Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مازندران تمام سرسبزی‌اش را مدیون بارش‌هایی است که در تمام طول سال شاهدش هستیم و اگر باران نبارد و آسمان رخ درهم نکشد خیلی زود سرسبزی از این دیار بارانی رخت برمی‌بندد.

تغییر در نوع بارش‌ها و پراکنش زمانی و مکانی نامناسب و به‌عبارتی تغییرات اقلیمی با این استان همانند سایر مناطق کشور و یا جهان بیگانه نیست که البته تاثیرات خود را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بارش در پاییز حکایت خود را دارد که همه مردم استان چشم به راهش هستند که درواقع پشتوانه‌ای است برای کشت و کارشان و البته نگرانی‌هایشان را در فصل گرم سال باتوجه به نیاز آبی از بین خواهد برد.

 

طی سال‌های اخیر شاهد مشکلات تنش آبی در کنار مسائل تغییرات اقلیمی در استان مازندران بودیم که موجب شده بارشی که طی روزهای متوالی باید در استان می‌بارید که حتی چند ساعت خلاصه شد که همین موضوع در کنار خسارت‌ها مشکلات ذخیره و نگرانی از هدررفت آن را نیز به دنبال داشت.

*تنش‌ آبی باوجود بارندگی

حیف است باوجود بارندگی‌های خوبی در استان مازندران داریم اما حتی گفتن اینکه در فصل گرم سال مشکل کم‌آبی داریم جای سؤال دارد که البته دلیل اصلی مشکلات آبی این است که همه این بارش‌ها به‌صورت روان‌آب به دریا سرریز می‌‍‌شود که باید در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود؛ چراکه منابع ذخایر آبی استان چشم به سخاوت آسمان دوخته‌اند تا بتوانند در فصل گرم سال پاسخگوی کشاورزانی باشند که از هم اکنون برای کشت و کار در زمین‌های شالیزاری چشم انتظاری می‌کنند.

*کم‌بارشی بارش‌های پاییزی

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش سه ماهه سال زراعی جاری ۲۰۶ میلی‌متر بوده که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۲۱۷ میلی‌متر بوده ۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۲۹  درصد کاهش داشت.

 

وی افزود: براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران، میزان بارش ۹ ماهه سال ۹۹ در سطح استان مازندران حدود ۵۰۱ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت تغییرات چندانی نداشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: همچنین میزان بارش آذر ماه  سال ۹۹ در سطح استان مازندران حدود ۹۳ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۱۳درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.

*افزایش  میزان بارش در ارتفاعات استان

این مسؤول با اعلام اینکه  طی ماه‌ها و دوره‌ها، میزان بارش در ارتفاعات استان افزایش اما در غالب مناطق ساحلی و جلگه‌ای استان کاهش داشته است، اظهار کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‌های دی تا اسفند ۱۳۹۹، میانگین بارش در دی ماه ۹۹ در محدوده نرمال، در بهمن ماه کمتر از نرمال و برای اسفند ماه ۹۹ بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

 

رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان، در شرایط همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب صورت گیرد.

*کاهش قابل توجه میزان بارندگی پاییزی در استان

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این‌باره، با اشاره به کاهش قابل توجه میزان بارندگی پاییزی در استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، گفت: سال گذشته در چنین روز‌هایی ۲۶۳ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های مازندران جمع شده بود که امسال با کاهش ۶ میلیون متر مکعبی به ۲۵۷ میلیون متر مکعب رسید.

 

وی افزود: بر اساس اعلام هواشناسی مازندران، بارندگی پاییز امسال مازندران، بیش از ۲۰۵ میلی‌متر بود که در مقایسه با پاییز پارسال ۳۲ درصد و در مقایسه با میانگین دوره آماری پنج درصد کاهش داشت.

*ظرفیت ذخیره‌سازی 400میلیون متر مکعبی آب پشت 10 سد فعال مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه ۹۰ درصد آب پشت سد‌های مازندران مصرف کشاورزی دارد، تصریح کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی آب پشت 10 سد فعال مازندران، حدود 400میلیون متر مکعب است.

 

یخکشی، از پر شدن نیمی از ظرفیت ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان خبر داد و افزود: ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که تاکنون به طور میانگین۵۰ درصد از ظرفیت آنها آبگیری شده است.

به گزارش فارس، درست است شاهد ذخیره خوب آبی در سدهای مازندران هستیم ولی باید بدانیم که پرونده بارش‌های پاییزی با کم بارشی بسته شده و همین موضوع مستلزم توجه به بحث مدیریت مصرف است که در این روزها بیش از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/86034/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: بارش های پاییزی نسبت به مدت مشابه میلیون متر مکعب استان مازندران میلی متر بوده مدت مشابه سال میزان بارش دوره آماری سال گذشته درصد کاهش بارش ها آب پشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۸۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم هواشناسی پس از پر شدن ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان با اشاره به پرشدن ۸۱ درصدی مخازن سد‌های خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر گفت: ۱۰۰ درصد مخزن سد دز پر شد.

عباس صدریان‌فر جمعه شب در گفت وگوی رسانه‌ای بیان کرد: شاهد ۲ موج قوی بارشی در روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبشهت‌ماه در خوزستان بودیم که حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد.
وی با بیان اینکه سامانه‌های بارشی از ۱۰ روز گذشته مورد رصد کارشناسان سازمان آب وبرق خوزستان قرار گرفت، افزود: بررسی سامانه‌های بارشی به دلیل نوسانات زیاد دشوار بود که با مدیریت خوب و ایجاد ظرفیت در سد توانستیم سیلاب اخیر را به درستی مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز دانست و گفت: ورودی سد دز حدود ۲هزار متر مکعب بر ثانیه بود لذا خروجی سد را از روز‌های قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب ایجاد کنیم.

صدریان‌فر تصریح کرد: اگر خروجی سد افزایش نمی‌یافت مجبور بودیم آب ورودی به سد دز را خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با این ظرفیت توانستیم از سیل پایین دست جلوگیری کنیم، افزود: همزمان با این بارش، در پایین‌دست سد دز، حوضه‌های میانی از جمله سیلاب‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دبی حدود ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه تولید کردند که اگر مقاومت ما برای خروجی سد نبود همپوشانی این ۲ خروجی می‌توانست برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنیم.
وی از مردم تقاضا کرد در پایین‌دست مراقبت کنند و فرمانداران مربوطه نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر شد

صدریان‌فر درخصوص آبگیری انجام شده نیز گفت: حدود ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان آبگیری شده است؛ میزان آبگیری سد کارون به ۹۱ درصد و سد دز به ۱۰۰ درصد رسیده است.

بارش بیش از ۱۷۵ میلیمتر باران طی روز‌های پنجشنبه و جمعه باعث آبگرفتگی معابر و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی شهرستان دزفول شد.

فرماندار ویژه دزفول گفت: دستور تعطیلی بوستان‌های ساحلی این شهر صادر و عملیات تخلیه خودرو‌ها از این بوستان‌ها نیز آغاز شده است.

وی از شهروندان خواست از نزدیک شدن به بستر رودخانه دز و حضور در پارک‌های ساحلی تا عادی شدن شرایط به طور جدی خودداری کنند.

منبع: ایرنا

tags # بارش باران ، اخبار هواشناسی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ورود سامانه جدید بارشی به همدان / فردا دمای سطح خاک به صفر می‌رسد
  • آسمان خوزستان مه‌آلود می‌شود/ ورود سامانه جدید بارشی به استان
  • دومین سامانه بارشی در راه آسمان اردبیل
  • آسمان خوزستان میزبان سامانه بارشی جدید
  • ۲۰ استان و ۱۱۰ شهرستان متأثر از بارش‌ها و سیلاب بهاری / بهره‌مندی ۳۲۰۰ نفر از خدمات امدادی
  • هشدار مهم هواشناسی پس از پر شدن ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان
  • آخرین خبرها از وضعیت سدهای خوزستان؛ سد دز پر شد
  • تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد
  • تداوم بارش‌ها تا ۱۰ روز آینده در تمام نقاط کشور
  • رگبارهای بهاری میهمان پایان هفته آسمان مازندران است