Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای طرح یاوران تولید در سال جاری با انجام بیش از ۷۶ بازدید میدانی تا کنون، به منظور تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی استان خبر داد.

«بیتا احمدیان»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، اظهار کرد: طرح یاوران تولید در راستای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی با هدف ارتقای خوداتکایی در تولید غذا بر اساس برنامه‌های اعلامی و به منظور تعامل هر چه نزدیک‌تر بین واحدهای اجرایی و تحقیقاتی و افزایش اثربخشی علم و فناوری در عرصه‌های تولیدی، با هدف بهره مندی حداکثری از ظرفیت محققان و مؤسسات و مراکز تحقیقاتی توسط وزارت متبوعه ابلاغ گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  افزود: این طرح با حضور هدفمند اعضای هیأت علمی و محققین به ویژه محقق - مروجان ارشد و محققان معین استانی در بازدیدها و برنامه‌های نظارت و پایش عرصه‌های تولیدی، متناسب با تخصص و تجارب آنها، بر اساس برنامه‌هایی که توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و با هماهنگی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، صورت می گیرد؛ اجرا می شود.

وی بیان کرد: تیم‌های پایش و نظارت، متشکل از کارشناسان بخش‌های اجرایی و محققان به عرصه‌های تولیدی اعزام و چالش‌های تولید را بررسی می کنند. پس از هر بازدید، راهکارهای عملی برای رفع این چالش‌ها ارائه و انجام توصیه‌ها تا حصول نتیجه پیگیری می شود.

احمدیان گفت: در حال حاضر ۶۵ مرکز جهاد کشاورزی در استان وجود دارد که برای هرکدام از این مراکز یکی از محققین استان به عنوان محقق معین تعیین شده است که در قالب  این طرح علاوه بر محققین معین سایر محققین و کارشناسان بخش تخصصی در عرصه ها حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه، نقطه ی اتصال ما با بهره برداران مراکز جهاد کشاورزی هستند که در خط مقدم قرار دارند . تعداد ۲۵۴ کارشناس پهنه در مراکز جهاد کشاورزی استان وجود دارند که در این طرح همراه محققان وبخش اجرا هستند،گفت : در این طرح با تشکیل کارگروه استانی و ۹ کارگروه تخصصی زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، تغذیه گیاهی، مکانیزاسیون ،امور دام ،گیاهان دارویی، منابع طبیعی، شیلات و آرتمیا با توجه به نیاز و اولویت هر شهرستان و اعزام گروه‌های تخصصی در عرصه‌های میدانی مشکلات و چالش‌های موجود در هر بخش احصا و راهکارهای علمی و فنی لازم برای مرتفع نمودن آنان ارائه می‌‌شود.

این مسول تصریح کرد: در این راستا بیش از ۷۶ مورد بازدید میدانی در خصوص کشت بهاره و پاییزه محصولات کشاورزی، بررسی علل ریزش سیب درختی، بررسی و اصول فنی نگهداری سیب در سردخانه ها، مدیریت تغذیه در واحدهای دام و طیور و مزارع ماهیان سردابی، آرتمیا و غیره تاکنون انجام شده و در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح یاوران تولید می تواند تضمینی برای حفظ امنیت غذایی کشور باشد ُ امید است با اجرای این طرح و بهره گیری از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استان گامی در جهت افزایش راندمان تولید و تولید دانش بنیان در استان برداریم.

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح یاوران تولید ارومیه آذربایجان غربی طرح یاوران تولید جهاد کشاورزی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته