Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مؤسسات فناوری دنیا از این امکان برای همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی استفاده کرده و ابزارهای فناورانه خود را در اختیار این سازمان‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، امروزه یکی از رایج‌ترین شیوه‌های جاسوسی، جاسوسی از طریق برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی است که روی گوشی تلفن همراه افراد نصب می‌شود و سازمان‌های جاسوسی در دنیا قادر هستند با استفاده از این ابزارها و سایر قطعات الکترونیکی گوشی فرد، حجم عظیمی از اطلاعات از قبیل مکان کاربر، پیام‌های فرستاده شده و حتی داده‌هایی که توسط میکروفن دستگاه وی، ضبط یا توسط دوربین دستگاه دیده می‌شود را در اختیار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مؤسسات فناوری دنیا از این امکان برای همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی استفاده کرده و ابزارهای فناورانه خود را در اختیار این سازمان‌ها قرار می‌دهند.

شکی نیست در صورتی که دستگاهی هدف جاسوسی قرار گیرد به تبع آن تمام پیام‌های ارسال‌ شده در برنامه‌های اجتماعی نصب‌شده روی آن دستگاه نیز قابلیت هک شدن خواهند داشت. به همین دلیل گفته می‌شود که حتی با وجود رعایت تمام اقدامات امنیتی و احتیاطی کاربر، بازهم تمامی فعالیت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در معرض دید جاسوسان سایبری قرار دارد.

از زمانی که انتشار خبر ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارج کشور تبدیل قرار گرفت، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند.

با بالارفتن پست‌های مرتبط با این اقدام تروریستی، اینستاگرام با غرض ورزی پست‌های مرتبط با شهادت حاج قاسم سلیمانی را حذف کرد که این اقدامِ خلاف آزادی بیان، با واکنش های بسیاری از کاربران در سایر شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

پژوهش های انجام شده در خصوص اقدامات تروریستی امریکا نشان می دهد که این کشور قبل از دست زدن به هرگونه اقدام نظامی و ترور شخصیت ها سه مرحله را طراحی و اجرا کرده است.

زمینه سازی و آماده کردن افکارعمومی جهانی در خصوص اقدامی که انجام خواهد داد اولین مرحله از سه مرحله اعلامی است، در خصوص ترور شهید سلیمانی نخست با استفاده از روش های عملیات روانی مختلف از جمله روش “دشمن ملت” است که در این روش، سردار سلیمانی را دشمن ملت های منطقه قلمداد کرده و در این راستا رسانه‌های زنجیره‌ای نیز در این خصوص اقدام به تهیه برنامه های مختلف کرده و افکارعمومی منطقه را با خود همراه کردند و با استفاده از عملیات روانی کوچه بن بست به مخاطبان خود القا کردند هیچ راهی برای کنترل شهید سلیمانی وجود ندارد.

دومین مرحله، ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بود و در مرحله سوم نیز با استفاده از روش های عملیات روانی مختلف از جمله ” برجسته سازی” و “مغالطه” سعی کردند با رسانه های ارتباط جمعی که در دست داشتند از ترامپ به عنوان یک شخصیت منجی منطقه یاد کرده و جنایت ارتش امریکا را توجیه نمایند.

این رسانه ها از طریق پخش گسترده فیلم های مستند از حضور سردار سلیمانی در جبهه های مقاومت تحت عنوان “مداخله در امور امنیتی دیگر کشورها” یاد کرده و ترور سردار سلیمانی را اقدامی انسان دوستانه و در راستای امنیت و صلح در منطقه قلمداد می کردند و در ادامه برای اثبات روایت خود از این اقدام تروریستی اقدام به پخش چندین گزارش خبری هدایت شده از شادی و رضایت شهروندان چند کشور کردند تا نشان دهند مردم منطقه از اقدامات آمریکا خوشحال و خرسند هستند.

در این میان نقش شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام به دلیل داشتن مخاطبان انبوه در ایران برجسته بود، سال هاست به دلیل گستردگی پوشش رسانه ها مخصوصا شبکه های اجتماعی بسیاری از ترور ها به این شبکه ها سپرده شده اند که با آماده سازی افکارعمومی می توانند ضمن ترور شخصیت فرد موردنظر توسط رسانه ها به راحتی و با کمترین هزینه اقدام به حذف فیزیکی مخالفان خود بکنند.

اما اقدامات پلتفورم های شبکه های اجتماعی تنها به زمان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی محدود نماند و اینک در آستانه سالگرد ایشان نیز که همزمان‌‌ با ترور دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده شده است، شبکه اجتماعی اینستاگرام در اقدامی مغرضانه و خلاف آزادی بیان، جلوگیری از انتشار پست‌های مرتبط با این ترور ناجوانمردانه را در دستور کار خود قرار داده است.

این شواهد نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و فیس بوک به رغم آنکه خود را داعیه دار آزادی بیان می‌دانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار می‌بندند تا جلوی انتشار تصویر خبیث و جنایتکارانه دشمنان ایران را که به راحتی قابل بازگویی و نمایان شدن برای مردم جهان در فضای مجازی است، بگیرند.

اقدام اینستاگرام قطعا خلاف قوانین بین المللی و برخلاف جریان آزاد اطلاعات است و با اندک بررسیِ رفتاری اینستاگرام‌ می توان دریافت که در پشت پرده رفتار حذفی اینستاگرام، جریان نفاق و سلطنت طلب‌های خارج از کشور حضور دارند.

آنها صفحات کاربران ایرانی را رصد می‌کنند و اینستاگرام گزارش می‌دهند و اینستاگرام صفحات را حذف می‌کند.

فارغ از اقداماتی که لازم است توسط دستگاه های حاکمیتی برای مقابله با این جریان سانسور اطلاعاتی اینستاگرام در فضای مجازی دنبال شود،‌ ضروری است به فکر راه اندازی یک پلتفرم رسانه‌ای در سطح جهانی باشیم که البته با توجه به زمان بر بودن، ایجاد چنین پلتفرمی و همچنین پیچیدگی‌های خاص آن به ویژه مقبول واقع شدن پلتفرم در سطح جهانی قطعاً نیازمند برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر نیازهای مخاطب هستیم.

و در پایان اینکه شناسایی، فهم و شناساندن نوع رفتار اینستاگرام در قبال کاربران نیز اهمیت فراوانی برخوردار است که نیازمند برگزاری نشست‌های تخصصی تر است تا اشخاصی که در این رسانه فعالیت می‌کنند با علم و دانش کامل و با احاطه بر فضای اینستاگرام به فعالیت خود ادامه دهند و از چالش‌های ناشی از این فضا و نحوه‌ تاثیرگذاری بیشتر بر افکارعمومی جهانی آگاه باشند.

یادداشت از امین بابایی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حاج قاسم سلیمانی شبکه های اجتماعی نشان می دهد سازمان ها رسانه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی

در جریان برگزاری چهل‌ونهمین نمایشگاه تخصصی اختراعات جهان در ۱۷ تا ۲۱ آوریل ۲۰۲۴ ۲۹ فروردین تا ۲ اردیبهشت سال جاری در ژنو - سوئیس، حمزه نجفی‌مهر مخترع جوان ایرانی موفق به کسب مدال برنز شد.

به گزارش ایسنا، اختراع حمزه نجفی‌مهر، یک عینک و پلتفرم هوشمند واقعیت مجازی است که ابزار‌ها و راهکار‌هایی نوین برای توسعه برند شخصی را ارائه می‌دهد. این پلتفرمِ منحصر به فرد قادر است با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، به تحلیل داده‌ها و شناخت شرایط پرداخته و تجربه‌ای بی‌نظیر جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی کاری و حرفه ای، اجتماعی و حتی عاطفی را برای هر کاربر ایجاد کند.

با استفاده از این پلتفرم هوشمند، افراد قادرند به طور مستقیم با هوش مصنوعی در تلفن همراه خود در تعامل باشند و تجربه‌ای بی‌نظیر از داشتن یک مربی و راهنما را در شرایط مختلف و در محیط مجازی، داشته باشند.

این عینک و پلتفرم امکاناتی مانند امکان حضور در سخنرانی بصورت واقعیت مجازی، امکان حضور در جلسات گروهی و کلاس‌ها بصورت واقعیت مجازی، امکان شخصی‌سازی تمرین‌ها در حوزه توسعه فردی، امکان تعامل با هوش مصنوعی در حوزه‌های مرتبط با شخص و یا کسب و کار آن و ... را برای کاربر میسر می‌کند.

لازم به ذکر است، پیش از این حمزه نجفی مهر مقام دوم و مدال نقره جهانی از نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات سئول ۲۰۲۳ را دریافت کرده بود.

دیگر خبرها

  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • ترجیح می‌دهیم فیلترمان کنند تا اینکه پلتفرم خود را بفروشیم
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی