Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:14:38 GMT

تله‌هایی که متحدان ترامپ برای وی کار می‌گذارند

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۴۶۵۲

تله‌هایی که متحدان ترامپ برای وی کار می‌گذارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمتر از یک ماه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا باقی مانده است. در چنین شرایطی دولت ترامپ و متحدان وی با ایجاد تنش در منطقه امنیت منطقه خلیج فارس را مخدوش کرده اند. در روزهای نخست دی ماه خبر ورود یک زیردریایی آمریکا به همراه چند کشتی جنگی به آبهای خلیج فارس منتشر شد و پس از آن گزارش‌هایی از عبور یک زیردریایی اسرائیل از کانال سوئز و حرکت آن به سمت ایران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام ارشد آمریکایی نیز روز ۱۰ دی خبر داد که دو بمب‌افکن استراتژیک بی-۵۲ برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته بر فراز خلیج فارس به پرواز در آمدند، اقدامی که به ادعای این مقام آمریکایی هدف از آن بازداشتن ایران از حمله به اهداف آمریکایی در خاورمیانه عنوان شد. این مقام ارشد نظامی آمریکا مدعی شد که پرواز دو بمب‌افکن یاد شده در واکنش به علائمی است، حاکی از این‌که ایران قصد دارد ظرف روزهای آینده حملاتی را علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه انجام دهد.

تحرکات اخیر اسرائیل و آمریکا در منطقه در این راستا است که دولت ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری به کمک متحدین خود تلاش دارند شرایطی را به وجود بیاورند که امکان این تغییر سیاست دشوار شود در واقع می‌خواهند هزینه‌های تغییر آن آنقدر بالا برود که جو بایدن رئیس جمهور منتخب از اجرایی کردن آنها صرف‌نظر کند یا امکانش را از دست بدهد.

پس از رفتارهای تحریک آمیز اخیر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی که در جهت آرام کردن فضا بود اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ به‌دنبال توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است و گفت که ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست. ظریف روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه همزمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن توئیت کرد: دولت ترامپ و همدستانش به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، میلیاردها دلار برای ارسال بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس و دریای عمان را ماجراجویی نظام و تحریک‌آمیز خواند. در نامه این نمایندگی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان آمده است که اقدامات آمریکا ستیزه‌جویانه و جنگ‌طلبانه است و محیط امنیتیِ پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر ساخته است. نمایندگی ایران همچنین خواستار کنترل این اقدامات از سوی سازمان ملل شده و گفته است در غیر این صورت تنش به سطح هشداردهنده‌ای افزایش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه در روزهای اخیر در گفت و گوی تلفنی با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح وزیر خارجه کویت ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی در تامین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان به برخی از تحرکات مشکوک وشیطنت‌های ایالات متحده در منطقه، اشاره و اظهار داشته مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.

 ظریف امروز هم در هشداری به ترامپ تاکید کرد که هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت. وزیر امور خارجه عصر روز شنبه در حساب توییتری خود نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسراییل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند- تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند.

 رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفت: ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت، به خصوص علیه همان دوستان صمیمی‌ات.

برخی از ناظران امور بین الملل معتقدند که تحرکات اخیر نظامی پنتاگون در خاورمیانه به گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه ترامپ ممکن است بزرگ ترین و احتمالا فاجعه بارترین اقدام خود را در روزهای پایانی ریاست جمهوری انجام دهد، دامن زده است. در این مدت رسانه‌های رژیم اسرائیل گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند در این مورد که فشارعربستان و رژیم صهیونیستی به ترامپ برای بمباران ایران قبل از خروج از کاخ سفید عاملی برای اقدامات اخیر دولت آمریکا است.

اگر چه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در اقدامی که به نظر می‌رسید در راستای کاهش تنش ها بود روز ۱۱ دی ماه اعلام کرد که ناو هواپیمابر نیمیتز را به آمریکا می‌فرستد. نیمیتز تنها ناو هواپیمابر ایالات متحده در خاومیانه است. اما آنچه که واضح است استقرار زیردریایی‌ آمریکا در منطقه خلیج فارس همچنین پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ تاثیرات تنش‌زای زیادی دارد.

 با این حال این نکته هم واضح است که همانطور که وزیر امور خارجه و سایر مقامات کشورمان تاکید کرده اند هر اقدام نابخردانه های با واکنش قاطع و جدی تهران مواجه خواهد شد و ایران در دفاع از منافع ملی و امنیت خود تردیدی به خود راه نخواهد داد کما اینکه ترامپ در دو ماجرای ساقط کردن هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک و حمله یه عین الاسد عزم جدی و راسخ تهران در دفاع از منافع خود را دیده است. هرچند برخی کشورهای منطقه به دنبال این هستند در دوران گذار و انتقال قدرت‌ درآمریکا این کشور و منطقه را وارد تنش‌های غیرقابل بازگشت کنند با این حال بعید است چنین خوابی تعبیر شود ایران هم توان دفاعی و هم تدبیر برون رفت از چالش‌ها را دارد.

برچسب‌ها پنتاگون دولت ترامپ اسرائیل ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف عراق ایران خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پنتاگون دولت ترامپ اسرائیل پنتاگون دولت ترامپ اسرائیل ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف عراق ایران خلیج فارس اخبار کنکور ایالات متحده دولت ترامپ خلیج فارس بمب افکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور نسبت به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، از حمایت تعداد بیشتری از رای دهندگان برخوردار است.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس این نظرسنجی که از ۱۸ تا ۲۳ آوریل انجام شد و شامل ۹۶۷ رأی دهنده ثبت نام شده بود، با ضریب خطای آماری ۳.۸ درصد، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ حمایت کردند و در عین حال، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان از بایدن حمایت کردند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود و رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه هستند.

هر دو نامزد قبلاً تعداد کافی رای را از انتخابات مقدماتی دریافت کرده اند تا نامزدی احزاب خود را تضمین کنند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

پیش از این مارینا هاید، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزد‌های آن به این نکته اشاره می‌کند که دو نامزد اصلی یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو مسن هستند و در همین حال، یکی تقریبا مرتکب کودتا شده و دیگری از مشکلات حافظه رنج می‌برد. مسئله‌ای که انتخاب را برای رای‌دهندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • ترور برای بقا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند