Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@02:09:17 GMT

بورس حالا در چاه قیمت گذاری دستوری

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۷۰۵۴

بورس حالا در چاه قیمت گذاری دستوری

ساعت 24 - بازار سهام در همه اقتصادهای سالم چراغ راهنمای سایر بازارها به حساب می‌آید و با بخش واقعی اقتصاد شامل تجارت و تولید نیز همبستگی کامل دارند.

به این معنی که میزان تولید یک کالا و نیز تغییرات قیمت و نرخ سود آن کالا اگر در مسیر بهبود در بازار کالا باشد شرکت‌های تولیدکننده آن کالا در موقعیت سودآوری بالاتر قرار گرفته و قیمت سهام آنها در بورس افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برعکس این اتفاق نیز ممکن است رخ دهد و قیمت سهام شرکت‌ها در بورس به دلیل موقعیت نامساعد وضعیت واقعی بخش کالایی با خطر سقوط مواجه شود. در حالی که برخی گزارش‌ها نشان از رشد تولید کالاهای تولیدشده از سوی کارخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ تولیدی دارند چرا قیمت سهام بنگاه‌ها در بورس با ریزش مواجه شده است. به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز شنبه ۱۳ دی‌ماه گرچه با کاهش ۴۳ هزار و ۶۸۵ واحد روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقم ۱۷ هزار و ۹۶ میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس روی عدد یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۱۲ واحد ایستاد. به گفته برخی آگاهان بازار، دلیل عمده کاهش شاخص بورس، فضای روانی و شایعاتی است که در فضای سیاسی به گوش می‌رسد. امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند یعنی کاهش یافتند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی-‌ ارزشی هر کدام ۱/۳ درصد افت کردند، اما شاخص کل با معیار هم‌وزن در پایان معاملات ۸/۱ درصد کاهش یافت و شاخص قیمت و شاخص کل با معیار هم‌وزن ۸/۱ درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۵/۲ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس یعنی خرده‌فروشی سهام ۴/۳ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم یعنی عمده‌فروشی سهام ۷/۲ درصد کاهش یافت.

به نظر می‌رسد سیاستگذاری‌های نادرست در حوزه‌های گوناگون از جمله در نظام قیمت‌گذاری راه را بری فروافتدن شاخص کل قیمت سهام هموار کرده است. اکنون چندین ماه است دولت به بهانه صیانت از قدرت خرید مصرف‌کنندگان و جلوگیری از شتابان شدن نرخ تورم راه را در اجرای نظام قیمت‌گذاری دستوری می‌داند. شمشیر آخته‌ای که از نیام کشیده شده و بالای سر خودرو، فلزات اساسی و به مرور بر فرآورده‌های پتروشیمی نگه داشته شده، همان چیزی است که سهام‌بازان حرفه‌ای را وادار می‌کند از بازار سهام این کالاها بیرون بروند یا سهام خود را عرضه کنند. اگر این روال ادامه یابد و قیمت‌گذاری دستوری جانشین بازار شود از یک سو فساد و رانت در بازار کالاهای دوقیمتی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر ارزش سهام آنها در بورس منفی می‌شود. دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد یا شاهد پیامدهای آن بر بازارهای گوناگون از جمله بازار فساد و رانت و نیز زیرزمینی‌تر شدن بازار کالاها و نیز سقوط بازار سهام باشد. نظام قیمت‌گذاری در کشوری مثل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی نیز نتیجه نداد و حزب کمونیست شوروی که نیرومندترین سازمان سیاسی ساخته بشر بوده است نتوانست بازار را کنترل کند و اقتصادش خشک شد و بدانیم در ایران این کار جواب نمی‌دهد. بازار سهام را از زیر یوغ قیمت‌گذاری دستوری بیرون آوریم.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قیمت گذاری دستوری بازار سهام درصد کاهش قیمت سهام شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۷۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

کد خبر 750348

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!