Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا کنون شیوه‌های مختلفی برای مدیریت بازار خودرو به کار گرفته شده که یکی از آن‌ها فروش فوق‌العاده بر اساس قرعه‌کشی است این در حالی است که حجم بالای متقاضیان خرید خودرو نشان می‌دهد که روش قرعه‌کشی نمی‌تواند به همه نیاز موجود در بازار پاسخ دهد.

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: تا کنون شیوه‌های مختلفی برای مدیریت بازار خودرو به کار گرفته شده که جدیدترین آن فروش فوق‌العاده بر اساس قرعه‌کشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این قرعه‌کشی‌ها با شرایط سخت‌گیرانه‌ای از جمله، امکان نداشتن فروش خودرو تا یک سال، فعال نبودن پلاک به نام فرد متقاضی و در زمان کنونی، شرط سنی، شرکت نکردن در پیش‌فروش همزمان شرکت شرکت دیگر و... انجام می‌شد تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی آن برسد، با این حال حجم بالای متقاضیان نشان از عطش خرید خودرو دارد و مشخص است روش قرعه‌کشی نمی‌تواند به همه نیاز موجود در بازار پاسخ دهد. شاید بر همین اساس است که زمزمه حذف این روش نیز شنیده می‌شود.

با اینکه اظهار نظری رسمی مبنی بر واردات خودروی کارکرده یا دست دوم اعلام نشده، اما گاهی گمانه‌زنی‌هایی از واردات این‌گونه خودرو‌ها به گوش می‌رسد که آن را یکی از راهکار‌های کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو و پاسخ به تقاضای موجود در این بازار می‌داند.

هر چند واردات خودرو‌های کارکرده ممکن است طرفدارانی داشته باشد که کیفیت قابل قبول و قیمت به نسبت پایین این خودرو‌ها را از مزایای آن برشمرند، با این حال به نظر می‌رسد شیوه تأمین ارز و همچنین تعیین استاندارد برای این خودرو‌ها از اصلی‌ترین چالش‌های این روش محسوب می‌شود.

علیرضا باستانی در رابطه با واردات خودرو‌های کارکرده گفت: برای بررسی ابعاد واردات خودروی کارکرده یا دست دوم توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. نخست اینکه واردات خودرو‌های کارکرده معمولاً از سوی کشور‌های با درآمد سرانه پایینی دنبال می‌شود که در آنجا صنعت خودرو جایگاهی در تأمین نیاز داخلی ندارد. نمونه بارز این وضعیت را می‌توان در کشور افغانستان ملاحظه کرد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: درخصوص خودروی کارکرده یکی از ملاحظات مهم، چگونگی تأمین قطعات این خودروهاست. برای بسیاری از این خودرو‌ها ممکن است تأمین قطعه به‌ویژه در شرایط کنونی فراهم نبوده یا با قیمت‌های بسیار بالا امکان‌پذیر شود. در چنین وضعیتی کشور تبدیل به پارکینگ بزرگی از خودرو‌هایی می‌شود که به‌علت نبود قطعه متوقف و رها شده‌اند.

نکته مهم بعدی که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره کرد، وضعیت آلودگی هواست که این روز‌ها حساسیت مردم و مسئولان را بیش از پیش برانگیخته است.

وی در این رابطه گفت: از دیگر ملاحظاتِ خودرو‌های کارکرده، مشکلات زیست محیطی آنهاست. زیرا می‌تواند مخاطرات مربوط به آلودگی هوا را تشدید کنند.

باستانی چالش دیگر را ضربه به تولید داخلی دانست و افزود: یکی از پیامد‌های جبران‌ناپذیر واردات خودرو‌های کارکرده، آثار مخرب آن بر تولید داخلی است. قیمت خودرو‌های کارکرده وارداتی بسیار پایین‌تر از قیمت خودروی تولید داخل خواهد بود. در نتیجه از مزیت رقابتی بالاتر و ترجیحات مصرفی بالایی نزد مصرف‌کنندگان برخوردار خواهد بود. این وضعیت در شرایط کنونیکه به‌علت تحریم‌های ظالمانه، خودروساز‌های برتر از کشور خارج شده و تنها تعداد محدودی خودروی بومی شده تولید می‌شود، بیشتر ملموس است.

وی با ذکر مثالی، ادامه داد: سال‌ها پیش برای حمایت از مردم فقیر برخی کشور‌های آفریقایی، کمک‌های کالایی که بخشی از آن‌ها پوشاک مستعمل بود، از کشور‌های غربی روانه آفریقا شد. کیفیت بالای این پوشاک آنچنان خسارتی بر صنایع تولید پوشاک آفریقایی وارد کرد که برخی اقتصاددان‌های آفریقایی از کشور‌های کمک‌کننده درخواست کردند اگر می‌خواهند مردم به‌صورت ساختاری از فقر رها شوند، شکل‌های مختلف سرمایه‌گذاری را در این کشور‌ها رواج دهند، نه اینکه پوشاک مستعمل به این کشور‌ها بفرستند.

شاید بتوان اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو را در این موارد برشمرد: افزایش قیمت ارز، افزایش تقاضا برای خودرو، افزایش قیمت فلزاتی همچون فولاد و کاهش واردات خودرو. به نظر می‌رسد کنترل بازار ارز و جلوگیری از افزایش بیش از پیش نرخ ارز که نرخ کالا‌های صادراتی همچون فولاد و سایر فلزات را نیز متأثر می‌کند، می‌تواند بر قیمت تمام شده خودرو نیز اثرگذار باشد. همچنین کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار که همواره از سوی کارشناسان خودرو مطرح شده، می‌تواند تقاضای غیرمصرفی (با نگاه سرمایه‌گذاری) را در بازار خودرو کاهش دهد و قیمت‌ها را واقعی کند.

بیشتر بخوانید: راه‌حل مشکلات بازار خودرو؛ حذف تقاضای کاذب یا افزایش تولید؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: بازارخودرو اخبار اقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازارخودرو اخبار اقتصادی واردات خودرو های کارکرده بازار خودرو قرعه کشی قیمت ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند

به گزارش پارس نیوز، سیتروئن C5 Aircross توسط سایپا به شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه می‌شود. در حال حاضر مشخصات این خودرو برای عرضه در بازار ایران از سوی سایپا اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به بازار ایران راه پیدا کند که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند.

امکانات رفاهی Citroen C5 Aircross 

از امکانات رفاهی این خودرو نیز می‌توان به سامانه استارت/ استاپ، ترمز پارک برقی و اتوهولد، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کلاستر دیجیتالی، جک برقی صندوق عقب به‌همراه سنسور پایی،، باز و بسته کردن و تنظیم آینه‌های جانبی به‌شکل برقی و متصل به گرم‌کن، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها و دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D اشاره کرد.

​امکانات ایمنی سیتروئن ایرکراس سی ۵

این خودرو از امکانات ایمنی متعددی نظیر سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، هشت ایربگ ایمنی، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، رادار هشدار تصادف از جلو (FCW)، سیستم نور بالای اتوماتیک (IHC)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA) بهره می‌برد.

 

منبع: گجت‌نیوز

دیگر خبرها

  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • قیمت لیفان در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳