Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ابراهیم همت‌بلند رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: تالاب زریوار در سطح ۳ هزار و ۲۹۳ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده و یکی از منابع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

او تصریح کرد: برابر ماده ۱۶ قانون حفاظت محیط زیست، متولی اصلی محدوده زریوار، سازمان محیط زیست و در استان کردستان، اداره‌کل محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان خاطرنشان کرد: قانون حفاظت و احیای مدیریت تالاب‌های کشور نیز مدیریت تالاب را سازمان حفاظت محیط زیست می‌شناسد.

همت‌بلند افزود: تالاب زریوار حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد که سالانه این میزان بین ۶۰ تا ۴۰ میلیون و برخی مقاطع خشکسالی تا ۲۰ میلیون مترمکعب متغیر است.

او اذعان کرد: تالاب زریوار به واسطه وسعت و همچنین در مسیر مهاجرت بودن پرندگان سالانه میزبان بیش از ۱۴ هزار قطعه پرنده مهاجر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان عنوان کرد: تالاب زریوار ۲۳۸ گونه پرنده ثبت شده دارد که این پرندگان گاه به صورت بومی و گا‌ها مهاجر وارد محدوده تالاب و حیات وحش زریوار می‌شوند.

همت‌بلند با بیان اینکه سیستم زریوار یک اکوسیستم تالابی شامل نیزار، سیرپهنه آبی و پهنه‌های تالابی است، گفت: قسمت‌هایی از تالاب در برخی فصول سال پرآب و در مقاطعی هم به صورت خشکیده است.

او عنوان کرد: تالاب زریوار از سال ۹۲ دارای طرح جامع زیست‌بومی است که در سطح استان مصوب شده و به عنوان سند بالادستی به بقیه استان‌ها ابلاغ شده است و کارگروه‌های اجرایی در این راستا در سطح شهرستان تعریف شده و وظایف تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذینفع احصا و باید براساس این برنامه در رابطه با مدیریت تالاب اقدام کنند.

همت بلند تصریح کرد: دبیری این کارگروه‌ها با اداره محیط زیست و ریاست آن در شهرستان با فرماندار است که در قالب این کارگروه مدیریت تالاب را از صرف شهری به مدیریت زیست‌بومی تغییر دادیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان اضافه کرد: طرح جامعی در رابطه با گردشگری، وضعیت زیست‌محیطی تالاب و در رابطه با تهدید‌های پیرامون آن ارائه شده، اما اجرای مصوبات کارگروه در ارتباط با زریوار اصلا رضایت‌بخش نیست.

او افزود: ساخت و ساز‌های شهر به طرف تالاب زریوار بعد از اخذ مصوبات مختلف همچنان وجود دارد و هر چند فاضلاب شهری قطع شده، اما فاضلاب سه روستا از ضلع شرقی همچنان به درون دریاچه می‌ریزد.

همت‌بلند گفتک فاضلاب ۷ روستای ضلع غربی هم قبلا وارد دریاچه می‌شد که ساماندهی شده و وارد تصفیه‌خانه مریوان می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان به عوامل تهدیدکننده تالاب هم گریزی زد و گفت: جدای از ورود فاضلاب چند روستا، وقوع آتش‌سوزی نیزار‌ها که بیشتر عمدی است، رشد خزنده شهر مریوان به سمت تالاب به خاطر ساخت و ساز‌های غیرمجاز از جمله تهدیدات جدی زریوار است.

همت‌بلند اضافه کرد: پس از ثبت جهانی تالاب زریوار در کنوانسیون رامسر، این اداره با تمام توان با هرگونه تهدید و عوامل تخریب تالاب مقابله می‌کند و روند تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز با پیگیری در مراجع قضایی همچنان با قوت ادامه می‌یابد.

او اذعان کرد: ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب و تغذیه‌گرایی آب زریوار به گونه‌ای که کیفیت آب تالاب را شدیدا با چالش مواجه کرده است، باید سریعا چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب ها محیط زیست ساخت و ساز تالاب زریوار مدیریت تالاب همت بلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش فرخی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شروع به شکار توسط محیط‌بانان این اداره در پناهگاه حیات وحش کاوه ده این شهرستان خبر داد.

داریوش فرخی با اعلام این خبر گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه طی گشت و کنترل مناطق حفاظتی، متوجه حضور شکارچی غیر مجاز در منطقه شدند و مأموران بلافاصله وارد عمل شده و موفق به دستگیری شکارچی قبل از اقدام به شکار شدند.

وی اظهار داشت: از متخلف یک قبضه سلاح شکاری تک لول کالیبر ۱۲ و ۴ تیر فشنگ مربوط به سلاح، کشف و ضبط شد و متخلف پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات محیط زیستی و غیرمجاز موضوع را بلافاصله به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند.

کد خبر 6099661

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!