Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:48:00 GMT

مهاباد با کمبود شدید فضای کتابخانه‌ای مواجه است

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۴۷۳۲

مهاباد با کمبود شدید فضای کتابخانه‌ای مواجه است

خدیجه معصومی روز چهارشنبه در جلسه نهاد کتابخانه‌های عمومی مهاباد اظهار داشت: طبق استاندارد باید برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه عمومی وجود داشته باشد که در حالیکه در این شهرستان  به ازای هر ۷۸ هزار نفر یک کتابخانه است.

وی اضافه کرد: بر اساس استاندارهای جهانی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت باید هشت متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که سهم مهاباد ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: این کمبودها در زمینه سرانه فضای کتابخانه‌ای در مهاباد در حالی است که این شهرستان ۲ سال شهر خلاق کتاب کشور بوده و سه روستای این شهرستان در ادوار مختلف به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده است.

وی افزود: علاوه بر کمبود کتابخانه عمومی در این شهرستان، ۲ باب کتابخانه نیز در فاصله ۱۰۰ متری هم قرار دارند و ۲ شهر خلیفان و گوک‌تپه مهاباد نیز فاقد کتابخانه هستند.

معصومی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی، بودجه سالانه ساخت کتابخانه را ندارد و کتابخانه‌ها را باید شهرداری‌ها بسازند و برای تجهیز و بهره‌برداری تحویل نهاد کتابخانه‌های عمومی دهند.

سرپرست فرمانداری مهاباد نیز در این جلسه گفت: این شهرستان یکی از خاستگاه‌های کتاب در منطقه است و شاعران و نویسندگان زیادی در این شهرستان برای کمک به اعتلای فرهنگ و ادب تلاش کردند.

عارف خدرلو افزود: اساتید بزرگی مانند ماموستا "هه‌ژار"، "هیمن" و "محمد قاضی" که جزو مفاخر ملی به شمار می روند متعلق به این شهرستان هستند به همین دلیل این شهرستان جایگاه والایی در زمینه کتاب و کتابخوانی دارد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد هم گفت: این شهرستان در زمینه فضاهای فرهنگ و هنری در جایگاه ۱۶ استان قرار دارد این در حالی است که مهاباد در زمینه فعالان فرهنگی و رسانه‌ای بعد از ارومیه شهرستان دوم است.

سیامند جوانبخت افزود: مجتمع فرهنگی و هنری فجر این شهرستان یکی از قدیمی ترین مجتمع‌های آذربایجان‌غربی است و نیاز دارد که مجتمع جدیدی که زمین آن هم مشخص شده به زودی احداث شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: هم‌اکنون بیش از ۶۱ هزار جلد کتاب در قالب ۵۰ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

چیا قادری با اشاره به اینکه هفت کتابخانه در قالب سه باب عمومی و چهار باب مشارکتی در مهاباد فعال است، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۸ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار دارد.

شهرستان مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان تاکنون ۲ بار توانسته است در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.

برچسب‌ها مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور اخبار کنکور نهاد کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیر کل کتابخانه استان در این آیین گفت : استاد توحید اصعرزاده حدود ۲۰ جلد کتاب در حوزه مختلف داستانی شعر دفاع مقدس و آموزشی تاکنون  نوشته و چاپ کرده اند و آخرین کتاب ایشان به نام دنیای کسی را عوض کرده ای ؟؟؟ امروز رو نمایی می‌شود .

  معصومی تصریح کرد: مطالعه   رکن جامعه فرهیخته است و هر چقدر بیشتر در کتابخانه های حضور پر رنگ وجود داشته باشد و خواندن کتاب افزایش یابد مسلما سطح آگاهی  و سواد جامعه نیز افزایش خواهد یافت .

کتاب  استاد توحید اصغرزاده خلاصه ای  از  پاسخ  پرسش هایی برای  تغییر دنیای خود و دیگران به ویژه  برای معلمان و اندیشمندان انسان ساز است و که در اجرای   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی به نگارش درآمده است.

 

دیگر خبرها

  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ربیعی سرمربی پایه‌های ذوب‌آهن شد!
  • بحران ادبیات داریم