Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:53:58 GMT

معلمی که اولین بذر بلوط را به کاشان آورد

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۵۳۹۷

معلمی که اولین بذر بلوط را به کاشان آورد

ایسنا/اصفهان در زمانه‌ای که خبر دست اندازی انسان بر دامن طبیعت، هر روز بیشتر و ناگوارتر می‌شود، خواندن روایت زندگی انسان‌هایی که برای یاری منابع طبیعی و حفظ محیط زیست آستین همت بالا می‌زنند، دل‌چسب است.

یکی از این روایت ها، حکایت فرهنگی بازنشسته ای است که نزدیک به چهار دهه از عمرش را برای آبادی طبیعت کویر صرف کرده است و این بار می‌خواهد همراه با جمعی از هم‌نوردانش، اولین بذرهای بلوط را در کوهستان های کاشان به بار بنشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید تقی عمارتی نوش آبادی، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال هاست که خبر نابودی جنگل‌های تاریخی ایران را می‌شنویم و می‌بینیم، اما ساکت نشستن و دیدن و شنیدن، حاصلی جز نابودی و افسوس آیندگان ندارد پس هر شهروند ایرانی باید به سهم خود کاری کند.

وی  افزود: کارشناسان بر این باورند که هر فرد در طول یک شبانه روز به ۱۶ کیلوگرم هوای پاک و تمیز نیاز دارد، اما امروز می بینم که به واسطه افزایش صنایع و خودروها، آلودگی هوا از کلان شهرها به شهرهای کوچک هم رسیده است بنابراین درختکاری و توسعه فضای سبز یک ضرورت اساسی جامعه محسوب می‌شود.

دره پریان یکی از تفرجگاه‌های روزهای تعطیل شهروندان منطقه کاشان است که با چند کیلومتر کوهنوردی به ییلاق موسوم به "آب اسبی" می‌رسد و پاتوق کوهنوردان است، اما آنچه مایه تعجب است این است که در این ارتفاع بلند شیلنگ های آبیاری قطره ای دیده می‌شود.

عمارتی نوش آبادی گفت: منطقه "آب اسبی" به مرور زمان خشکیده بود، اما حدود ۲۰ سال پیش کوهنوردان کاشان همت کردند و با نهال بید آنجا را درخت کاری کرده و با هزینه شخصی، اندک آبی که از کوه ها سرازیر می‌شود را جمع و با شیلنگ به صورت قطره ای آبیاری کرده اند تا به این وضع رسیده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مناطق طبیعی در کوه و کویر مورد بی مهری مردم قرار گرفته است، اما در سال های اخیر برای جلب توجه همگانی طرح جنگلانه توسط اداره منابع طبیعی کاشان و با هدف توسعه جنگل‌های بادام زمینی اجرا شده است و تیم های کوهنوردی و سازمان های مردم نهاد طی ۳۰ هفته در این طرح شرکت کردند.

این معلم باز نشسته افزود: بعد از افزایش آتش سوزی جنگل های بلوط همراه با دیگر همنوردان تصمیم گرفتیم که کاشت بذر بلوط را در مناطق کوهستانی کاشان آزمایش کنیم. بعد از مشورت با مظفر افشاری که پدر بلوط کاری ایران است و استفاده از نظر کارشناسان استان لرستان، ارتفاعات جنوب کاشان را برای اجرای بلوک کاری انتخاب کرده ایم.

عمارتی نوش آبادی که مرداد ماه گذشته از طرف سازمان منابع طبیعی و جنگل داری به عنوان همیار طبیعت انتخاب شده است، افزود: شهروندان باید حضور در کوه و دشت را بخشی از زندگی خود بدانند، اما نباید این طبیعت گردی منجر به آلودگی و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست شود. بلایی که در این سالها بر جان طبیعت انداخته ایم.

این فرهنگی بازنشسته تصریح کرد: بلوط، گیاه بومی مناطق کوهستانی با ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر و بارش سالانه بیش از ۳۰۰ میلیمتر است، ولی ریزش سالانه بارش در کاشان حدود ۱۳۰ میلی متر است بنابراین برای دسترسی به جریان مستمر آب، مسیر نیزارها را برای کاشت بر انتخاب کرده‌ایم.

وی گفت: برای کشت آزمایشی، ۲ کیلوگرم بذر بلوط را در مناطق کوهستانی قمصر، خنب، جزه، جوشقان، نیاسر و امامزاده یونس انتخاب کرده ایم و نتایج را پس از یک سال بررسی خواهیم کرد که اگر نهال های سبز شده، دوام بیاورند بذر کاری را ادامه خواهیم داد.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: قصد جنگل کاری نداریم بلکه می‌خواهیم توجه شهروندانی که طبیعت گردی را برای تفریح انتخاب می‌کنند به دوستی با طبیعت جلب کنیم تا سعی کنند برای آیندگان میراث شایسته به یادگار بگذارند.

وی تأکید کرد: همه ما یک مسئولیت اجتماعی برای حفظ طبیعت و محیط زیست داریم و این وظیفه باید در جامعه نهادینه شود که بر این اساس روزهای تعطیل همراه با تیم های کوهنوردی و دوستداران محیط زیست اقدام به پاکسازی مسیر می‌کنیم که برای مثال فقط در یک روز نزدیک به ۴۰ کیلوگرم زباله از کوه کرکس جمع‌آوری شد.

این فرهنگی بازنشسته گفت: سال های دهه هفتاد که مدیر مدرسه بودم، اردوهای دانش آموزی را برای کاشت گیاهان سازگار با کویر در ریگزارهای بیابانی برگزار می‌کردیم و حاصل آن جنگل‌های تاغزار از نوش آباد تا کویر مرنجاب است که باعث تثبیت شن‌های روان شد.

به گزارش ایسنا، سید تقی عمارتی نوش آبادی، متولد سال ۱۳۲۶ و از معلمان بازنشسته و از جانبازان دوران جنگ تحمیلی است. پس از بازنشستگی از سال ۱۳۹۰ به ورزش کوهنوردی روی آورد و در این مدت ۱۰ بار دماوند را فتح کرد و بیش از ۱۵۰ صعود به کرکس و دیگر قلل کشور داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلوط كاشان استانی شهرستانها منابع طبیعی محیط زیست نوش آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر کرم‌زاده در حاشیه بازدید از محورهای تاریخی و گردشگری کاشان در پی وقوع سیل هفته گذشته‌، اظهار داشت: با بازدیدی که از مجموعه‌های جهانی و تاریخی همچون باغ فین کاشان، محله باستانی سیلک و خانه‌های تاریخی بروجردی و عامری‌ها داشتم، می‌توان گفت که کاشان از جذابیت‌های ویژه‌ای برای توسعه پایدار بر محور گردشگری برخوردار است.

وی تصریح کرد: از تمامی محورهای تاریخی که احتمال می‌دهیم در معرض سیل باشد با کمک همکاران اداره کاشان به‌ویژه یگان حفاظت میراث فرهنگی بازدید و خوشبختانه آسیب جدی به بناهای تاریخی وارد نشده است.

کرم‌زاده ادامه داد: با توجه به وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی در محدوده شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نیازمند توجه ویژه به‌خصوص در راستای افزایش اعتبارات مرمتی استان هستیم که در این زمینه عزم جدی با رویکرد جلب همکاری مسئولان در دو سطح ملی و استانی داریم.

کد خبر 6090318

دیگر خبرها

  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • پیروزی طبیعت در اولین دیدار برابر ذوب آهن
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر