Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان سراسر کشور در هفته دوم دی‎ماه علاوه بر پیگیری رفع مشکلات سامانه مجازی دانشگاه‌ها به دنبال حل مسائل شهری و استانی هم بودند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین هفته دی ماه دانشجویان هم گذشت و طبق روال در این هفته دانشجویان علاوه بر پیگیری مسائل و مشکلات خود در زمینه آموزش مجازی و برگزاری آزمون‌های پایانی به صورت الکترونیکی، از مسائل شهری و دغدغه‌های مردم غافل نشدند و به پیگیری این امور نیز پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعاتی که در هفته دوم دی ماه دانشجویان پیگیر آن بودند، شیوه برگزاری آزمون‌های مجازی بود و انتقاداتی نسبت به آن داشتند چرا که اغلب این سامانه‌ها با نقایصی همراه هستند و این مسئله در زمان برگزاری امتحانات دانشجویان را با مشکلاتی مواجه می‌کند. در این زمینه، دانشجویان دانشگاه جامع هرمزگان از مسئولان دانشگاه درخواست داشتند نسبت به رفع این مسائل و نقایص اقداماتی انجام دهند و موضوع عدم امکان بازبینی سوالات در آزمون مجازی از سوی دانشجویان را حل کنند و این امکان فراهم شود که دانشجویان بتوانند سوالات را بازبینی کنند.  
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با این مسئله درگیرند و خواستار اصلاح شیوه برگزاری مجازی آزمون‌های پایان ترم شدند و حتی در این زمینه اقدام به برگزاری تجمعی در دانشگاه هم کردند. دانشجویان دانشگاه هرمزگان نیز درخواست اصلاح این شیوه را داشتند و حتی اظهار کردند که برگزاری مجازی آزمون‌های پایانی به دغدغه دانشجویان تبدیل شده و از مدیریت دانشگاه و معاونت آموزشی هم گلایه‌هایی داشتند و این موضوع را از طریق نامه‌ای به اطلاع آن‌ها رساندند.
جدای از آن، دانشجویان در هفته‌ای که گذشت به جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی و فرهنگی و... به منظور توزیع بین نیازمندان پرداختند و حتی از محل کمک‌های دانشجویی به توزیع این بسته‌های مومنانه پرداختند. در این بخش، جهادگران بسیجی دانشگاه آزاد خرم آباد به توزیع بسته‌های غذایی و پک‌های بهداشتی بین نیازمندان مناطق حاشیه‌ای خرم آباد پرداختند. دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم به توزیع ۵۷ بسته معیشتی بین نیازمندان پرداختند. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان نیز به منظور تهیه گوشت گوسفندی و توزیع آن بین نیازمندان اقدام به برگزاری پویش نذر قربانی کرده است.  
بسیج دانشجویی استان فارس هم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۴۵ هزار بسته معیشتی تهیه کرده که قرار است در مناطق محروم توزیع شوند. در دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز پویش دانشجویی «سهم من» با هدف حمایت از دانشجویان بی بضاعت در حال اجرا است. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی هم در فراخوانی اعلام کرده که به جمع آوری کمک‌های نقدی برای پخت و توزیع غذای گرم بین حانواده‌های کم برخوردار پرداخته است.  

دانشجویان جهادگر دانشگاه علوم پزشکی قم هم به همراهی کانون خیریه ریحانه النبی به تهیه و توزیع گوشت قربانی در بین نیازمندان پرداختند. جهادگران دانشجوی دانشگاه آزاد کرج نیز در قرارگاه جهادی شهید سلیمانی اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی برای تهیه و پخت ۲۰۰۰ پرس غذای گرم کردند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در آزادی محکوم مالی از زندان تهیه بسته‌های معیشتی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان دریافت کمک‌های مومنانه برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرنقد از سوی جهادگران شاهرودی اجرای طرح آزادسازی زندانیان غیرعمد و مالی در قزوین


موضوع دیگری که در طی روز‌های گذشته، دانشجویان به آن ورود کردند، اعمال عوارض بر آزادراه تبریز سهند بود که بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند در نامه‌ای خطاب به استاندار آذربایجان شرقی نوشت: با توجه به وضعیت فعلی معیشت مردم و لزوم استفاده مردم سهند از جاده جدید، اعمال عوارض بر آزاد راه تبریز سهند دور از انصاف است.

 


جدای از آن، دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تبریز اقدام به ساخت یک واحد مسکونی برای خانواده‌ای محروم در شهرستان جلفا کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:

اعمال عوارض بر آزاد راه تبریز سهند با توجه به وضعیت معیشت مردم به دور از انصاف است ساخت خانه محرومان در شهرستان جلفا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز


در هفته‌ای که گذشت، دانشجویان سراسر کشور همزمان با یازدهمین سالگرد حماسه «۹ دی» در بیانیه‌های جداگانه‌ای این روز را نقطه عطف مبارزه با استکبار و فتنه گران در تاریخ انقلاب اسلامی دانستند. همچنین با توجه به اینکه یک سال از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد، در طی چند روز گذشته دانشجویان برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت این روز برگزار کردند و به پاسداشت این روز پرداختند.


بیشتر بخوانید:

حماسه «۹ دی» یکی از تاثیرگذارترین حرکت‌های مردمی پس از انقلاب اسلامی است دانشگاهیان در سوگ سردار / از تبیین خط مشی شهید سلیمانی در سیاست بین الملل تا کمک به نیازمندان


محرومیت استان سیستان و بلوچستان موضوع دیگری است که در هفته‌ای که گذشت برای چندمین بار مطرح شد. روستائیان سیستان و بلوچستان سال هاست که به دلیل عدم دسترسی به لوله کشی آب با جمع آوری آب باران در گودال‌هایی به نام هوتک نیاز‌های خود را برطرف می‌کنند و با وجود تزریق بودجه فراوان، تغییری در سبک زندگی شان رخ نمی‌دهد. حالا هم مشخص شده که آبفای سیستان و بلوچستان نسبت به تشنه لبان این استان بی تفاوت است.

 


یکی از معضلات اجتماعی استان همدان هم گسترش حاشیه نشینی است که اجرای طرح جامع شهری می‌تواند بیش از پیش باعث گسترش این موارد در شهر شود و در هفته گذشته این موضوع هم مطرح شد و فعالان دانشجویی به آن انتقاداتی داشتند.


بیشتر بخوانید:

بی تفاوتی آبفای سیستان و بلوچستان به تشنه لبان / طراحی دستگاه نانوساختار برای تصفیه آب هوتک‌ها سیستان و بلوچستان؛ بهشت طرح‌های نیمه تمام ایران طرح رزاق در شمال استان سیستان و بلوچستان هنوز اجرا نشده است حاشیه نشینی در انتظار همدانی‌ها / طرح جامع شهری یا بزخری زمین‌های روستایی؟!


موضوع تخلفاتی که در کارخانه آرد یاسوج اتفاق می‌افتد هم طی روز‌های گذشته مجددا مطرح شد و بر اساس گفته‌های رئیس این کارخانه، اسناد و مستندات تخلفاتی که در سنوات گذشته در این مجموعه رخ داده در اختیار مسئولان قضایی و نهاد‌های ذی صلاح قرار گرفته است و دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره اظهار کرد: از مسئولین استانی و کشوری تقاضا داریم تعامل بیش از پیش جهت مرتفع کدن مشکلات و کمک به رشد این واحد تولیدی را داشته باشند.


در مورد پروژه مطالعات زیست محیطی کمربند جنوبی مشهد هم که طی روز‌های گذشته این موضوع مجددا مطرح شد، باید بگوییم که مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی جاده کمربندی جنوبی مشهد در جریان است و براساس اطلاعاتی که در سامانه فاش شهرداری مشهد منتشر شده، انجمن ارزیابی محیط زیست ایران وظیفه انجام این مطالعات را به عهده دارد؛ مجری پروژه مطالعات زیست محیطی کمربند جنوبی مشهد هم در این باره به خبرنگار ما گفت: این پروژه تحت نظارت دانشگاه فردوسی مشهد انجام می‌شود و در حال حاضر نیز بخش‌های تکمیل شده مطالعات مشاور جهت ارجاع به ناظر مطالعات به کارفرما تحویل شده و در نهایت نیز پس از تأیید ناظر و کارفرمای طرح برای بررسی و اخذ تایید نهایی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ارسال خواهد شد.  
مسئله هپکو هم طی روز‌های گذشته مطرح و مشخص شد که تیم مدیریتی جدید هپکو توانسته با ارتباط با شرکت‌های تولیدی بزرگ اروپایی زیرساخت‌های لازم برای تولید و فروش در شرکت را ایجاد کند، اما تهاتر بدهی‌های بانکی و نبود سرمایه در گردش مانع تولید شده و حالا این تیم مدیریتی با توجه به اینکه زیرساخت‌های تولید را چیده، منتظر حمایت دولت است.


بیشتر بخوانید:

ماجرای تخلفات کارخانه آرد یاسوج چیست؟ / درخواست دانشجویان از نهاد‌های نظارتی برای پیگیری پروژه مطالعات زیست محیطی کمربند جنوبی مشهد تحت نظارت دانشگاه فردوسی انجام می‌شود / نتیجه مطالعات در انتظار تایید ناظر بازگشت تولید به هپکو در گرو تامین اعتبار و سرمایه در گردش / تیم مدیریت زیرساخت‌های تولید را چیده، منتظر حمایت دولت است احتمال معرفی اعضای هیات مدیره جدید کشت و صنعت مغان / هنوز خبری از ارائه سهام شرکت در بورس نیست


چند روزی می‌شود که اخبار شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده و پیگیری‌ها برای خلع ید کارفرمای آن در حال انجام است و حتی سوم دی ماه جلسه هیات داوری برای فسخ قرارداد واگذاری این شرکت برگزار شد و در این جلسه رای نهایی از سوی هیات اعلام نشد و این مسئله واکنش‌های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس، کارگران، فعالان رسانه‌ای و دانشجویی و... به دنبال داشت و شایعاتی درباره رای هیات داوری مبنی بر حفظ مالکیت کارفرمای هفت تپه به گوش رسید و در پی آن، دو نماینده مجلس (احمد نادری و سیدنظام الدین موسوی) به طرح سوال از وزیر اقتصاد پرداختند و او را به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی فراخواندند، اما دژپسند ۹ دی ماه در این جلسه علنی مجلس به دفاع از مالک شرکت هفت تپه پرداخت و ادعا کرد که در شان وزارت اقتصاد نیست که به مسائل پس از واگذاری ورود کند.

 


ماجرای هفت تپه به همین جا ختم نشده و پیگیری‌ها در این باره همچنان ادامه دارد و نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات کشور و... همچنان خواستار خلع ید کارفرمای هفت تپه هستند.  

بیشتر بخوانید:

هیات داوری با ترکیب دولتی به نفع واگذاری غلط در پرونده هفت تپه رای داد / مصلحت اندیشی یا منفعت طلبی؟! حفظ مالکیت کارفرمای هفت تپه به قیمت زیر سوال بردن وزارت اقتصاد / کدام دولتی‌ها حامی اَبَر متهم ارزی هستند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هفت تپه کشت و صنعت مغان کارخانه آرد یاسوج محرومیت سیستان و بلوچستان مطالبه گری دانشجویی قوه قضائیه بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان کارفرمای هفت تپه طی روز های گذشته بین نیازمندان بیشتر بخوانید دانشگاه آزاد جنوبی مشهد هفت تپه جمع آوری مطرح شد دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به وقتِ بیداری

بیش از ۲۰۰ روز از آغاز نسل کشی مردم فلسطین در نوار غزه می‌گذرد و حالا فریاد حمایت از فلسطین و اعتراض به جنایت‌های بی‌شمار رژیم صهیونیستی صدها تن از دانشجویان آمریکایی را به تحصن و تجمعات اعتراضی در بزرگترین دانشگاه‌های ایالات متحده کشانده است، تجمعاتی که با وجود سرکوب گسترده نیروهای پلیس ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیش از ۲۰۰ روز از آغاز نسل کشی مردم فلسطین در نوار غزه می‌گذرد و حالا فریاد حمایت از فلسطین و اعتراض به جنایت‌های بیشمار رژیم صهیونیستی صدها نفر از دانشجویان آمریکایی را به تحصن و تجمعات اعتراضی در بزرگترین دانشگاه‌های ایالات متحده کشانده است تا جهان شاهد صحنه‌های متعدد سرکوب خشونت بار دانشجویان آزادی خواه آمریکایی باشد.

با گذشت حدود ۵ ماه از موج اول اعتراضات دانشجویان غربی که در نهایت منجر به محاکمه، استعفا و اخراج سه تن از رؤسای معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا یعنی ام آی تی، پنسیلوانیا و هاروارد به بهانه «حمایت از حرکت‌های یهود ستیزانه» شد، حالا دانشجویان دانشگاه کلمبیا بیش از یک هفته است که در محوطه دانشگاه خود تحصن کرده‌اند و خواستار پایان همکاری دانشگاه با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سلاح به صهیونیست‌ها شده‌اند، آنها در ادامه از دیگر دانشگاه‌ها نیز دعوت کردند تا به آنها بپیوندند. طولی نکشید که دانشگاه‌های هاروارد، ییل و نیویورک نیز به این کمپین پیوستند. البته پلیس نیز بیکار ننشست و تاکنون با حمله به دانشجویان، اساتید دانشگاه و تعدادی از خبرنگاران، جمعی از آنها را دستگیر کرده است. با این وجود اکنون بیش از ۲۰ دانشگاه بزرگ و مطرح آمریکا چون دانشگاه نیویورک، اوهایو، نیوانگلند‏، ‏پرینستون، کالیفرنیا‏، ‏تگزاس، میشیگان، فلوریدا، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، نورث وسترن، جرج تاون و جرج واشنگتن شاهد راهپیمایی‌های گسترده در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و همچنین صحنه زد و خورد پلیس هستند.

مقامات ایالات متحده تلاش می‌کنند برای توجیه خشونت نیروهای پلیس این اعتراضات دانشجویی را به عنوان تجمعات یهود ستیزانه معرفی کنند در حالی که در بسیاری از فیلم‌های منتشر شده، یهودیان بسیاری نیز در اعتراضات دانشجویی حضور داشته و حتی از ابتدای طوفان الاقصی به طور جداگانه‌ای علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی تحصن و اعتراض کرده بودند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به تظاهرات و تحصن دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا ضد این رژیم سخنان تندی بر زبان آورد. بنیامین نتانیاهو که از این حد تظاهرات در آمریکا ترسیده است به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حمله کرد و گفت: افراد یهودستیز دانشگاه‌های پیشرو را تصرف کرده‌اند. آنها خواهان نابودی اسرائیل هستند. آنها به دانشجویان یهودی حمله می‌کنند. این یادآور اتفاقی است که در دهه ۱۹۳۰ در دانشگاه‌های آلمان رخ داد.

در مقابل «برنی سندرز» نماینده مجلس سنای ایالات متحده با رد اتهامات نتانیاهو که اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه را یهودستیزی خواند، گفت: این اعتراضات ضد یهود نیست، وقتی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بیش از ۷۷ هزار نفر را مجروح کرده‌اید.

این سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا افزود: این [تظاهرات دانشجویی حامیان غزه در آمریکا] یهود ستیزانه نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که بمباران شما بیش از ۲۲۱ هزار واحد مسکونی در غزه را به طور کامل ویران و بیش از یک میلیون نفر، یعنی نیمی از جمعیت این باریکه را بی‌خانمان کرده است. وی ادامه داد: این ضد یهودی نیست اگر بدانیم اسرائیل زیرساخت‌های غیرنظامی غزه از جمله برق، آب و فاضلاب را از بین برده، سیستم بهداشت و درمان نوار غزه را نابود کرده، ۲۶ بیمارستان را از فعالیت انداخته و بیش از ۴۰۰ کارمند خدمات درمانی را کشته است.

سناتور ارشد آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد رژیم صهیونیستی «به طور غیرمنطقی جلوی ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را گرفته و شرایطی را ایجاد کرده است که صدها هزار کودک با سوءتغذیه و قحطی مواجه هستند.»

این روزها انتشار تصاویر بازداشت اساتید مطرحی چون نوئل مکافی، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه اموری در شهر آتلانتا و کارولین فولین، استاد اقتصاد دانشگاه اموری آمریکا که توسط پلیس با خشونت مورد حمله قرار می‌گیرد به طور گسترده در حال بازنشر در شبکه‌های اجتماعی است تا به جهان ثابت کند، شعار «آزادی عقیده» و «آزادی بیان» که برای سال‌ها به ابزار اعمال فشار ایالات متحده علیه دیگر کشورهای جهان تبدیل شده بود، در مقام عمل تا چه اندازه پوچ و بی معناست و امروز به خوبی بر مردم جهان آشکار شده است که ندای حقوق انسانی تنها در جهتی کاربرد دارد که منافع کاخ سفید و رژیم صهیونیستی را تأمین نماید و اگر آزادی از این چهارچوب تخطی کند، ایالات متحده خود سردمدار مقابله با آن خواهد شد.

پس از این تظاهرات مستمر و البته دخالت و خشونت‌های پلیس آمریکا، حلقه‌های حمایتی در سایر دانشگاه‌های جهان چون استرالیا، انگلیس، فرانسه، بلژیک، پرتغال، آلمان، سوئیس، ایرلند و کانادا در امتداد خیزش ضد صهیونیستی تشکیل شد. ‏دانشجویان دانشگاه پیتسبورگ در انگلیس با برپایی تجمعی در حمایت از فلسطین، خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شدند. همچنین، مؤسسه مطالعات سیاسی فرانسه نیز به اعتراضات دانشجویی آمریکا در حمایت از غزه پیوست و پس از آن پلیس فرانسه دانشجویانی را که همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه در دانشگاه، تظاهراتی را در نزدیکی دانشگاه سوربن برای پایان دادن به تجاوزات اشغالگران در غزه ترتیب داده بودند، سرکوب کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند آنچه این روزها در دانشگاه‌های آمریکا در حال وقوع است از زمان جنگ ویتنام تا به امروز در ایالات متحده، در مورد یک موضوع خارجی، بی سابقه بوده است. ماجرا از این قرار است که در خلال سال ۱۹۷۰ میلادی، جمعی دانشجویان ایالت کنت بر علیه سیاست‌های خارجی نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده و اعتراض به گسترش جنگ ویتنام ۴ روز تظاهرات کردند. این ایالت ۲۱ هزار دانشجو در خود جای داده بود و سابقه زیادی در اعتراضات و تظاهرات داشت و همین موج مخالفت‌ها بود که سبب تک دوره‌ای شدن لیندون جانسون، سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا شده بود. در روز ۴ می اعتراضات به اوج خود رسید و در نهایت ۴ نفر از دانشجویان توسط نیروهای نظامی مستقر در دانشگاه به ضرب گلوله کشته و تعداد زیادی از دانشجویان نیز مصدوم شدند. حالا با گسترش روز افزون تجمعات دانشجویان در سراسر ایالات متحده، بسیاری وقایع امروز مشابه وقایع سال ۱۹۷۰ می‌دانند و این تظاهرات را از عوامل اثرگذار در انتخابات آتی آمریکا عنوان می‌کنند، تظاهراتی که با سیاست‌های سرکوبی گسترده آمریکا می‌تواند بایدن را به سرنوشتی مشابه جانسون دچار کند.

سرنوشت مشابه جانسون در انتظار بایدن؟

محمد عباسی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نکته مهمی که در زمینه اعتراضات کنونی در آمریکا وجود دارد این است که بعد از جنگ ویتنام تا به امروز، تجمعات دانشجویی گسترده‌ای تنها در دو یا سه مورد رخ داده است که آخرین مورد آن در رابطه با جورج فلوید بود اما بعد از جنگ ویتنام ماجرای خارجی نداشتیم که توانسته باشد تا این حد دانشگاه‌های مختلف را درگیر کند و حتی تجربه جنگ عراق و افغانستان نیز این حجم از اعتراض دانشگاه‌هایی که امروز درگیر شده‌اند را به دنبال نداشت.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ دانشگاه در تجمعات حضور دارند و ۱۳ دانشگاه که دانشگاه هاروارد نیز به آنها افزوده شده است چندین روز است که تجمع و تحصن دارند، بنابراین نباید فراموش کرد که چنین اتفاقی منحصر به فرد و بی سابقه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در زمان جنگ ویتنام تجمعات دانشجویی تبعات سیاسی گسترده‌ای داشت و در آن زمان یکی از دلایل تک دوره‌ای شدن لیندون جانسون، اعتراضات دانشجویی به دلیل جنگ ویتنام بود، تجربه‌ای که می‌تواند برای بایدن نیز در انتخابات آتی آمریکا تکرار شود.

تصویب بسته حمایتی کنگره آمریکا و جرقه موج جدید اعتراضات دانشجویی

عباسی در خصوص علت اوج گرفتن این اعتراضات گفت: اولین دلیل این اتفاق گسترش جنایات رژیم صهیونیستی است چراکه هرچه جلوتر رفتیم این جنایات و تلفات انسانی افزایش پیدا کرد و نسل جدید آمریکا شاهد این کشتار بود و علت دوم نیز بسته مالی بود که کنگره آمریکا اخیراً با همکاری دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در حمایت از اسرائیل تصویب کرد و این اقدام نیز افکار عمومی را بیش از پیش برانگیخت که پای کار بیایند و اعتراض کنند.

وی تصریح کرد: امروز یکی از حرف‌های اصلی جنبش‌های دانشجویی این است که میگویند ایالات متحده در جنایت‌های رژیم صهیونیستی شریک است و به این مسئله معترض بودند، و حتی طیف ترقی خواه حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی در میشیگان و ویسکانسین رأی اعتراضی دادند تا اعتراض خود را به سیاست‌های بایدن در جنگ غزه اعلام کنند اما با وجود تمام این اعتراضات، کنگره بسته حمایتی از اسرائیل را تصویب کرد و همین امر بیش از پیش خشم جنبش‌های دانشجویی، جریانات چپ، مسلمان و معترضان به سیاست‌های خارجی ایالات متحده را برانگیخت.

آزادی بیان به سبک آمریکایی

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه متمم اول قانون اساسی ایالات متحده صریحاً اشاره کرده است که حق آزادی بیان وجود دارد گفت: بنابراین قانونی در سطح قانون اساسی که بتوان به واسطه آن با این تجمعات مقابله کرد وجود ندارد اما در سطح ایالتی قوانینی وجود داشته است که اگر دانشگاه‌ها یا فلان گروه‌های دانشجویی از واژه‌های خاصی استفاده کنند، ممنوع است و حتی برهه‌ای در برخی مناطق آمریکا شعار معروف از بحر تا نهر را ممنوع اعلام کردند اما هرگز برخورد در سطحی که امروز پلیس با دانشجویان و حتی اساتید دانشگاه‌ها انجام می‌دهد، وجود نداشت و این رسماً خلاف چیزی است که آمریکا سال‌ها شعار داده بود و حتی بابت آن کشورهای مختلف را محکوم کرده بود.

عباسی تاکید کرد: در یکی دو هفته گذشته تقریباً تمام خبرنگاران مستقل این کنایه را به دولت آمریکا می‌زدند که اگر این اتفاق در کشوری مثل چین، روسیه و یا ایران رخ می‌داد واکنش دولت آمریکا چه بود؟ قطعاً بیانیه می‌داد، محکوم می‌کرد، وزارت خارجه آمریکا پیام می‌داد و حتی شاید ماجرا را به شورای امنیت می‌کشاند اما امروز شاهدیم که دانشجوها را با خشونت تمام دستگیر می‌کنند و حتی دختر یکی از نمایندگان کنگره آمریکا در مینسوتا دستگیر شد و این یعنی آمریکا صریحاً شعارهای خود را نقض می‌کند.

وی افزود: ممکن است در این بین شعارهای محدودی در حمایت از حماس که به زعم آنها گروه تروریستی است داده شود اما به بهانه همان یک نفر کل جنبش دانشجویی را سرکوب می‌کنند.

نسل زد آمریکا را متحول می‌کند؟

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص پیامدهای این موج اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جامعه آمریکا در حال وقوع است بحث بیداری نسل زد و نسل جوان در آمریکا است، این مقوله بسیار مهم است و حتی استفن والتز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در مصاحبه جدید خود اشاره کرد که زمانی که کتاب لابی صهیونیسم در آمریکا را همراه با مرشهایمر می‌نوشت هرگز این میزان بیداری درمورد این موضوع وجود نداشت اما امروز نسل جدید کاملاً با این مسئله آشنا شده است و نسبت به نسل‌های قبلی آمریکا، تصویر دیگری از اسرائیل دارد.

عباسی ادامه داد: این یعنی نسل جدید بیدار شده است و این جنبش‌ها باعث می‌شود به مرور جوان‌های بیشتری به این ماجرا بپیوند، همانطور که دیدیم این ماجرا ابتدا با دانشگاه کلمبیا آغاز شد و در روزهای گذشته دانشگاه هاروارد نیز اضافه شد و به نظر می‌رسد بیش از اینها گسترش پیدا خواهد کرد، بنابراین این بیداری نسل جوان نسبت به اسرائیل و به طور کلی نسبت به سیاست خارجی آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود.

وی در انتها بیان کرد: پیامد دیگر این موج، تأثیر در انتخابات آمریکا است و آبان ماه بسیار مهمی در پیش است که مقوله‌های مهم اقتصادی و بحران مرزی نیز در آن اثرگذار است اما عامل بسیار جدی که می‌تواند موجب تک دوره‌ای شدن بایدن شود، بحث سیاست خارجی و عملکرد وی در جنگ غزه است که علائم آن نیز وجود دارد و ممکن است بایدن به دلیل همین سیاست‌ها، مانند لیندون جانسون تک دوره‌ای شود.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند آنچه این روزها در دانشگاه‌های آمریکا در حال وقوع است از زمان جنگ ویتنام تا به امروز در ایالات متحده، در مورد یک موضوع خارجی، بی سابقه بوده است. ماجرا از این قرار است که در خلال سال ۱۹۷۰ میلادی، جمعی دانشجویان ایالت کنت بر علیه سیاست‌های خارجی نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده و اعتراض به گسترش جنگ ویتنام ۴ روز تظاهرات کردند. این ایالت ۲۱ هزار دانشجو در خود جای داده بود و سابقه زیادی در اعتراضات و تظاهرات داشت و همین موج مخالفت‌ها بود که سبب تک دوره‌ای شدن لیندون جانسون، سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا شده بود.

در روز ۴ می اعتراضات به اوج خود رسید و در نهایت ۴ نفر از دانشجویان توسط نیروهای نظامی مستقر در دانشگاه به ضرب گلوله کشته و تعداد زیادی از دانشجویان نیز مصدوم شدند. حالا با گسترش روز افزون تجمعات دانشجویان در سراسر ایالات متحده، بسیاری وقایع امروز مشابه وقایع سال ۱۹۷۰ می‌دانند و این تظاهرات را از عوامل اثرگذار در انتخابات آتی آمریکا عنوان می‌کنند، تظاهراتی که با سیاست‌های سرکوبی گسترده آمریکا می‌تواند بایدن را به سرنوشتی مشابه جانسون دچار کند.

کد خبر 748211

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • کلنگ زنی دومین سرای دانشجویان متاهل در یاسوج
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • حمایت دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی آمریکا
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • خیزش های دانشجویی دنیا سرآغاز تحولات جهانی
  • به وقتِ بیداری
  • همایش پیاده روی در یاسوج