Web Analytics Made Easy - Statcounter

ششمین کاروان دانشجویی روایت فتنه، با عنوان «یادمان شهید راه روشنگری و راوی مقاومت هسته‌ای شهید مطلبی» با شعار «نه به وطن فروشی»، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ششمین کاروان دانشجویی روایت فتنه، با عنوان «یادمان شهید راه روشنگری و راوی مقاومت هسته‌ای شهید مطلبی» با شعار «نه به وطن فروشی»، سه شنبه ۹ دی به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا نظری، دبیر اسبق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و یکی از شاهدان فتنه ۸۸، در محل مسجد دانشگاه تهران -اولین ایستگاه این کاروان دانشجویی- ضمن اشاره به بیان ریشه‌ها و ابعاد فتنه سال ۸۸، گفت:  دانشگاه تهران در همان سال‌ها و حتی از سال‌های قبل‌تر همیشه درگیر مسائل سیاسی بوده است و حتی سال‌های ۸۶ و ۸۷ از همان اوایل سال تحصیلی، شاهد فعالیت‌های گوناگون تشکل‌های مختلف بودیم.
دانشگاه تهران در آن برهه زمانی هم مورد توجه رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های خارجی و بعضا معاند بود و به همین دلیل حتی گروه‌ها و جنبش‌های غیر مسلمان یا غیر دانشجویی نیز به دنبال فعالیت و اثرگذاری در محیط دانشگاه بودند.

وی افزود: یکی از وقایع پرتنش و عبرت آموز دانشگاه، فتنه ۸۸ بود چرا که اولا هیچ کدام از وقایع و اتفاقات از لحاظ حجم درگیری‌ها و تنش‌ها با فتنه ۸۸ قابل قیاس نیستند و ثانیا از حیث زمانی این فتنه تقریبا چیزی نردیک به هشت ماه طول کشید و شرایط کشور، شرایط پرالتهابی بود.

نظری اظهار داشت: اتفاقات سال ۸۸ فتنه نامیده شد نه از این جهت که بعضی اتفاقات یا بعضا ظلم‌هایی که در حق مردم و دانشجویان شد را نادیده بگیریم بلکه باید به آن ظلم‌های بزرگتری که اتفاق افتاد توجه کرد و آن‌ها را نادیده نگرفت. اما ظلم‌های بزرگتر چه بودند؟ ظلم بزرگتر، ایستادن فتنه گران در مقابل حکومت اسلامی، اتحاد بین حلقه خارج نشین و استکبار و حلقه داخل نشین کشور و استادن در مقابل امام حاضر جامعه اسلامی بود و این‌ها بزرگترین ظلم‌ها نسبت به نظام اسلامی محسوب می‌شوند.  
وی با بیان اینکه فتنه یک فضای غبارآلود مخلوط از حق و باطل است؛ با این وجود مردم و نخبگان باید در این فضا حق و باطل را با شاخص بصیرت از هم تشخیص دهند، تصریح کرد: در فتنه ۸۸ برخی از نخبگان دچار هواپرستی شدند و برخی‌ها نیز معلوم شد که منافق داخلی و اجیرشده آمریکا و انگلیس هستند.

مسئول اسبق جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه در فتنه ۸۸ کسی که مدعی بود نخست وزیر امام است به یکباره در مقابل ولایت فقیه و آرمان‌های امام ایستاد، گفت: همان طور که واقعه عاشورا را برای عبرت گرفتن بازخوانی می‌کنیم باید با همان نیت و هدف به بازخوانی فتنه ۸۸ بپردازیم. به هر روی در فتنه ۸۸ عده‌ای که مدعی دموکراسی بودند در مقابل رای مردم و همچنین امام جامعه ایستادند پس باید این اتفاقات را بازگو کنیم تا نخبگان عبرت بگیرند، چون فتنه قابل تکرار است.

وی افزود: امروز هم صحنه‌هایی مانند فتنه ۸۸ اتفاق می‌افتد و حق و باطل با هم درمی آمیزد با این وجود باید فتنه ۸۸را روایت کنیم تا دچار مسائل آن روز نشویم.
همچنین وحید جلیلی فعال فرهنگی و رسانه‌ای در مسجد لولاگر-دومین ایستگاه کاروان روایت فتنه-در جمع دانشجویان حاضر در ششمین کاروان دانشجویی روایت فتنه، گفت: بازخوانی فتنه ۸۸ یک وظیفه انقلابی، شرعی و قرآنی است و وقایع این فتنه باید نسل به نسل منتقل شود.

وی افزود: یکی از راهبرد‌های انقلاب اسلامی در توجیه افکار عمومی، حفظ حافظه تاریخی- چه وقایع تاریخ اسلام و چه تاریخ انقلاب اسلامی- است؛ چون اگر جامعه آلزایمر بگیرد و حافظه تاریخی خود را از دست بدهد، موجب دریغ مضاعف است و این فراموشی در خصوص جامعه ایران به دلیل فراز و فرود‌هایی که در تاریخ کشورمان وجود داشته موجب دریغ مضاعف‌تر است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای با بیان اینکه کسانی که دغدغه جنگ نرم دارند، نسبت به حفظ حافظه تاریخی جامعه تلاش کنند، حماسه ۹ دی از جمله وقایعی است که باید برای همیشه زنده بماند؛ البته مشکلی که با آن روبروییم این است که ما در این رابطه در فضای هنر، اندیشه ورزیو رسانه دچار انفعال شده ایم؛ به گونه‌ای که جبهه معارض و کسانی که عناد انقلاب در دل آنهاست بسیار فعال ظاهر شده اند، ولی بچه‌های انقلابی دچار انفعال هستند. در اینیازده سال؛ مثلا فیلم‌هایی که در مورد فتنه ۸۸ در آمریکا و توسط کسانی که همسو با غرب عمل می‌کنندتولید شده، از تولیدات نظام بیشتر است.  
وی بیان کرد: آقای احمدی نژاد برای مردم روستا‌ها و شهر‌های دورافتاده آب، برق و گاز برد، ولی رسانه نبرد. با این وجود می‌توان گفت کع بخش رسانه‌ای ضعیف‌ترین بخش در دولت نهم بوده و این ضعف رسانه‌ای موجب شد تا طییک بازی رسانه‌ای فتنه ۸۸ شکل بگیرد. به هر روی ما باید از این ضعف عبرت بگیریم و ساختار رسانه‌ای خود را به سمت عدالت رسانه‌ای پیش ببریم؛ البته عدالت رسانه‌ای نیز فقط این نیست که در مورد اختلاس حرف بزنیم بلکه نباید بگذاریمیک فضای قناس در فضای رسانه‌ای شکل بگیرد و فقط یک عده معدودی خود را برجسته کنند و سهم دیگران را بخورند.

جلیلی افزود: در دولت نهم علی رغم اینکه خدمات خوبی به مردم ارائه شد، اما عدالت رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفت و آقایان توصیف درستی از میدان نداشتند؛ از این رو دشمن با استفاده از این ضعف رسانه‌ای، بزرگترین فراز انقلاب اسلامییعنی مشارکت ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات سال ۸۸ به چالش کشید.

وی با بیان اینکه برخی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به وظیفه انقلابی خود در جریان فتنه عمل نکردند و ما یادمان نمی‌رود که چگونه این افراد با رفتار زشت خود خواستار بازشماری آراء شدند، تصریح کرد: یقینا رئیس دولت اصلاحات می‌دانست که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تقلب نشده است، چون او هشت سال رئیس جمهور بود و از سازوکار انتخابات در کشورمان خبر داشت و اینیک طوق ننگی بود که به گردن آقای خاتمی افتاد و این افراد بزرگترین دروغگویان تاریخ ایران شدند.

جلیلی با اشاره به اینکه سران فتنه تمام ادعا‌های خود همچون قانون گرایی و عقلانیت و چیز‌هایی که قبلا ادعای آن‌ها را داشتند را نقض کردند، اظهار داشت: دلیل اینکه فتنه ۸۸، هشت ماه به طول انجامید این بود که برخی خواص امتحان شان را بد دادند، اما شخصیتی مانند آیت الله یزدی با شجاعت در میدان ایستاد و از حق مردم دفاع کرد.

وی با بیان اینکه ما در فتنه ۸۸ بحثی روی ولایت فقیه نداشتیم بلکه بحث بر سر جمهوریت نظام بود، اضافه کرد: در جریان فتنه ۸۸ رهبر معظم انقلاب حاضر نشد که رای مردم را وتو کند، ولی سران فتنه می‌گفتند باید رای مردم وتو شود.

جلیلی با اشاره به اینکه قطعا کسانی مانند محتشمی پور، خاتمی و موسوی لاری می‌دانستند که در انتخابات تقلب نشده، افزود: ولایت فقیه همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی از رای مردم، چه زمانی که بنی صدر انتخاب شد و چه زمانی که خاتمی و احمدی نژاد آرای مردم را کسب کردند، دفاع کرده است، ولی برخی‌ها در فتنه ۸۸ با عملکرد خود رسوا شدند.

وی بیان کرد: حتی کسانی هم که به میرحسین موسوی رای داده بودند در حماسه ۹ دی حضور داشتند با این وجود حماسه ۹ دییکی از درخشان‌ترین نمونه‌های هم افزایی بین جمهوریت و اسلامیت در مهار فتنه بود.  
این فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران علی رغم خیانت برخی از خواص و نخبگان توانست با پیوند بین ولایت و جمهوریت از بحران فتنه ۸۸ عبور کند، اما متاسفانه امروز برخی‌ها نسبت به جمهوریت نگاه غلطی دارند و فکر می‌کنند اگر در مورد جمهوریت حرف بزنیم جای ولایت را تنگ می‌کند و این در حالی است که اصلا این طور نیست.

جلیلی با تاکید بر اینکه امام خمینی بنا بر اضطرار جمهوریت را نپذیرفت و برای آن شأن قائل بود، افزود: جمهوریتیعنی توده مردم در برابر اشرافیت. امام می‌دانست که مردم باید در صحنه باشند.

وی با بیان اینکه امام خمینی می‌گفت من اجازه نمی‌دهم که خواص مردم را خانه نشین کنند لذا در همان سال اول پیروزی انقلاب، پنج انتخابات برگزار شد، افزود: امام در جایی گفتند وقتی که ما عَلَم مبارزه را به دست گرفتیم برخی‌ها گفتند مجتهد را چه به سیاست! و حالا که نهضت را پیش برده ایم و پیروز شده ایم، عده‌ای می‌گویند غیرمجتهد را چه به سیاست! امام نسبت به این دو دسته به مردم هشدار دادند و حتی گفتند دسته دوم از دسته اول خطرناک‌تر هستند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: امروز شاهدیم که برخی از دوستان اصولگرا هم می‌گویند که حضور حداکثری در انتخابات غلط است به هر روی امروز کسانی را می‌بینیم که این ادعا را دارند که نزدیکترین آدم‌ها به رهبری هستند، ولی در برخی امهات نظام با رهبر انقلاب اختلافات فاحش دارند. معتقدم این افراد هم دو تابعیتی هستند و فقط در خمس و زکات از رهبر تقلید می‌کنند، ولی در مسائلی مانند انتخابات می‌گویند ما نمی‌توانیم حرف ایشان را به کار بگیریم.

جلیلی تصریح کرد: امروز برخی‌ها تلاش می‌کنند تا مشارکت مردم در انتخابات کم شود، توصیه من به بچه‌های انقلابی این است که مراقب باشند از جایی که اصلا فکر آن را نمی‌کنند ضربه نخورند چرا که در فتنه ۸۸ کسانی سقوط کردند که ما مبهوت به آن‌ها نگاه می‌کردیم.

وی با بیان اینکه تکنوکرات‌های عرصه سیاست نمی‌گذارند مبانی انقلاب را بازخوانی کنیم، افزود: تکنوکرات‌ها می‌خواهند گام دوم انقلاب را با تاکتیک پیش ببرند. در حالی که گام دوم، ابتدا به عمق تئوریک نیاز دارد سپس عمق راهبردی و بعد از این دو به تاکتیک. برای این دوستان انتخابات موضوعیت ندارد و فقط طریقیت دارد در صورتی که در نگاه امامین انقلاب خود انتخابات و بالارفتن فهم سیاسی مردم موضوعیت دارد.

جلیلی اضافه کرد: انتخابات مثل یک نهاد کادرسازی سیاسی برای انقلاب اسلامی است؛ البته نه برای جناح‌های سیاسی. به هر روی مردم باید در انتخابات -بر اساس فرمایشات رهبری- اهل تحلیل باشند، بصیرتشان بالا برود؛ اما برخی به دنبال این هستند که مردم از فکرشان استفاده نکنند، تحقیق نکنند و شاخص‌ها را به کار نگیرند.

جلیلی افزود: استحاله فاجعه باری در فرهنگ سیاسی انقلابیون ما توسط جناح اصولگرا انجام شده و این افراد کسانی هستند که هنوز مشخص نشده نظرشان در مورد مبانی امام، رهبر معظم انقلاب، جمهوریت و انتخابات چیست. این افراد حاضر نیستند به بسیاری از سوالات و ابهاماتی که در موردشان وجود دارد، پاسخگو بدهند. این افراد بخاطر یک سری مسائل مصرفی، از مبانی نظری انقلاب اسلامی عبور میکنند. به هر روی اگر به این نکات دقت نشود فتنه‌های دیگر در پیش خواهد بود.   وی با بیان اینکه باید در ایام ۹ دی و بازخوانی فتنه ۸۸ کلید واژه‌های انقلاب اسلامی همچون جمهوریت، اشرافیت، عوام و خواص مورد بازخوانی قرار بگیرند و امام خمینی جمهوریت را با این هدف در پیش گرفت که انقلابی‌ها و حزب اللهی تنبل نشوند، تصریح کرد: امام به حزب اللهی گفت من شما را محتاج رای مردم قرار می‌دهم و اگر شما هم حرف و آرمانی دارید باید رابطه تان را با مردم قوی کنید و مردم را اقناع کنید.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: ان شاالله که بتوانیم و توفیق پیدا کنیم که هم مبانی نظری مان و هم تجربه تاریخی مان را فهم و تحلیل و به نسل بعد منتقل کنیم و از چنین تجربه عظیمی بهره ببریم. نسل جوان انقلابی نباید بگذارد این تجارب و الگو‌ها فراموش بشوند.

سجاد اسماعیلی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در تجمع دانشجویان حاضر در ششمین کاروان روایت فتنه که در مقابل سفارت فرانسه برگزار شد، با اشاره به این نکته که همواره عاملیت نظام سلطه و استکبار جهانی در فتنه‌های مختلف وجود داشته گفت: در جریان فتنه ۸۸ نیز نظام سلطه به صورت علنی به حمایت از سران فتنه پرداخته است.

وی با بیان اینکه سوال این است که چرا در جریان فتنه ۸۸کسانی که خود را منسوب به امام می‌دانند با کسانی که کینه انقلاب را به دل دارند هم کاسه شدند؟ تصریح کرد: وقتی که استکبار در جریان فتنه ۸۸ شکست خورد دست به اقدام جدیدی زد؛ به گونه‌ای که روح الله زم از بازداشتی‌های فتنه ۸۸ پس از خروج از کشور تابعیت کشور فرانسه را گرفت و در آنجا با محوریت سرویس اطلاعاتی فرانسه توانست پر و بال بگیرد و آمدنیوز را ایجاد کند.  
اسماعیلی با بیان اینکه دولت فرانسه ید طولایی در حمایت از منافقین و اپوزیسیون دارد، افزود: یکی از اتهامات روح الله زم همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه است و این در حالی است که به گفته خود زم سنگین‌ترین حلقه حفاظت بعد از مکرون در اختیار او بوده است، و صدور بیانیه مداخله جویانه سفارت فرانسه در تهران برای اعدام زم، شاهدی دیگر بر حمایت همه جانبه این کشور از فتنه و فتنه گران است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه قرار نیست دشمنی نظام سلطه با ما کمتر شود، چون نظام سلطه با موجودیت انقلاب اسلامی مشکل دارد، افزود: در جریان اعدام روح الله زم برخی نخبگان بی بصیرت نیز با تفسیر‌های وارونه و غلط جای شهید و جلاد را عوض کردند و کسانی را که تا مِرفَق دست شان به خون عزیزمان آلوده بود را شهید دانستند و این نتیجه بی بصیرتی است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دیپلماسی کشورمان باید بدانند که کت و شلوارپوش‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های بغداد هستند؛ البته عده‌ای به آمدن بایدن دل خوش کرده اند و می‌گویند اگر بایدن بیاید اتفاقات بهتری برای کشورمان می‌افتد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید خیانت نخبگان بی بصیرت توسط نخبگان با بصیرت افشا شود، تصریح کرد: وظیفه اصلی جریان دانشجویی این است که حافظه تاریخی مردم ایران را حفظ کند.

گفتنی است؛ در آخرین ایستگاه ششمین کاروان روایت فتنه که در مقابل سفارت فرانسه بود، دانشجویان با در دست گرفتن پلاکارد‌هایی فرانسه را خانه دشمنان انقلاب معرفی کرده و یادآور شدند که روح الله زم در این کشور اقامت داشته و از حمایت این کشور برخوردار بوده است و خود روح الله زم یکی از افرادی بوده است که در فتنه ۸۸ بازداشت شده و نقش مهمی در اغتشاشات سال ۹۶ داشته است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران کاروان روایت فتنه سفارت فرانسه سران فتنه حماسه 9 دی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران فعال فرهنگی و رسانه ای کاروان روایت فتنه جریان فتنه ۸۸ کاروان دانشجویی انقلاب اسلامی ششمین کاروان حافظه تاریخی روح الله زم فتنه ۸۸ نظام سلطه برگزار شد رای مردم برخی ها ظلم ها سال ۸۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها

ایسنا/خوزستان مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان گفت: سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت دوشنبه‌ ۱۷ اردیبهشت طی آیینی مسیر حرکت خود را از شلمچه به سمت مشهد مقدس آغاز خواهد کرد و شامگاه ولادت امام رضا (ع) وارد مشهد می‌شود.

حمید بنی تمیم در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: کاروان جاده ولایت مزین به پرچم آستان قدس رضوی روز یکشنبه وارد استان خوزستان می شود و دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه طی آیین افتتاحیه‌ای از  مشهد شهدای شلمچه مسیر خود را به سمت مشهد الرضا آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: کاروان دو امدادی جاده ولایت در استان خوزستان حرکت خود را از محل ورود امام رضا (ع) در شلمچه آغاز و سپس مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران را تا مشهد مقدس به مسافت ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طی خواهند کرد و با عبور از شهرهای خرمشهر، آبادان، کارون، اهواز، رامهرمز و بهبهان وارد استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان با اشاره به ضرورت تبیین جایگاه فرهنگ و پیوند مقوله های فرهنگی و ورزش گفت: سیزدهمین جشنواره فرهنگی ورزشی جاده ولایت با هدف گرامیداشت دهه کرامت و انتخاب شعار«امام هشتم، فرهنگ ، ورزش ، معنویت» می‌تواند فرهنگ و منش پهلوانی و ارزش های اعتقادی را در ورزش به جلوه های پررنگی نمایان کند.

 بنی تمیم در پایان با اشاره به جلسات متعدد صورت گرفته برای هماهنگی و اقدامات لازم در این زمینه، عنوان کرد: از مجموعه وزارت ورزش و جوانان، مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی و همکارانم در ادارات کل سایر استان ها بابت اهتمام ویژه به این امر قدردانی می کنم و از جامعه ورزش و جوانان استان خوزستان درخواست دارم این فرصت ویژه را مغتنم شمرده و از حضور این کاروان در استان خوزستان حداکثر استفاده را ببرند و میزبانی شایسته از این حرکت بزرگ فرهنگی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب
  • آیین سوگواری شهادت ششمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) در خراسان رضوی
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها
  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود