Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@20:00:40 GMT

بهترین و بدترین صبحانه‌ها کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۴۰۹۷

یکی از مهمترین وعده‌های غذایی که نباید به هیچ عنوان فراموش شود خوردن صبحانه است. اما خردن هر غذایی را نباید به عنوان صبحانه تلقی کرده و از ارزش سلامتی آن بکاهیم.

خبرگزاری میزان - ایلنا نوشت: اهمیت زیاد خوردن صبحانه به دلیل بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون است. از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوخت اصلی بدن در مهم‌ترین وعده غذایی یعنی صبحانه باید به شکلی مناسب تأمین شود تا در وعده‌های بعدی، بتوانید با تمدید انرژی تان، بیشترین بهره وری را برای بدنتان به ارمغان آورید. صبحانه با وجود چنین نقش مهمی وعده غذایی حذف شده خیلی از افراد است. دانش آموزان یا کارمندان معمولاً آن را حذف می‌کنند و خیلی از مادران نمی‌دانند چه صبحانه‌ای به فرزندشان بدهند تا سالم و مغذی باشد. ما به شما خوراکی‌های مفیدی را پیشنهاد می‌کنیم که در وعده صبحانه می‌توانند مورد استفاده تان قرار گیرند.

فواید مصرف صبحانه برای بدن

صبحانه مناسب شامل دو یا سه برش نان از انواع غلات، حدود ۵ گرم کره و کمی عسل یا مربا است. پروتئین مورد نیاز بدن را در وعده صبحانه، می‌توانید از طریق مصرف شیر و پنیر تأمین کنید. اگر به شیر حساسیت دارید یا میانه تان با پنیر خوب نیست، ماست را جایگزین کنید. ماست میوه‌ای و ماست بستنی گزینه‌هایی هستند که می‌توانید جایگزین شیر کنید. برای صبحانه حق تقدم با دانه‌های سبوس دار و پروتئینی است. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه هم بهترین گزینه‌های یک صبحانه سالم هستند. اگر دارچین را به چای یا مربای کم شیرینتان اضافه کنید برای تنظیم قند خونتان خوب است.

وقتی میلی به صبحانه نداریم

شاید تجربه کرده باشید وقت‌هایی که صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید، معمولاً اشتهای خوردن صبحانه ندارید. علتش این است که صبح‌های زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که باعث بالا رفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می‌شود. هر چند که این وضع در کودکان و نوجوانان بیشتر به چشم می‌خورد، اما به هر حال، بد نیست بدانید که وقتی ما صبحانه کافی نمی‌خوریم، بدنمان احساس کمبود می‌کند و به صورت خودکار عمل ذخیره سازی را انجام می‌دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می‌شود بنابراین شرایط ابتلا به اضافه وزن و چاقی، به سادگی برای شما به وجود می‌آید.

دانشمندان بهترین زمان صرف صبحانه را بین ساعت ۹ تا ۹:۳۰ می‌دانند. اگر صبح‌ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید. مثلاً یک واحد میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید، کمی کنجد عسلی میل کنید یا نان صبحانه تان را تست شده مصرف کنید. به هر طریقی که می‌توانید اشتهای صبحانه خوردن را در خود تحریک کنید، چون ۲۰ درصد از انرژی روزانه شما از همین وعده تأمین می‌شود.

خوردن این غذا‌ها در صبحانه ممنوع

صبحانه سنتی ما ایرانی ها، نان و پنیر و چای شیرین است که کنار هم یک ترکیب سالم و مغذی را تشکیل می‌دهند. اما اگر خواستید تنوعی در صبحانه ایجاد کنید بهتر است سراغ این مواد نروید:

سوسیس و کالباس: گوشت‌های فرآوری شده و چاشنی‌های مورد استفاده بر روی آن‌ها با بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. بهتر است آن‌ها را از همه وعده‌های غذایی خود حذف کنید و بیشتر از ماهی یک بار سراغشان نروید.

کورن فلکس: اگر چه خیلی‌ها طرفدار کورن فلکس‌ها هستند، اما باید بدانید که رنگ‌ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس‌ها مضر است و می‌تواند باعث بیش فعالی کودکان یا چاقی آن‌ها شود.

شیرینی و کیک:مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان‌های شیرین و برشته شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می‌شوند شما به خاطر حجم کم شیرینی‌ها سیر نشوید، اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.

برای صبحانه این‌ها را بخورید

به جای مواد مضری که در بالا گفتیم، می‌توانید یکی از مواد زیر را انتخاب کرده و بر اساس نیاز بدنتان به میزان کالری دریافتی، حجم آن‌ها را کم یا زیاد کنید:

یک کاسه عدسی کم چرب

نان سبوس دار با یک قاشق کره بادام زمینی:کره بادام زمینی مقوی، سالم و سرشار از پروتئین و املاح ضروری بدن است و چربی‌های «خوب» اشباع نشده دارد.

یک تا ۲ عدد تخم مرغ عسلی: تخم مرغ به ویژه در قسمت سفیده، سرشار از پروتئین است. یعنی همان چیزی که شما برای یک روز پرانرژی و سالم نیاز دارید!

یک لیوان شیر کم چرب همراه خرما:شیر کم چرب پروتئین و کلسیم روزانه شما را تأمین می‌کند و خرما هم دارای آهن و قند مفید است. همچنین کالری این صبحانه شما را تا زمان ناهار سیر نگه می‌دارد.

املت بسیار کم چرب همراه با نان سبوس دار

پنیر کم چرب و کم نمک همراه نان سبوس دار

یک لیوان آب پرتقال همراه یک عددتخم مرغ عسلی

بیشتر بخوانید: مضر‌ترین شوینده‌ها برای سلامت انسان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبارسلامت رژیم غذایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رژیم غذایی خوردن صبحانه سبوس دار کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95

به گزارش "ورزش سه" در شرایطی که پرسپولیس در نیمه دوم دست بالا را داشت و برای پیروزی خیز برداشته بود، اخراج امید عالیشاه باعث شد در ده دقیقه پایانی عقب بنشیند و به همان یک امتیاز هم قناعت کند.
در چنین شرایطی سپاهان که بیشتر مایل به تساوی بود در آخرین دقیقه بازی بهترین موقعیت گلزنی‌اش را از دست داد و در شرایطی که می‌توانست به یک پیروزی دقیقه آخری دست یابد به یک امتیاز دست یافت.

پرسپولیس فصل قبل تقریبا شرایطی مشابه این بازی در بازی مقابل سپاهان تجربه کرد. در بازی 20 اسفند سال 1401 با اخراج لئاندرو پریرا، مهاجم برزیلی پرسپولیس، سرخ‌ها مقابل میهمان خود تحت فشار قرار گرفتند و با گل وقت‌های اضافه محمد کریمی مغلوب شدند تا در کورس قهرمانی عقب بیفتند.
در بازی برگشت این فصل مقابل سپاهان در ورشگاه آزادی هم نزدیک بود چنین سرنوشتی برای سرخ‌ها رقم بخورد و بعد از اخراج عالیشاه با اینکه سپاهان بی‌محابا جلو نیامد، اما در دقیقه پنجم وقت‌های تلف شده چیزی تا رسیدن به گل پیروزی فاصله نداشت.

در این دقیقه با ارسال کرنر رامین رضاییان ،میلاد زکی‌پور قبل از تیر نزدیک‌تر ضربه سر زد و گولسیانی و آل‌کثیر که نزدیک او بودند غافلگیر شدند. با فاصله نزدیک به آنها فرشاد فرجی هم نتوانست کاری از پیش ببرد و کنعانی‌زادگان هم فقط نظاره‌گر بود تا توپ در تیر دورتر به هادی محمدی برسد که ضربه سر او جدی‌ترین موقعیت سپاهان و شاید بازی را رقم زد و توپ با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی دروازه پرسپولیس عبور کرد و این تیم خوش شانس بود که در آخرین دقیقه گل نخورد چرا که نه فرصت جبران داشت نه توانش را.

ویدئو: 331624

در عین حال شاید اگر هادی محمدی به توپ ضربه نمی زد دیگر مدافع میانی زردها، سیاوش یزدانی می‌توانست دروازه بیرانوند را باز کند و شاید برای سرخ‌ها باختن به گل دقیقه پایانی یزدانی می‌توانست بدترین اتفاق ممکن باشد.

با این حال آنچه در این صحنه عجیب بود غفلت و اشتباه تمام مدافعان پرسپولیس بود که نزدیک بود مثل بازی با آلومینیویم در اراک کار دست تیمشان بدهند. در این صحنه غیر از کنعانی، فرجی و گولسیانی، جای عبدالکریم هم خالی بود و هادی محمدی و سیاوش یزدانی از جای خالی او استفاده کرده و در موقعیت گلزنی قرار گرفتند.

نکته عجیب درباره این صحنه آنجاست که مدافعان هر دو تیم در این بازی طی حدود صد دقیقه بازی کاملا موفق بودند و تقریبا هیچ موقعیتی به حریف ندادند اما نزدیک بود در روزی که بهترین گلزنان و مهاجمان سپاهان چیزی برای ارائه نداشتند چهار مدافع این تیم با همکاری یکدیگر گل پیروزی تیمشان را به ثمر برسانند و با اشتباهات سریالی چهار مدافع پرسپولیس یک دوئل عجیب بین دو خط دفاع برنده بازی بزرگ هفته را تعیین کند.

دیگر خبرها

  • گرم‌ترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • گردمترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • بهترین سپرها در برابر تیغ برنده تورم کدامند؟
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • بدترین خبر ممکن: احتمال غیبت کاپیتان یونایتد
  • برهم خوردن معادلات دشمنان پس از عملیات وعده صادق
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95