Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ مرجعی تا به امروز به غیر از شورای عالی کار برای تعیین میزان افزایش دستمزد وجود نداشته و لذا اگر نماینده محترم مجلس و یا نمایندگان کارگری و کارفرمایی مجلس اظهارنظر کرد مرجعیت ندارد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاتم شاکرمی معاون روابط کار با اشاره به برگزاری دو جلسه برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ گفت: اگر مجلس می‌خواهد تصمیمی بگیرد، این کاملا از مباحث مطرح شده در شورای عالی کار جداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد هزینه‌های سبد معیشت باید گفت عددی که کمیته مزد شورای عالی کار آن را محاسبه می‌کند، بدلیل‌عدم توانایی و آمادگی واحد‌های تولیدی و صنعتی و شرایط اقتصادی کشور، کامل در تعیین دستمزد لحاظ نشده است. از آنجا که در هیچ سالی به دلایل یاد شده نتوانستیم عدد به دست آمده برای سبد را به عنوان حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار مصوب کنیم، آمدیم و در کنار افزایش حداقل دستمزد یک بخش‌هایی را مثل بن خوار و بار، حق مسکن، پایه سنواتی را افزایش دادیم. اینگونه توانستیم سهم مجموع مزد و مزایا را از هزینه‌های سبد معیشت افزایش دهیم.
وی در ادامه افزود: مثلا در سال ۱۳۹۷، حق مسکن ۴۰ هزار تومان بود، اما در این ۲ سال آن را به ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادیم. گرچه ۳۰۰ هزار تومان نسبت به هزینه‌های مسکن ناچیز است، اما نسبت به آن ۴۰ هزار تومان ۷.۵ برابر شده است. بن خوار و بار را هم از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رساندیم. افزایش‌هایی که اعمال شد از میزان تورم اعلامی بیشتر بود و در ۷ ساله‌ای که مدنظر قرار دادیم ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم رسمی بودند.
شاکرمی با اشاره به اظهار نظر نمایندگان مجلس برای افزایش میزان حداقل دستمزد گفت: نمایندگان کارگری و کارفرمایی انتظاری از شورای عالی کار دارند، باید در چارچوب قانون باشد. البته وزارت کار هم به بحث افزایش دستمزد و مزایای مزدی اکتفا نکرد و اموری مانند مسکن کارگران و توزیع کالا در تعاونی‌های مصرف را کلید زد؛ که در بحث مسکن با وزارت راه و شهرسازی تفاهمی امضا شده است و سهم خوبی از مسکن ملی را برای کارگران در نظر گرفته شده است.
شاکرمی با اشاره به ترکیب شورای عالی کار مبتنی بر سه جانبه‌گرایی گفت: بر اساس ساختار سه‌جانبه‌گرایانه سازمان بین‌المللی کار هم ۵۰ درصد اعضا از دولت و ۵۰ درصد از کارگر و کارفرما تشکیل شده لذا ترکیب شورای عالی کار، ترکیب پذیرفته‌ای شده‌ای است و با قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی همخوان است.
شاکرمی با اشاره به کشیده شدن جلسات سال گذشته به سال جدید در خصوص تصمیم گیری برای حداقل دستمزد گفت: شرکای اجتماعی اصرار داشتند که این جلسات برگزار شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که وزیر کار و دولت هم اجابت کردند و تصمیم بر این شد که برای بار دوم تشکیل جلسه شود. شورای عالی کار یک جلسه اواخر فروردین ماه در بحث مزد برگزار کرد. در اواخر نیمه دوم خرداد ماه هم جلسه دیگری برای بار دوم در مورد مزد تصمیم‌گیری شد.
حق مسکن خرداد ماه از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ یعنی یک افزایش ۳۰۰ درصدی
وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که در اواخر خرداد ماه برای آن تصمیم گرفته شد، حق مسکن بود. حق مسکن در سال قبل از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود و در خرداد ماه از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ یعنی یک افزایش ۳۰۰ درصدی. همچنین در جلسه خرداد برای جابجایی پایه سنواتی و اضافه کردن آن به حداقل دستمزد تصمیم‌گیری شد تا حداقل دستمزد از ۲۱ به ۲۶ درصد افزایش یابد؛ لذا شورای عالی کار در سال ۹۹، در دو مرحله، یک مرحله در فردوین ماه و یک مرحله در خرداد ماه به منظور بازنگری در موارد یاد شده تصمیم گیری نموده است.
شاکرمی با اشاره به سهم دستمزد از هزینه‌های تولید گفت: سهم جبران خدمات با در نظر گرفتن نفت و بدون آن سنجیده شد که برای کارگاه‌ها و صنایع مختلف، متفاوت است. سهم جبران خدمات در کارگاه‌های دارای ۱۰نفر کارگر و بیشتر، بدون نفت ۱۰.۴۷ درصد است و با نفت ۱۲.۹۸ درصد است. در واحد‌های بین ۱۰ تا ۴۹ کارگر سهم جبران خدمات بدون نفت ۱۳.۹ درصد و با نفت ۱۴.۲ درصد است در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر کارگر سهم جبران خدمات بدون نفت و با نفت ۲.۸ درصد با یکدیگر تفاوت دارند. عمده سهم جبران خدمت هم به دستمزد برمی‌گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دستمزد کارگر شرایط اقتصادی کمیته مزد تولیدی هزار تومان افزایش شورای عالی کار ۳۰۰ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان هزار تومان حداقل دستمزد تصمیم گیری خرداد ماه حق مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» در جلسه ۸۹۷ مورخ هشتم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسید که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و هیأت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کرد.

 

براساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن ابلاغیه ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

 

وزارت آموزش و پرورش

 

دانشگاه فرهنگیان

 

هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی

 

ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:‌

 

«ماده واحده - با استناد به بند «ج» ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به شرح بندهای ذیل تعیین می‌شود:

 

الف- اعضای حقوقی:

 

وزیر آموزش و پرورش (رییس هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان)

 

رییس دانشگاه فرهنگیان (نایب رییس و دبیر هیأت مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان)

 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها یا نماینده تام الاختیار وی

 

دبیر ستاد نظارت و راهبری تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

 

ب- اعضای حقیقی:

 

اسدالله اسدی گرمارودی

 

سعید غیاثی ندوشن

 

سیدنقی موسوی

 

فهیمه فرهمندپور

 

فخرالسادات نصیری

 

تبصره- مدت زمان عضویت اعضای حقیقی ۴ سال است».

 

سید ابراهیم رئیسی

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • فیلم| حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد