Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@09:49:30 GMT

کاربردی شدن فناوری هوش مصنوعی در موسیقی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۲۹۹۴

کاربردی شدن فناوری هوش مصنوعی در موسیقی

گروه استارتاپی بیژن نوروز استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی را در دستور کار خود قرار دادند تا با این فناوری گامی در جهت رفع چالش‌ها و پیچیدگی‌های این فناوری در توسعه موسیقی علمی بردارند.

بیژن نوروز مجری طرح با بیان اینکه همه بر این باور هستند که صنعت موسیقی به‌آرامی پیش می‌رود، گفت: به باور من وقتی پای فناوری‌ها و تمایل مشتریان به سبب محبوبیت و همگانی بودن آن در میان باشد، صنعت موسیقی مانند یک قناری می‌ماند که در معدن زغال‌سنگ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با اختراع اینترنت،‌ صنعت موسیقی یکی از نخستین صنایعی بود که  به سبب توزیع آنلاین موسیقی دچار آسیب شد، ولی می‌توان از طریق به اشتراک گذاشتن فایل‌ها، دانلود آنلاین، اپلیکیشن‌های موسیقی و پلتفرم‌های محتوای تولیدی کاربران و مواردی از این دست به هر موسیقی که بخواهیم دسترسی پیدا کنیم.

نوروز با تاکید بر اینکه موسیقی همواره در معرض آسیب بوده‌ است و این ماجرا همچنان تا به امروز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: بااین‌حال، هر بار که صنعت موسیقی برای ایجاد تجربه‌ای بهتر در ذهن مصرف‌کنندگان، قادر به تحسین و تصدیق یک فناوری جدید بوده، کار خود را به بهترین شکل انجام داده است. برای مثال در اواخر دهه‌ ۱۹۹۰، بیشتر شرکت‌های پخش موسیقی برای بقای دنیای سی‌دی‌ها،‌ از در دسترس گذاشتن محتوای خود به‌صورت آنلاین خودداری کردند.

این محقق حوزه موسیقی علمی اظهار کرد: متأسفانه آمار نشان می‌دهد که به اشتراک‌گذاری غیرقانونی فایل‌ها بسیار در بین همگان محبوبیت دارد، زیرا از این طریق کاربران غیر قانونی، انتخاب‌های نامحدود و دسترسی‌های بیشتری دارند و از سوی دیگر صنعت موسیقی در تلاش خود در جهت متوقف کردن این جریان چندان موفق عمل نکرده است.

نوروز یادآور شد: گاهی نگاه اجمالی به گذشته‌ این صنعت در رابطه با موسیقی و هوش مصنوعی می‌اندازم و مشاهده می‌کنم همه‌ این‌ها اعضای یک پیکر هستند. صنعت موسیقی همواره به تکامل خود ادامه می‌دهد و در این راستا لازم است که خود را با عادات و نیازهای مشتریان خود وفق دهد.

مجری طرح با بیان اینکه امروزه عادات مصرفی شنوندگان به طرز چشمگیری تغییر کرده و این تغییرات همچنان ادامه دارد، یادآور شد: در مورد رادیو، می‌بینیم که مردم به همان نسبت به رادیو گوش می‌کنند اما بخش قابل‌توجهی از مردم، علاوه بر رادیو به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی نیز توجه دارند، ولی زمانی که مردم همزمان با گوش دادن به موسیقی، به کارهای روزمره‌ خود می‌رسند، به ‌سختی می‌توان توجه آنها را به محتوای موسیقی جلب کرد؛ از این رو محتوای تولید شده به ‌جای آنکه اقتصاد مصرفی باشد، اقتصاد تعاملی است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است که تمامی عوامل موثر در سرویس‌های پخش آنلاین در کنار هم باشد تا تبدیل موسیقی به متن تجربه شود، گفت: بر این اساس من در تلاش هستم نقاط ارزشمند استارتاپ‌های نوظهور را به هم متصل و فناوری‌های پیشرفته را به راه‌حل‌های این حوزه تبدیل ‌کنم. فناوری به‌خودی‌خود بلااستفاده است، اما وقتی راه‌حلی ارائه می‌کند،‌ الگوی کلی جدیدی در جامعه خلق می‌کند.

نوروز این روش را زمینه‌ای برای خلق مزیت، فرصت، مشاغل جدید و مدل‌های نو دانست و ادامه داد: این‌ها همان چیزهایی هستند که سعی دارم در کمپانی موسیقی جهانی بیژن نوروز بر عهده بگیرم. علاوه بر این به دنبال ایجاد پلی ارتباطی با دیگر اکوسیستم‌های فناوری‌های موسیقی مانند آن‌هایی که در آینده هستند و فناوری‌های موسیقی‌ نوظهور(FEMT) و موسیقی‌های آینده و نوظهور (FEM) و کار با بخش خیریه موسیقی هستم.

این محقق استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی را از اقدامات دانشی جدید این کمپانی نام برد و خاطر نشان کرد: علت توجه من به موسیقی هوش مصنوعی "تک‌ وجهی و چند وجهی بودن این فناوری" بوده است. چگونگی عملکرد آن اصولی بسیار شنیدنی دارد، اما با دیدن دورنمای مشکلات متعددی که در برنامه‌های مختلف پشت سر می‌گذارد، به جذابیت آن پی می‌بریم.

وی تاکید کرد: در این مسیر بسیار علاقه‌مندم مشکلات توسعه هوش مصنوعی در موسیقی را دریابم و در ادامه بدانم که موسیقی هوش مصنوعی چگونه به رفع این مشکلات می‌پردازد.

نوروز اضافه کرد: علاوه بر مسرت حاصل از فناوری، کار تیمی بسیار خوشایند است. آن‌ها علاوه بر داشتن فناوری بدعت‌آمیز به‌تنهایی، شجاع و متفکر نیز هستند و دنبال حل تعدادی از مسائلی هستند که صنعت هم‌اکنون با آن مواجه است.

به گفته وی، این تیم‌های نوآور به مردم قدرت بازی با موسیقی را می‌دهند؛ یعنی تبدیل موسیقی به متن،‌ ارائه‌ تجربیات شخصی، انتقال موسیقی از حالت ایستا به پویا و ایجاد دموکراسی در موسیقی. فناوری آن‌ها آینده موسیقی است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هوش مصنوعی در موسیقی صنعت موسیقی فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۲۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران

معاون وزارت صنعت امارات در بازدید از "آی‌هیت" توانمندی شرکت‌های ایرانی را تحسین کرد و گفت: امارات در حاشیه توافقات بریکس، برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف صنعت آماده است و به‌دنبال ایجاد سازگاری میان شرکت‌های فناوری امارات و ایران هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هیئت‌های دولتی و تجاری کشور‌های مختلف از جمله قطر، تانزانیا، ترکیه، عمان، امارات، اندونزی و … با حضور در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت)در دومین روز نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (2024 IRAN EXPO) با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی آشنا شدند و با مجموعه‌های توانمند بحث و تبادل نظر کردند.

امیرحسین میرآبادی؛ رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللمل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در دیدار با معاون وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته امارات، اظهار کرد: از حدود 40 سال گذشته ما توسعه فناوری رو در ایران آغاز کردیم و قدرت فناوری و چگونگی استفاده از آنرا یافتیم و پس از تشکیل معاونت علمی و فناوری به دنبال آن شاهد به وجود آمدن استارتاپ‌ها بودیم.

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللمل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه پس از توسعه فناوری به سمت تجاری‌سازی و استفاده از آن حرکت کردیم، گفت: اقتصاد دانش بنیان طبق دستور رئیس جمهور در دستور کار ما قرار گرفت.

به گفته وی، میان ایران و امارات در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی، هوش مصنوعی و … موقعیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. 

معرفی ظرفیت‌های صادراتی خراسان شمالی در نمایشگاه اکسپو

میر‌آبادی تصریح کرد: یکی از اهداف ما، ارتباط بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ و پرسابقه است تا ایده‌ها، فناوری‌ها و تجربیات میان شرکت‌های نوپا و با سابقه به اشتراک گذاشته شود.

رییس سازمان توسعه همکاری علمی و فناورانه بین‌المللی در ادامه آمادگی خود را در راستا فراهم کردن بستر انتقال فناوری، میان ایران و امارات اعلام کرد.

معاون وزارت صنعت امارات نیز طی سخنانی در این دیدار ضمن اعلام خرسندی از حضور در آی‌هیت، توانمندی شرکت‌های ایرانی را تحسین کرد و افزود: امارات در حاشیه توافقات بریکس، برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف صنعت آماده است و به‌دنبال ایجاد سازگاری میان شرکت‌های فناوری امارات و ایران هستیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه در منطقه صورت گرفته است و در همین راستا ما علاقه داریم تا در حوزه‌های مختلف فناوری نظیر زنجیره تأمین، سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • وضع مقررات برای استفاده تسلیحاتی از هوش مصنوعی
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟