Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@14:47:17 GMT

مشهد رتبه اول کشت کلزا در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۹۷۶۱

مشهد رتبه اول کشت کلزا در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی ممیزی سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: توسعه کشت دانه روغنی یکی از راه‌های رهایی از وابستگی به خارج در بخش روغن مصرفی داخل است که به همین منظور امسال هزار و ۵۳۵ هکتار در مزارع مشهد زیرکشت این محصول استراتژیک رفت.
او افزود: در خصوص متوسط عملکرد این محصول در هکتار، سال زراعی گذشته ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
۵ تن بوده است و این عملکرد متاثر از کشت بذر‌های اصلاح شده هیبرید، رعایت دقیق مقدار بذر در هکتار، رعایت زمان کشت و تغذیه مناسب محقق شده است بیشتر بخوانید سطح کشت کلزا در خراسان رضوی افزایش یافت سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: بالا بودن راندمان تولید، صرفه جویی در آب، تقویت و حاصل خیزی خاک و کنترل آفات و علف‌های هرز از مزایای کشت محصول کلزاست.
ممیزی بیان کرد: امسال مساحتی بالغ بر هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی مشهد به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیدا کرد که ۲۲ درصد از سطح زیرکشت این محصول در خراسان رضوی را شامل می‌شود و نتیجه فعالیت‌های ترویجی و تعامل با کشاورزان است.
او روغن کلزا را یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های روغنی دانست و تصریح کرد: نیاز کشور به روغن مایع از طریق کشت این محصول تا حدی رفع می‌شود.
سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: نیاز آبی پایین این محصول در کنار شرایط اقلیمی مشهد و تداوم دوره خشکسالی، غنای خاک و امکان بهره مندی و شیوه کشت تناوبی، گام برداشتن به سمت تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش به منظور ارتقاء امنیت غذایی و عدم نیاز به تامین واردات روغن و دانه‌های روغنی، وجود کارخانجات روغن گیری در مشهد و نیشابور از جمله نکات مهم برای توجه به کشت کلزا در این منطقه است.
ممیزی اظهار کرد: اختصاص وام‌های سرمایه در گردش، مشاوره فنی ویژه و عملیات قرارداد و بیمه در قالب کشاورزی قراردادی با مسئولیت مزرعه نمونه آستان قدس از جمله سیاست‌های تشویقی جهاد کشاورزی برای افزایش کشت کلزا بوده است.
او به تحریم اقتصادی دشمنان، ضرورت افزایش تولید محصولات اساسی و نقش کشاورزی در امنیت غذایی مردم اشاره کرد و افزود: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد از دانه‌های روغنی مورد نیاز کشورمان در داخل تولید‌ می‌شود و از روند بسیار خوبی در این حوزه برخورداریم.   انتهای پیام// م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت کلزا دانه های روغنی روغن خوراکی بذر اصلاح شده مبارزه با آفات امنیت غذایی کشاورزی مشهد جهاد کشاورزی کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

سردار احمد نگهبان جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های مردمی، طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد اجرا شد.

او افزود: در این طرح یک روزه پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری‌های سطح شهرستان ۳۲ خرده فروش را شناسایی و دستگیر کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ادامه داد: در اجرای این طرح بیش از پنج کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، ۱۱ باب واحد کسب مهر و موم و هشت دستگاه موتورسیکلت و ۶ دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می‌شد، توقیف و روانه پارکینگ شد.

نگهبان بیان کرد: طرح‌های پاکسازی معتادان متجاهر و کارتون خواب ادامه دارد و شهروندان نیز در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد