Web Analytics Made Easy - Statcounter

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می‌توان به میوه‌های خانواده مرکبات، فلفل‌ها، جوانه‌های بروکسل، گوجه‌فرنگی، طالبی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و اسفناج اشاره کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد، به برخی خوراکی‌ها افزوده می‌شود و همچنین به شکل مکمل‌های غذایی در دسترس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا می‌دانید با مصرف روزانه ویتامین C چه اتفاقی در بدن انسان رخ می‌دهد؟

به گفته دکتر دارن مارینیس از مرکز پزشکی اینشتین در فیلادلفیا، ویتامین C برای هر رژیم غذایی ضروری است و آگاهی از تاثیرات مصرف روزانه این ماده مغذی بر بدن اهمیت دارد. ویتامین C توسط بدن تولید نمی‌شود، اما به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. از این رو برای تامین نیاز‌های بدن باید ویتامین C را از آن چه می‌خورید، دریافت کنید. از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می‌توان به میوه‌های خانواده مرکبات، فلفل‌ها، جوانه‌های بروکسل، گوجه‌فرنگی، طالبی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و اسفناج اشاره کرد. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند این ماده مغذی را با مصرف مکمل‌ها دریافت کنند.

در ادامه با آن چه به واسطه مصرف روزانه ویتامین C برای بدن رخ می‌دهد، بیشتر آشنا می‌شویم.

ویتامین C می‌تواند به بهبودی زخم‌ها کمک کند

ویتامین C یکی از اجزا اصلی بافت همبند است و در بهبودی زخم‌ها نقش دارد.

ویتامین C دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی است

به گفته دکتر مارینیس، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است؛ به این معنی که می‌تواند در پیشگیری از آسیب سلولی موثر عمل کند. از این رو ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از مشکلات سلامت ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کند.

ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند

ویتامین C یک ماده کلیدی برای تولید کلاژن است. بر همین اساس است که ویتامین C یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است.

ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند. مطالعات مختلف ارتباط بین مصرف ویتامین C و کاهش خطر سرطان‌های ریه، پستان، روده بزرگ یا رکتوم، معده، حفره دهان، حنجره یا حلق و مری را نشان داده‌اند.

ویتامین C می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، برخی شواهد وجود دارند که ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی‌-عروقی کمک کند. یک مطالعه بزرگ شامل بیش از ۸۵ هزار زن نشان داد که مصرف ویتامین C چه به صورت غذایی و چه به شکل مکمل خطر بیماری قلبی‌-عروقی را کاهش داده است. برخی مطالعات نیز توانایی این ویتامین در کاهش خطر سکته مغزی را نشان داده‌اند.

ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از افت بینایی کمک کند

موسسه ملی سلامت آمریکا شواهدی را ارائه کرده است که ویتامین C ممکن است به پیشگیری و حتی درمان انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن و آب مروارید که دو دلیل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن هستند، کمک کند.

ویتامین C می‌تواند از اسکوربوت پیشگیری کند

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود حاد ویتامین C می‌تواند به اسکوربوت منجر شود. این بیماری در کشور‌های توسعه‌یافته نادر است. نشانه‌های اسکوربوت طی یک ماه از کمبود ویتامین C ظاهر می‌شود. نشانه‌های اولیه شامل خستگی، بی‌حالی و التهاب لثه‌ها می‌شوند. در صورت عدم رسیدگی، شرایط اسکوربوت می‌تواند بدتر شده و شامل افسردگی، تورم و خونریزی از لثه‌ها و شل‌شدن و از دست دادن دندان‌ها شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند کشنده باشد.

ویتامین C می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند

ویتامین C به عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن انسان شناخته می‌شود. با این وجود موسسه ملی سلامت آمریکا به این نکته اشاره دارد که ویتامین C آن گونه که افراد فکر می‌کنند ممکن است در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر نباشد. اما این ماده مغذی به نظر می‌تواند به کوتاه‌شدن دوره سرماخوردگی کمک کند. همچنین این ویتامین ممکن است شدت علائم بیماری را کاهش دهد که احتمالا با اثر آنت هیستامینی دوز زیاد ویتامین C مرتبط است.

ویتامین C می‌تواند به ناراحتی معده منجر شود

در شرایطی که ویتامین C سمیت کمی دارد و از این رو، مصرف میزان زیاد از آن موجب عوارض جانبی جدی نمی‌شود، اما می‌تواند در بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و کرامپ‌های شکم نقش داشته باشد.

ویتامین C می‌تواند موجب ایجاد سنگ‌های کلیوی شود

برخی شواهد متناقض و بحث‌برانگیز وجود دارند که مقادیر زیاد ویتامین C می‌تواند دفع اگزالات و اسید اوریک از طریق ادرار را افزایش دهد که می‌تواند به تشکیل سنگ‌های کلیوی منجر شود.

ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از کمبود آهن کمک کند

ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که فقط ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند جذب آهن را به میزان ۶۷ درصد افزایش دهد.

منبع:عصر ایران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویتامین سی ویتامین C ویتامین C می تواند به پیشگیری موسسه ملی سلامت آمریکا ویتامین C ویتامین C ویتامین C یک مصرف روزانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید

آفتاب‌‌نیوز :

باید بدانیم که در زمینه کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، برخی ویتامین‌ها موثر هستند. این ویتامین‌ها برای پیشگیری از پرخوری و کاهش اشتها بسیار موثرند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رایج‌ترین ویتامین‌هایی که کاهش مصرف آن‌ها منجر به کاهش اشتها و پرخوری شما می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

_ امگا۳: کمبود این اسید چرب ضروری باعث هوس غذایی می‌شود. نوع EPA و DHA امگا۳ که بهترین نوع محسوب می‌شوند. امگا ۳در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو و دانه‌های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

_ روی: سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. کمبود روی نقش مهمی در هوس خوردن ندارد؛ اما روی حس چشایی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود شکر و نمک بیشتری در غذا‌های خود استفاده کنید. برای تامین این ماده معدنی مواد غذایی همچون جگر، گوشت مرغ، تخم مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

_ ویتامین ب: این ویتامین نقش مهمی در مدیریت استرس و افسردگی ایفا می‌کند. به طور خلاصه مصرف این ویتامین منجر به بهبود خلق و خوی و افزایش احساس خوب خواهد شد. هنگامی که شما به اندازه کافی ویتامین ب دریافت نمی‌کنید، به احتمال زیاد استرس و در نتیجه آن میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما تقویت می‌شود. لازم است بدانید ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل‌آلا به وفور وجود دارد.

_ منیزیم: کمبود منیزیم، منجر به تقویت میل به خوردن شکلات می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف قند و افزایش استرس می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. سیب زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی و ... منابع بزرگ منیزیم هستند.

_ کلسیم: کمبود کلسیم معمولا باعث میل به مصرف شکر و نمک می‌شود. به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست آورید.

_ آهن: کمبود آهن در بین زنان بخصوص قبل از یائسگی شایع است. همچنین گیاه‌خواران نیز در معرض این کمبود هستند. کمبود آهن، میل زیاد به خوردن گوشت را افزایش می‌دهد. با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقادیر قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تامین می‌شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند، اما اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید بهتر است میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذا‌های غنی شده را وارد رژیم غذایی‌تان کنید. بهتر است همراه آهن، حتما ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آن سریع‌تر و بهتر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند