Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@15:48:40 GMT

واکسن mRNA ایرانی اسفند ماه تست می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۶۳۲۱

واکسن‌های نوترکیب،  نسل سوم واکسن‌ها محسوب می‌شوند؛  یعنی پس از واکسن‌های ساخته شده از ویروس کشته شده یا تضعیف شده و واکسن‌های ساخته شده از پروتئین‌های تخلیص شده، پاتوژن‌ها یا نوترکیب‌ها قرار دارند.  

دکتر حسن ابوالقاسمی روز شنبه در این خصوص اظهار داشت: محققان بیمارستان بقیه الله هم وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده‌ و به موفقیت هایی هم دست یافته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسن نوترکیب ما در مرحله حیوانی قرار دارد و خیلی طول نمی کشد که وارد فاز انسانی شود، به عبارتی به احتمال فراوان زودتر از اسفند ماه وارد فاز انسانی واکسن کرونا خواهیم شد.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت مجموعه های متعدد برای ساخت واکسن کرونا به نوعی موازی کاری محسوب نمی شود، گفت: این کار اصلا موازی کاری محسوب نمی شود، بلکه این موضوع یک فرصت بسیار مفید است تا محققان ایرانی از توان و دانش خود، بهره کافی ببرند. حضور موثر محققان ما در اینگونه فعالیت های علمی، بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: مهم این نیست که چه تعداد از این مجموعه ها به واکسن دست پیدا می کنند، مهم این است که محققان ما به خودباوری دست یافتند و کار در اینگونه حوزه ها، زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت های آینده را فراهم می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بیان داشت: خودباوری محققان ما با اهمیت تر از تولید واکسن است؛ یعنی وقتی محقق ما جرات و جسارت ورود به اینگونه عرصه ها را پیدا می کند، در آینده امکان تولید بسیاری از فرآوردهای بیولوژیک مانند داروهای سرطان که برای کشور حیاتی هستند، فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا سعیده فخرزاده رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو نیز روز یازدهم دی ماه در رویداد آنلاین بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی ایران، از ارسال ۱۲ تقاضای جدی درخصوص تولید واکسن کرونا از سوی محققان کشور به سازمان غذا و دارو خبر داد.

وی اظهار داشت: ۱۲ تقاضا از جنس انواع نوترکیب، DNA  ،mRNA  و In Active به سازمان غذا و دارو ارسال شده است که از این تعداد، هشت پیشنهاد پرونده فعال دارند، یکی از پرونده‌ها در سطح بالینی و سه مورد نزدیک به فاز بالینی هستند. همچنین پنج مورد هم فقط پرونده نیز به سازمان غذا و دارو ارایه کرده اند.

فخرزاده یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که در کشور ما ظرفیت های فراوانی برای تولید واکسن وجود دارد که باید از آنها بهره‌برداری کنیم و در این خصوص کاری که ما به عنوان سازمان نظارتی انجام دادیم، کار رجیستری برای تولید واکسن بوده است.

ایرنا/

برچسب ها: واکسن mRNA ، واکسن کرونا ، کرونا لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LOq

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واکسن mRNA واکسن کرونا کرونا سازمان غذا و دارو واکسن کرونا تولید واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۶۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین تغییرات افت مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب وکسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون مترمکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته است.

وی بیان کرد: براساس آماربرداری دوره سوم منابع انتخابی، شبکه بهینه سنجش آب زیرزمینی توسط ۱۰ هزار و ۲۲۱ دهنه چشمه با خروجی سالانه حدود ۹۰۲ میلیون مترمکعب و ۱۶۶۳ رشته قنات با خروجی سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب و چاه‌های بهره برداری حدود ۷۰۲ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در سال تخلیه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت منابع آب زیر زمینی استان گفت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته حدود ۰.۳متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود ۱۱ میلیون متر مکعب است.

حسن‌نژاد بیان کرد:حجم افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در حوضه کرخه در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۱.۸ میلیون مترمکعب است و بیشترین افزایش در حوضه کرخه در همین زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مربوط به دشت کوهدشت با حدود ۱.۳ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن حدود۷.۳ میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه کمترین حجم بارندگی‌ها در اسفند ماه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در محدوده ازنا-الیگودرز اتفاق افتاده است، افزود: حجم افت در حوضه کارون بزرگ حدود ۳۳ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین تغییرات افت در این حوضه مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون متر مکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کسب رتبه برتر کیفیت نان‌های تولیدی استان در اسفند ۱۴۰۲
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!