Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد کافی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر به این موضوع فکر کنیم که چرا کشورهای قدرتمند را  به راحتی تحریم نمی‌شوند متوجه خواهیم شد، کشورهای قدرتمند توانسته‌اند ضریب تاثیر خود را بر روی اقتصاد دنیا به قدری زیاد کنند که اگر تصمیم بر تحریم آنها گرفته شود مانند این است که دنیا تحریم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به این که بیشتر درآمدهای اقتصاد کشور بر پایه منابع فناپذیری همچون نفت، آب و خاک برنامه ریزی شده است باید تغییر مسیری در این دیدگاه شکل بگیرد و بر همین اساس و در راستای توانمندسازی و قدرتمندتر کردن کشور دانشگاه ها می توانند اقتصاد کشور را بر پایه دانش استوار کنند.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان خراسان رضوی گفت: تمام تلاش مراکز علمی و دانشگاه‌ها این است که با دانش بنیان کردن اقتصاد کشور همگام با دنیا بتوانیم حرکت کنیم و اگر سایر کشورها بخواهند ایران را تحریم کنند برای آنها این کار عملی نباشد.

کافی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص افزود: این دانشگاه سعی کرده است تا بر علوم یا فناوریهای همگرا (NBIC) شامل فناوری نانو، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی کار کند تا در کاهش و خنثی کردن تحریم‌ها تاثیرگذار باشد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال این دانشگاه در تفاهمنامه‌ای با وزارت نفت ، "طرح توسعه فناوری میدان نفتی بِینَک" و افزایش ضریب برداشت از این میدان را در دست انجام دارد و بر همین اساس نیاز است از لایه‌های مختلف این میدان نفتی به جای حفاری، تصویربرداری زیر سطحی صورت گیرد که دستیابی به این فناوری برای کشور بسیار ارزشمند است.

میدان نفتی بِینَک واقع در بین بنادر گناوه و دیلم، سال ۱۳۲۸ کشف و سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ابعاد این میدان نفتی ۱۰ در ۱۲ کیلومتر است که حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه ذخیره در این میدان تخمین زده شده است. حجم نفت اولیه و درجای این میدان نفتی هم به میزان ۷۰۰ میلیون بشکه قابلیت استخراج دارد.  
بقیه نفت موجود در این میدان نفتی هنوز در زیرزمین باقی مانده است و دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مشاور فناورانه برای افزایش ضریب بازیافت نفت باقیمانده این میدان انتخاب شد تا امکان استخراج نفت بیشتری برای آن طراحی شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد همچین در خصوص سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: از حدود ۶ سال پیش تصمیم گرفته شد تا دانشگاه‌های بزرگ کشور در جلساتی، مسائل مهم آموزش عالی در کشور را با هماهنگی و همگرایی بیشتر انجام دهند.

کافی افزود: از جمله مسائل مطرح شده در این جلسات، آینده آموزش عالی کشور، برنامه‌ریزی برای نقش آفرینی موثرتر آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه و تعیین بودجه آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در سی‌امین اجلاس دانشگاه‌های بزرگ کشور که با حضور معاون اداری، مالی و  پشتیبانی وزارت علوم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد محورهای گفت و گو آسیب شناسی و آینده‌نگری در مورد جایگاه علمی کشور بود.

او اضافه کرد: درصد بالایی از تحقیقات علمی و مستندات علمی در ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور در حال انجام است و بر همین اساس در این جلسه دانشگاه‌ها نگرانی خود را از آینده و جایگاه علمی کشور در سطح جهانی مطرح و عنوان کردند که نیاز است تا ارتباطات علمی بیشتری با دنیا داشته باشند و سرمایه‌های علمی خود را در ایران حفظ کنند. همچنین دانشگاه‌ها عنوان کردند که در ارتباط با اعزام دانشجویان و اعضاء هیات علمی برای فرصت‌های مطالعاتی و در کل همکاری علمی باید بودجه‌ها و فرصت‌ها تامین شود.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان خراسان رضوی گفت: از آنجایی که دانشگاه‌ها با توجه به بودجه در نظر گرفته شده تنها قادرند حقوق و دستمزد دانشگاهیان خود را پرداخت کنند بنابراین باید بودجه‌ای برای تحقق برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها نیز تامین شود و بر همین اساس از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخواست شد تا بودجه دانشگاه‌ها به گونه‌ای تعیین شود که بخشی از آن برای تحقق برنامه‌های راهبردی باقی بماند.

کافی افزود: در این نشست موضوعاتی همچون قدیمی بودن تاسیسات و ساختمان‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور، تعمیرات تاسیسات برای حفظ سرمایه‌های ملی، به روز شدن تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و کارگاهی که در اصل ابزار اصلی تحقیقات هستند و همچنین تامین مواد شیمیایی و افزایش هزینه‌های آن با توجه به قیمت دلار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این اجلاس پیشنهاد کمیسیون‌ها برای تاسیس صندوق حمایت از رساله‌های دکتری و پژوهش‌های مهم و همچنین در نظر گرفتن تمهیداتی از سوی صندوق رفاه دانشجویان با توجه به هزینه‌های بالا و کاهش مشکلاتی که به‌ وجود خواهد آمد مطرح شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش همکاران در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، درخواست شد تنها در بخش آموزش، حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همسان سازی شود.

کافی افزود: از آنجایی که در حوزه خدمات ارائه شده به بیماران کرونایی در بسیاری از موارد مانند تهیه و ساخت ابزار و دستگاه‌ها برای ارائه به بیماران کرونایی، دانشگاه‌های تابع وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مشارکت بسیاری داشته‌اند تصمیم بر این شد که برای حمایت از این موارد در سطح  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم در سطح ۲ کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش عالی مجلس پیگیری‌های جدی انجام شود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی محمد کافی فناوری نانو وزارت نفت دانشگاه شهید بهشتی ریاست دانشگاه فردوسی مشهد گناوه دانشگاه فردوسی مشهد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی محمد کافی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی محمد کافی فناوری نانو وزارت نفت دانشگاه شهید بهشتی ریاست دانشگاه فردوسی مشهد گناوه دانشگاه فردوسی مشهد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور کمیسیون برنامه و بودجه دانشگاه های بزرگ کشور دانشگاه فردوسی مشهد مجلس شورای اسلامی تحقیقات و فناوری میدان نفتی کمیسیون آموزش بر همین اساس آموزش عالی دانشگاه ها وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۸۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل ۲ هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از 10 دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره‌مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم‌کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی 110 استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

"مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی" راه‌اندازی می‌شود

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی 10 میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل 1000 امتیاز است که تا 400 امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی