امیر سلطاناحمدی؛ آغازگر کارگاههای آموزشی جشنواره عروسکی تهران- مبارک
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۱۸۶۲
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با برگزاری کارگاه «بیان تصویری عروسک در قاب»، کارگاههای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک آغاز به کار میکنند.
تمام کارگاههای این دوره از جشنواره به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی، در فضای مجازی و به صورت غیر حضوری برگزار میشوند.
عنوان اولین کارگاه جشنواره امسال، «بیان تصویری عروسک در قاب» است که طی دو روز هجدهم و بیست و پنجم دی، با حضور امیر سلطاناحمدی، میزبان متقاضیان میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سلطان احمدی، کارگردان و مدرس تئاتر درباره کارگاه خود توضیح داد: «انگیزه برگزاری این کارگاه این است که بتوانیم با شرایط فعلی به یک سازگاری برسیم. به این معنا که بتوانیم هم صنفهای خود را تشویق کنیم که به شرایط جدید هم به شکل مثبتی بنگریم و از آن به عنوان یک فرصت بهره ببریم و به گسترش تواناییهای خود بپردازیم.»
این هنرمند تئاتر با اشاره به شرایط فعلی و محدودیتهایی که برای اجرای صحنهای آثار نمایشی در دوران کرونا وجود دارد، گفت: «هدف ما در این کارگاه، گسترش تواناییهای خویش برای فعالیت در مدیومهای دیگر است. نگاه ما این است که وقتی شرایط برای اجرای صحنهای نمایشها مساعد نیست، دست روی دست نگذاریم بلکه به فکر تولید نمایش در فضاهای دیگر باشیم که طبیعتا قواعد کار در آنها متفاوت است. این کارگاه به ما کمک میکند وقتی به عنوان کارگردان یا بازیدهنده عروسک، در دیگر مدیومها مشغول فعالیت میشویم، چگونه قواعد آنها را به کار بگیریم. چراکه اجرای نمایش عروسکی و جان بخشی به عروسک در قاب تصویر با آنچه روی صحنه تئاتر رخ میدهد، تفاوت دارد و نیازمند آموزش است.»
امیر سلطاناحمدی، کارگردان و بازیگر تئاتر و تئاتر عروسکی، صداپیشه و بازیدهنده عروسک، کارگردان مجموعههای تلویزیونی «سوغات جنگل»، «دس دسی صداش میاد» و ... است. بازی در نمایشهای «بهمن کوچیک» و «رومئو و ژولیت یا چرا تو تیبالت رو کشتی» از جمله فعالیتهای او در تئاتر طی سالهای اخیر است. او ترانهسرا و عضو گروه ایدهپردازی عروسک «جناب خان» در برنامه تلویزیونی «خندوانه» نیز بوده است. صداپیشگی در مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» دیگر فعالیت هنری او به شمار میآید.
کارگاه «بیان تصویری عروسک در قاب» روزهای ۱۸ و ۲۵ دی ماه برگزار میشود.
۵۷۵۷
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: تئاتر تئاتر عروسکی جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک جناب خان عروسک در قاب سلطان احمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۱۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/