Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@02:37:28 GMT

تقویت زیرساخت‌های گردشگری خلاق در سه کلانشهر

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۷۳۶۱

تقویت زیرساخت‌های گردشگری خلاق در سه کلانشهر

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری خلاق بین شهرهای رشت، مشهد و اصفهان زیرساخت‌های گردشگری خلاق بین این کلانشهرها تقویت و بسترهای دانشی و اجتماعی در کنار بسترهای فرهنگی و هنری ارتقاء می‌یابد.

محمد عیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری خلاق بین شهرهای رشت، مشهد و اصفهان، اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای داشتن رشدی متناسب با شاخص‌های زیست بومی است و دلالت بر روئیدن سر ریشه‌ها دارد، بدان معنا که بتوانیم امکانات را دسترس‌پذیر و توزیع متعادلی از امکانات ارائه کنیم تا بتوانیم شهری داشته باشیم که در آن رقابت‌پذیری و زیست‌پذیری به عنوان دو شاخص مشخص جلوه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید ضمن افزایش سطح مشارکت‌ها، به درجه‌ای از خلاقیت فرهنگی دست یابیم که حیات را در فضای شهری بازآفرینی کنیم.

معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه با شکل‌گیری جهانی شدن، روابط اجتماعی شهرها فراسوی مرزهای جغرافیایی در بُعد ملی و بین‌المللی گسترش پیدا کرده است، تصریح کرد: در فرایند جهانی شدن هویت‌های شهری در فرایندهای جهانی قرار گرفت و بسیاری از شاخص‌های هویتی خود را از دست دادند، به گونه‌ای که در پروسه‌ای از جهانی شدن، جهانیان به این استدلال درست رسیدند که برای جهانی شدن ابتدا باید بومی بود یعنی باید بوم‌های جهانی شده را شکل دهیم.

وی ادامه داد: امروزه شهرها در صدد هستند تا تقلید از چشم‌اندازهای جهانی را فروگذاشته و با توانمندسازی و ارتقای توانایی‌های بومی، استعدادیابی و شبکه‌سازی، حیات شهری را بر مبنای شاخص‌های بومی بازآفرینی کنند.

عیدی اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا شکل‌گیری شبکه شهرهای خلاق است و شهرهای خلاق می‌کوشند تا بر مبنای تجربه زیسته خود با جهانیان سخن گفته و بر اساس داشته‌های خود توسعه پیدا کنند.

وی گفت: بر این اساس گردشگری خلاق یکی از ابزارهای مهم صورت‌بندی شهرهای خلاق دانسته شده و شهرهایی که در سر توسعه پایدار را می‌پرورانند، نمی‌توانند به گردشگری خلاق برای صورت‌بندی شهر خلاق نگاه نکنند.

معاون شهردار اصفهان تصریح کرد: از این رو شهرداری در این دوره مدیریت شهری به عنوان کانون میان فرهنگی، سطح روابط خود را فراسوی مرزهای جغرافیایی و تعریف شده حقوقی گسترش داده و تبدیل به کانون میان فرهنگی شود تا بتواند در مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، محل تأثیر بوده و در حوزه روابط بین‌الملل نیز کالاهای هویتی خود را عرضه و از این طریق درآمدهای پایدار و گردشگری خاص را جذب کند.

وی با بیان اینکه گردشگری خلاق می‌کوشد تا در گردشگر احساساتی را برانگیزد و دانش ناشناخته‌ای از فرهنگِ میزبان را به گردشگر یا میهمان عطا کند، گفت: در گردشگری خلاق، تنها بودن مهم نیست، بلکه بودن باید با عمل کردن در هم آمیزد تا تجربه زیسته میزبان نیز توسط میهمان تجربه شود و از این طریق اصالت، آموزش و رشد برای میهمان ایجاد شود.

عیدی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه پایدار یک منظومه تعاملی بوده و زنجیره ارزش را می‌طلبد و هر شهری نمی‌تواند به خودی خود فرایندهای توسعه پایدار را شکل ببخشد، با توجه این هدف که از اصفهان کانون میان فرهنگی بسازیم (چنانکه در گذشته بوده) و زنجیره ارزشی ایجاد کنیم تا به صورت هم‌افزا همراه دیگران رشد کنیم، تلاش کردیم به دیگر شهرهای کشور که محل کانون‌های فرهنگی بسیار قدرتمند هستند، نزدیک شده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی روابط بین فرهنگی را تحکیم ببخشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه گردشگری بین اصفهان، یزد و شیراز منعقد و مثلث گردشگری محقق شد، خاطرنشان کرد: در کنار انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با کلانشهر تبریز و «هم‌پیوندی با شهر بنت» در استان سیستان و بلوچستان، شهرداری مثلث دیگری را در گردشگری خلاق صورت‌بندی و تفاهم نامه‌ای بین سه جهان‌شهر ایران «اصفهان، رشت و مشهد» منعقد شد که هر کدام از این جهان‌شهرها روایت‌های بسیار خواندنی و شنیدنی دارند.

معاون شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه زیرساخت‌های گردشگری خلاق بین این کلانشهرها تقویت شده و بسترهای دانشی و اجتماعی در کنار بسترهای فرهنگی و هنری ارتقا یابد و از سوی دیگر شاخص‌هایی همچون خطرپذیری، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و ابتکار و رهبری متناسب با گردشگری خلاق را در شهرها تقویت کرده و از ارکان گردشگری خلاق یعنی مردم، بنگاه‌های اقتصادی، نهادهای مردمی و شبکه‌های ارتباطی قدرتمند نهایت استفاده را ببریم.

وی اظهار کرد: انعقاد این تفاهم‌نامه به عنوان مثلث گردشگری شمال (اصفهان، رشت و مشهد) در کنار مثلث گردشگری جنوب (اصفهان، یزد و شیراز) می‌تواند برجستگی‌های فرهنگی ایران اسلامی را بیش از پیش به جهانیان نمایان کند.

کد خبر 465430

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر شهرداری اصفهان معاون شهردار اصفهان محمد عیدی تفاهم نامه همکاری شهرداري رشت شهر گردشگری معاون فرهنگی شهردار اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انعقاد تفاهم نامه گردشگری خلاق بین توسعه پایدار جهانی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

سفیر ازبکستان در ایران بر آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان تاکید کرد و گفت: لازم است مردم سمرقند با شهر زیبای اصفهان آشنا شوند تا این شهر را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند؛ از این‌رو به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان نمایشگاهی در سمرقند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فریدالدین نصریوف امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در دیدار با علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی زیبای اصفهان، آن‌را شگفت‌انگیز توصیف و اظهار کرد: با وجودی که در شهر سمرقند به دنیا آمده‌ام و کل خانواده من در سمرقند زندگی می‌کنند، اصفهان برای من مانند یک خانه بوده است و لحظاتی را که در اصفهان سپری کرده‌ام، برای همیشه در قلب من خواهد ماند.

وی از شهردار اصفهان برای سفر به شهر سمرقند دعوت رسمی کرد و با اشاره به خواهر خواندگی دو شهر اصفهان و سمرقند افزود: لازم است سفرهای کاری بین اصفهان و سمرقند بیش از گذشته گسترش پیدا کند و برای این منظور به‌نظر می‌رسد جلساتی به‌صورت ویدئو کنفرانس بین شهرداران سمرقند و اصفهان برگزار شود.

سفیر ازبکستان در ایران تاکید کرد: ادامه و گسترش همکاری‌ها برای توسعه فرهنگی و گردشگری دو شهر بسیار ضروری است؛ در جلسه‌ای که با استاندار اصفهان داشتیم بر این موارد تاکید شد و من نیز با امکانات گردشگری اصفهان بیش از پیش آشنا شدم.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری بسیار زیبا و تاریخی است و مردم سمرقند باید با این شهر زیبا آشنا شوند تا اصفهان را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند، اضافه کرد: امیدوارم رسانه‌های ایران نیز برای مردم این کشور از ازبکستان بگویند و مردم اصفهان را با امکانات گردشگری ازبکستان آشنا کنند.

نصریوف با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و ازبکستان در سال گذشته تصریح کرد: اینگونه دیدارها برای توسعه روابط دو کشور و دو ملت لازم و ضروری است و شما به عنوان شهردار اصفهان می‌توانید در این رابطه نقش بزرگی را ایفا کنید.

وی با اشاره به هفته فرهنگی اصفهان افزود: قرار است به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان نمایشگاهی در سمرقند برگزار شود و من در همین جا آمادگی کامل خود را با هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌کنم.

سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: ازبکستان در نمایشگاه توریستی تهران بزرگترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و بزرگترین هیئت شرکت کننده در این نمایشگاه با بیش از ۳۰ نفر از ازبکستان حاضر شده بودند تا جایی که وزیر گردشگری ازبکستان نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و بیش از ۱۰۰ نفر نماینده ازبکستان در حوزه اقتصادی از این نمایشگاه بازدید کردند.

کد خبر 747662

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف