Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مهدی نصر معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان لنجان گفت: با توجه به بحران کم آبی دولت صنایع را مکلف به استفاده از پساب کرد . انجام این کار بر اساس بالاترین استانداردها انجام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛ وی افزود: آبفا پساب را پس از جمع آوری و تصفیه بیولوژیکی به صنایع انتقال می دهد که ما پساب را خریداری و بخشی از پساب صنعتی کارخانه که قبلا در لاگن های زرین شهر ریخته می شد تصفیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: در سال های گذشته ذوب آهن اقدام به خرید پساب زرین شهر نمود که بخشی از آن همان 60 لیتر بر ثانیه است که بر اساس الزامات محیط زیستی و تقاضای منطقه خریداری شده است. این پساب قبلاً وارد زاینده رود می شد.
وی یادآور شد: الزامات محیط زیستی و لزوم حفظ شرایط زاینده رود، ذوب آهن را بر آن داشت که 60 لیتر در ثانیه پساب زرین شهر را خریداری کند. برای این فعالیت، در سال 93 پیمانکاری انتخاب شد و چهار پمپ خانه در زرین شهر، کنار لاگن ها، برای آبیاری فضای سبز و انتقال بین راهی ایجاد شد.
نصر افزود: هزینه انجام این وظایف و تکالیف 8 میلیارد تومان بود که با احتساب قیمت های کنونی ، حدود 50 میلیارد تومان هزینه شده تا مشکل پساب زرین شهر حل شود.
وی با اشاره به تاریخچه خرید آب گفت: ما در حوضه زاینده رود هستیم .زمان احداث ذوب آهن ، این شرکت برای تونل 2 کوهرنگ که آورده ای حدود 220 میلیون متر مکعب داشت هزینه کرد و به نام ذوب آهن ثبت شد . در غیر این صورت این آب به کارون می ریخت و از موجودی حوضه چهار محال و بختیاری نبود.
نصر تصریح کرد: حق آبه ذوب آهن از زاینده رود یک متر مکعب بر ثانیه در سال است و با این حال سد آب بند هم احداث شد تا ذوب آهن بتواند به راحتی آب برداشت کند و البته این برداشت با انجام فعالیت های صرفه جویی در مصرف آب ، الان کمتر از 40 درصد از حق آبه این شرکت است . سهم ذوب آهن از زاینده رود حاصل سرمایه گذاری برای تونل کوهرنگ بود.
وی خاطرنشان کرد: 300 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل بسته شد تا پساب انتقال پیدا کند . بدین منظور تصفیه خانه با ظرفیت 150 میلیون متر مکعب با 18 میلیون یورو سرمایه گذاری به شکل بی او تی ایجاد شده تا پساب آورده فولاد شهر و زرین شهر را تصفیه کند و همراه پساب حاصل از ذوب آهن در مجموع به مقدار 130 میلیون مترمکعب بازچرخانی شود . بدین ترتیب سهم آب زاینده رود در تامین نیاز ذوب آهن به تدریج کم و به صفر می رسد .
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بیان این که پساب مستقیم به تصفیه خانه آمده و وارد لاگن ها نمی شود اظهار داشت: تصفیه اولیه توسط آبفا به صرت بوزدایی، باکتری زدایی است که 10 درصد آن پساب وارد لاگن ها می شود و بقیه در خط تولید باچرخانی می شود.
وی به منافع متقابل ذوب آهن و منطقه اشاره کرد و گفت: ذوب آهن نقش تعیین کننده ای در پیشرفت و صنعتی شدن و رونق اقتصادی منطقه ایفا کرد و این مجتمع عظیم صنعتی نیز در عوض از نیروی کار و دلسوزی منطقه استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت ذوب آهن از ابتدای تاسیس تا زمان حاضر برای اجرای طرح های توسعه دارای دستاوردها و تبعات گوناگون بوده است. در طول این 50 سال هم با افزایش جمعیت، کشاورزی و صنعت توسعه پیدا کرده که حضور این میزان جمعیت ساکن در اطراف ذوب آهن در گذشته قابل پیش بینی نبوده و بر این اساس امروز سد زاینده رود کفاف مصارف را نمی دهد .
وی تاکید کرد: در ذوب آهن اصفهان بهینه سازی تکنولوژی موجود و رفتن به سمت تجهیزات و تکنولوزی کاهش مصرف اب برای توسعه را دنبال کردیم و نتیجه آن این بود که اگر قبلا یک مترمکعب بر ثانیه دیماند داشتیم و 70 درصد آن محقق می شد امروز با سه کوره و توسعه ای صورت گرفته مصرف آب به نسبت گذشته کاهش چشم گیری پیدا کرده است.
نصر ادامه داد: مصرف آب سالانه ذوب آهن از 30 میلیون مترمکعب در سال 75 به 17و نیم میلیون مترمکعب رسیده است و بر این باور هستیم که متکی بودن صرف به آب خام زاینده رود نمی تواند پایدار باشد .
وی با اشاره به افزایش مصارف آب در طی سال های گذشته گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به سمت کاهش مصرف آب حرکت کنیم و ذوب آهن نیز باید خود را با این شرایط وفق دهد. انتقال پساب نیز با سرمایه گذاری بزرگ ذوب آهن صورت گرفت و با توجه به شرایط ذوب آهن خود را وفق داده و نتایج آن مشخص است که می توان قضاوت کرد.
مدیر روابط عمومی ذوب آهن نیز در این نشست گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ، ذوب آهن اصفهان نه تنها خودکفایی و بومی سازی را رقم زد، بلکه به توسعه سایر صنایع کشور نیز کمک شایانی نمود و خدمات شایانی در سطح ملی و منطقه ای در ابعاد صنعتی، تولیدی و همچنین مسئولیت اجتماعی ارائه نمود

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ذوب آهن اصفهان زاینده رود ذوب آهن زرین شهر مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کشانی پیش از ظهر دوشنبه در آئین گشایش دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی و اتاق‌های بازرگانی ایران، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

وی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

کشانی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

به گزارش مهر مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 6092009

دیگر خبرها

  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی