تهاجم وهابیت در بعد سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۷۳۳۰
به گزارش جام جم آنلاین؛ تهاجم وهابیت بر ضد شیعه در سال های اخیر گسترش چشمگیری داشت و هرچه این تهاجم ها بیشتر شود مسئولیت ما نیز بیشتر خواهد شد، در این نوشتار به تهاجم وهابیت در بعد سیاسی جامعه غیره بیان شده است.
- بُعد سیاسی، حفظ وحدت:
الف. وهابیت عامل تفرقه میان امت ها
ملت مسلمان که با الهام از رهنمودهای حیات بخش اسلام توانسته بود، پیوند اخوت در میان خود ایجاد نماید و در پرتو ملکه ی توحید کلمه، در برابر تهاجم سنگین صلیبیان و قساوت ها ثنویان(مغول) ثابت و استوار بماند، با کمال تاسف با ظهور مکتب وهابیت در قرن هفتم این وحدت در هم شکسته شد؛ و با اتهام نادرست و بدعت و شرک به مسلمانان، ضربات جبران ناپذیری به صفوف به هم پیوسته آنان وارد ساخت؛ و با نابودی آثار بزرگان دین و کاستن از مقام انبیاء و اولیاء در خدمت استعمار به شوم غرب و دشمنان دیرینه اسلام در آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ب. اهمیت وحدت در عصر حاضر:
شکی نیست که ما در عصری زندگی میکنیم که تمامی دشمنان برای نابودی اسلام هم پیمان گشته و تمامی امکانات سیاسی و اقتصادی خود را در سقوط اسلام از صحنه بین الملل به کار گرفته اند؛ که طرح نوین "هانتیگتون" بزرگ نظریهپرداز کاخ سفید و استراتژیست معروف یهودی در کتاب "برخورد تمدنها" موید این مطلب است.
همچنین نظریه دکتر "مایکل برانت"، یکی از معاونان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که در کتاب نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی، آمده می گوید:《افرادی که با شیعه اختلاف نظر دارند، آنها را علیه شیعه منظم و مستحکم کرده و کافر بودن شیعه گسترش داده میشود؛ و آنها را از جامعه جدا نموده و علیه آنها مورد نفرت برانگیز نوشته شود.》
بنابراین در چنین عصری بیش از هر عصر دیگر، مسلمانان نیاز به وحدت دارند و شاید بیش از هر زمانی جامعه اسلامی به همکاری و مساعدت یکدیگر نیازمند است.(حسینی قزوینی، تهاجم گسترده ضد فرهنگ شیعه و راهکار مقابله با آن، ص۱۴)
بدیهی است در موقعیت فعلی، هرگونه حرکت مشکوک که موجب تفرقه میان صفوف مسلمانان باشد، به نفع اسلام نیست؛ و هرگونه فحش و ناسزا قبل از آنکه به وحدت میان مسلمین و تقریب بین مذاهب ضربه بزند، چهره نورانی این مکتب اسلام را در سطح بینالملل مخدوش میکند و طبقه تحصیل کرده را به مکتب اسلام بدبین میسازد.(حسینی قزوینی، تهاجم گسترده ضد فرهنگ شیعه و راهکار مقابله با آن، ص۷)
ج. برگزاری باشکوه حج
هدف از تشریع فریضه حج، دعوت به خضوع در برابر خداست و این مطلب با توجه به اعمال عبادی حجم کاملا روشن و هویداست؛ ولی در کنار این مطلب، سخن دیگری هست و آن این است که آیا این عمل عبادی در عین عبادت، بعد سیاسی و اجتماعی نیز دارد یا نه؟ آیا خداوند فریضه حج را به همه مسلمانان اعم از زن و مرد، پیر و جوان واجب نمود که خدای خود را با عمل بپرستید، بیان که بُعد سیاسی و اجتماعی آن را در نظر داشته باشند؟! یا اینکه فریضه، نقطه التقای عبادت، سیاست و مرکز پیوند پرستش خدا با مسائل اجتماعی و اقتصادی است؟(آل خمیس، تاثیر عقاید وهابیت بر جهان اسلام، ص۸۸)
قرآن مجید، کعبه و بیت الحرام را با جمله "قِيَامًا لِلنَّاسِ" توصیف می کند. آنجا که می فرماید:
《جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ》(مائده/آیه۹۷)
خداوند کعبه را قوام "حیات" مردم قرار داد و همچنین ماه حرام و قربانی های بی نام و نشان و با نشان را. این احکام به خاطر آن است که بدانید خداوند به آنچه در آسمان ها و زمین است و به همه چیز داناست.
اجتماع در مراسم حج، نه تنها حیات معنوی مسلمانان را میکند، بلکه مایه تامین همه نوع عنصری است که در حیات فردی و اجتماعی ما دخالت دارد، دقت در معنای آیه ما را به یک معنای وسیع رهبری می کند و آن این که، آنچه با مصالح مسلمین در ارتباط است و قوام حیات و کیان آنها به شمار میرود، در این مراسم تامین میشود.
آیا با چنین اطلاق و گسترده گویی، جایی دارد که ما آن را فقط و فقط در مصالح مربوط به عبادت و پرستش خلاصه کنیم؟ چه مصلحتی بالاتر از یک عمل سیاسی که به مسلمانان در برابر استعمار و استثمار تشکیل و وحدت و مقاومت و سپس ایستادگی بخشد و آنان را در صفحه واحدی قرار دهد که همگی در برابر دشمن جبهه واحدی تشکیل دهند.(مائده/آیه ۸۹)
اکنون که آشکار شد، فریضه حجم محدود به بُعد عبادی نیست و دارای گستردگی میباشد و شئون اجتماعی و سیاسی زندگی مسلمانان را شامل می شود، لازم است این واجب با اعلان برائت از مشرکان - که جزئی از ارکان توحیدی و واجب سیاسی آن میباشد - در ایام حج تظاهرات و راهپیمایی با صلابت و شکوه هر چه بیشتر و بهتر برگزار شود و حجاج محترم با هماهنگی کامل با مسئولین در مراسم حج حضور داشته باشند.
البته با ممانعت کشور سعودی در برگزاری تظاهرات همین حضور یکپارچه با قوم و نژاد و عقاید و آراء مختلف در این مراسم با شکوه و بیان اذکار و تلبیه ها خود، ناخودآگاه ضرورت اتحاد و برابری مسلمانان را روشن میسازد.(مائده/۹۰)
هاجر طرفاوی مینابی
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: وهابیت تفرقه افکنی حج آل سعود ضرورت حج وحدت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، گفت: امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند.
آیتالله رسول فلاحتی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلای امام خمینی(ره) رشت اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر میشود، زیرا شیعه مدیون کلاسها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.
وی با اشاره به روایتی از اهل بیت که فرمودند، هر کسی نداند بر ما اهل بیت چه گذشته است و نسبت به ظلمهایی که بر ما خاندان روا شده است، جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود، افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهل بیت میسر نشد، شناخت نداشتن مردم نسبت به اهل بیت در هر دورهای بود. بنابراین اگر امتها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضلهای خواهد شد که آرزوی همه است.
فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بیان کرد: برخی مسلمانان اروپایی در تعالیمشان میگفتند تاریخ اسلام ۵۰ سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق نکنید، هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند، اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه کردند و متوجه حقایق آن شدند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، گفت: آن حضرت حدود ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش، با فشارهای منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) مواجه شدند، ظلمها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود. دوانیقی همواره امام صادق (ع) را تحقیر و شکنجه روحی میکرد. او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام گرفته بود و سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.
وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، افزود: اهل بیت عصمت و طهارت در دوران حیاتشان، شکنجههای روحی و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.
نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاشهای شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت، حکومتی که آرزوی انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت بود، اظهار کرد: دشمن امروز تلاش میکند ما را درگیر امور جزیی و سیاهنماییها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیاست، فاصله بگیریم.
فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرتهای نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمههای گوناگون علیه نظام اسلامی، در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دلهای ملل نشسته است و ملتها، حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، بیان کرد: عملِ بدون معرفت و دانش فایدهای ندارد، البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایدهای ندارد.
وی به یکی از جنایات منصور دوانیقی اشاره و اضافه کرد: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانشپژوهان بیان میکردند، در یکی از روزها، منصور فرصت را غنیمت شمرد و در کنار مسجدالنبی، آتشی برافراخت، بهطوری که شعلههای آتش به خانه امام که در همان مجاورت قرار داشت رسید؛ امام همانطور که از میان شعلهها عبور میکرد با نگاهی به خانه، شکایت از منصور (لعنتالله علیه) را به قبر پیامبر برد، بعد از خاموش شدن آتش، جمعی از شاگردان به خانه امام رفتند و آن حضرت را در حال گریه دیدند، وقتی علت گریه را پرسیدند، آن حضرت فرمودند، وقتی خانه را آتش زدند، دیدم در میان شعلههای آتش، برخی از کودکان در حال فرار هستند و به یاد کربلای جدم حسین (ع) افتادم.
انتهای پیام