزء بدن محسوب شود، حکم موی اصلی شخص را دارد.


۲. اگر موی کاشته شده، الیاف مصنوعی یا طبیعی بدون رشد باشد، چون برداشتن آن میسور نیست، مسح روی آن جایز است، اگر امکان مسح انتهای آن که در تماس با پوست است وجود نداشته باشد، و الا باید انتهای آن را مسح کند. در غسل هم باید آب را به پوست برساند و بعید نیست چنین مویی در احرام موجب کفاره نشود، هرچند کفاره بنابر احتیاط واجب است و در هر حال ضرری برای صحت حج یا عمره ندارد.


۳. اگر موی مصنوعی با چسب به پوست سر چسبیده باشد و کندن آن متعذر یا متعسر باشد و تمام جلوی سر (محل مسح) را پوشانده باشد مسح بر روی آن جایز است و برای غسل شستن آن مجزی است و بعید نیست در احرام موجب کفاره نشود، هرچند کفاره بنابر احتیاط واجب است و در هر حال ضرری برای صحت حج یا عمره ندارد.

۴. اگر موی مصنوعی چسبیده برای وضو برداشتن آن عسر و حرج داشته باشد، ولی برای غسل یا احرام برداشتنش ممکن باشد، در وضو مسح بر آن در صورتی که تمام محل مسح را پوشانده باشد، مجزی است، ولی برای غسل و احرام باید آن را بردارد.

۵. در نماز استفاده از موی مصنوعی اگر از اجزای حیوان غیر مأکول اللحم یا نجس نباشد، اشکالی ندارد.  
مسح سر با کلاه گیس
پرسش:من به علت ریزش مو از کلاه گیس استفاده می‌کنم، به همین علت برای مسح سر در وضو با مشکل مواجه شده ام. با وجود کلاه گیس چگونه می‌توانم مسح سر را انجام دهم؟ آیا وضو بدون مسح امکانپذیر است؟ محدوده سر کجاست؟ و آیا از بالای شقیقه‌ها می‌توان مسح نمود؟

پاسخ:محدوده مسح سر یک چهارم جلوی سر می‌باشد و استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر مسح شود. (استقتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)  
کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس
پرسش:من به تازگی از خدمات ترمیم مو استفاده کرده ام بدین صورت که یک کلاه گیس که قسمت جلویی (بالایی) سر و مقدار کمی از پشت سرم را پوشش می‌دهد، با نوعی چسب جراحی به سرم چسبیده شده و ثابت می‌باشد و قابلیت استحمام نیز وجود دارد، اما در هنگام وضو خیسی آب را روی سرم حس نمی‌کنم. با این توجه که قسمت‌های کناری سرم زیر پوشش نیست، تحت این شرایط چگونه باید مسح سر را انجام دهم؟

پاسخ:در فرض سوال، می‌توانید روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید. (استقتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

  اگر شخص در سر و یا ابروى خود مو ترمیم کرده باشد، به گونه اى که مانع رسیدن آب به بدن و یا صدق مسح سر گردد، تکلیف چیست؟
آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر برداشتن آن باعث عسر و حرجى شود که به طور معمول قابل تحمل نیست، مسح بر روى آن کفایت مى کند.

آیات عظام بهجت و تبریزى: باید آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممکن نباشد، باید وضوى جبیره اى بگیرد

آیة اللّه  سیستانى: بنا بر احتیاط واجب باید آن را برطرف سازد و اگر ممکن نباشد، باید تیمم کند.

آیة اللّه  صافى: باید آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممکن نباشد، افزون بر وضوى جبیره اى تیمم هم بکند.

آیة اللّه  فاضل، مکارم و وحید: باید آن را براى وضو برطرف سازد و اگر ممکن نباشد، وضوى جبیره اى بگیرد و بنا بر احتیاط تیمم هم بکند.   آیا مسح بر موى مصنوعى جایز است؟
اگر موى کاشته شده قابل برداشتن نبوده و یا ازاله آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امکان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روى همان مو‌ها کافى است. استفتائات جدید.  
کسی که از موی مصنوعی استفاده می‏کند مسح سر را چگونه انجام دهد؟ و وظیفه او راجع به غسل چیست؟
ج: اگر موى کاشته شده، قابل برداشتن نبوده و یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود مو‌ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روى همین مو‌ها کافى است، و غسل نیز همین حکم را دارد. اجوبه الاستفتائات.  
به وسیله کاشتن مو، مو‌های سر یا ابرو ترمیم می‌گردد. آیا وضو یا غسل با موی کاشته شده، اشکال دارد؟

بهجت: اگر به پوست سر چسبیده باشد، کاشتنِ مو بنابر احتیاط واجب اشکال دارد و در صورت کاشتن باید برطرف شود و اگر امکان ندارد، بنابر احتیاط واجب، جمع بین وضو یا غسل جبیره‌ای با تیمّم است.

خامنه ای: موی مصنوعی اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است برای مسح، آن را بردارد؛ ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سر کاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوی سر باعث ضرر و مشقّتی شود که عادتاً قابل تحمّل نیست و نیز با وجود مو‌های مصنوعی قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روی همین مو‌ها کافی است و غسل نیز همین حکم را دارد.

سیستانی: اگر احتمال داده شود که مانع رسیدن آب به بشره (پوست) است، باید برطرف شود.

صافی: اگر قابل برداشتن است، باید برداشته شود و اگر قابل برداشتن و برطرف کردن نیست، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمّم بدل از غسل و وضو نیز انجام دهد.

مکارم: هرگاه نتواند آب را به پوست سر برساند، بر همان مو‌ها مسح کند و بنابر احتیاط واجب تیمّم هم بنماید و اگر در ترمیم موی سر ضرورتی احساس کند، اگر امکان باز شدن فرق سر نیست، می‌تواند همان مو را مسح کند.       منبع:ساعدنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: غسل پارسی خبر حضرت آیت الله العظمی بنابر احتیاط واجب بر احتیاط واجب قابل برداشتن کلاه گیس موی مصنوعی برداشتن آن پوست سر باید آن کاشته شده عسر و حرج برای غسل اگر موی بر روی مسح سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی در دستان iOS 18!

ایتنا - ماه آینده، اپل قصد دارد از سیستم عامل iOS 18 برای گوشی‌های آیفون رونمایی کند، این شرکت آمریکایی در حال آماده شدن برای ارائه یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات iOS تا‌کنون، در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل در سال 2024 است. 
طبق اطلاعات فاش شده، سیستم عامل iOS 18، بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. 

به گزارش ایتنا، از ویژگی‌های آینده هوش مصنوعی گرفته تا پشتیبانی از RCS؛ آنچه تاکنون درباره iOS 18 می‌دانیم، در اینجا آمده است.

سیری و سافاری از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند
تیم کوک، مدیر عامل اپل توضیح داد که iOS 18 مجهز به بسیاری از ویژگی‌های جدیدی خواهد بود که توسط هوش مصنوعی تقویت می‌شوند. 

اگرچه او هیچ اطلاعاتی در مورد آنچه که با آن روبرو خواهیم شد به اشتراک نگذارد، اما گزارش ها حاکی از آن است که تمرکز روی بهبود دستیار صوتی پیش فرض در آیفون یعنی سیری خواهد بود.

سیری به زودی قادر خواهد بود متون را با استفاده از برنامه Messages آنالیز و خلاصه کند و همچنین ممکن است توانایی تکمیل خودکار متن در پیام‌ها، پاسخگویی به سوالات پیچیده و ادغام برنامه Shortcuts را برای خودکارسازی کارهای پیچیده داشته باشد.

 
همچنین در همین زمینه، اپل در حال کار بر روی ویژگی «جستجوی هوشمند» برای مرورگر سافاری است که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا به سرعت صفحات وب را با استفاده از مدل زبان بزرگی که به صورت داخلی توسط اپل توسعه داده شده است  (Ajax) خلاصه کنند.

در چند هفته گذشته، چندین مقاله تحقیقاتی منتشر شده توسط اپل نشان داده‌اند که این ویژگی‌های هوش مصنوعی به صورت مستقل روی خود دستگاه کار می‌کنند. 

این گزارش تأیید می‌کند که Ajax از پردازش روی دستگاه برای ایجاد پاسخ‌های ساده استفاده می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است از سرورهای ابری نیز برای پاسخ به درخواست‌های پیچیده‌تر، مانند ایجاد تصاویر، استفاده کند. 

پشتیبانی از پروتکل خدمات ارتباطی غنی
سال‌ها، اپل به نرم‌افزار iMessage خود متعهد بود، اما در اوایل سال جاری، این غول فناوری اعلام کرد که از پروتکل خدمات ارتباطات غنی (RCS) با iOS 18 پشتیبانی می‌کند. 

این بدان معناست که کاربران آیفون به زودی می‌توانند با دوستان اندرویدی هم صحبت کنند و ویدیوها را با کیفیت بالا به اشتراک بگذارند.

 
تجدید بصری
شایعات همچنین می‌گویند که iOS 18 ممکن است برخی از ویژگی‌های خود را از VisionOS، نرم‌افزاری که اپل ویژن پرو  را تامین می‌کند، بگیرد. 

همچنین ممکن است تغییرات برخی عناصر مانند آیکون‌های دایره‌ای و رابط‌های کاربری شفاف که با سیستم‌عامل ترکیب می‌شوند و برای مثال یک مرکز کنترل تجدید شده را مشاهده کنیم.

انتظار می‌رود این به‌روزرسانی برخی ویژگی‌های سفارشی‌سازی جدید، مانند کنترل بیشتر بر روی ترتیب آیکون‌های برنامه‌ها، و امکان ایجاد فضاهای خالی، ردیف‌ها و ستون‌ها در صفحه اصلی را فراهم دهد.

آیفون‌هایی که iOS 18 را دریافت خواهند کرد
در حالی که اپل هنوز لیستی از دستگاه‌های قابل پشتیبانی را اعلام نکرده است اما فرض بر این است که هر تلفنی که بعد از آیفون 11 راه‌اندازی شود، واجد شرایط دریافت iOS 18 و نسل سوم آیفون سری SE خواهد بود.

 
لازم به ذکر است که اپل در کنفرانس WWDC 2024 که قرار است در تاریخ 10 ژوئن برگزار شود، از آپدیت iOS 18 رونمایی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است!
  • دستگیری کلاه‌بردار اینترنتی خریدار احشام در کرمانشاه
  • هوش مصنوعی در دستان iOS 18!
  • استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوا
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • هوش مصنوعی iOS ۱۸ را زیر و رو می‌کند
  • میز جلو مبلی وقتی هوش مصنوعی آماده کرده باشه! (عکس)