Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- تورم روزافزون لرستان درحالی مردم را رنج می‌دهد که گویا مسئولان در خواب زمستانی فرورفته‌اند و این آشفته‌بازار را نمی‌بینند. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، این روزها بعد از بحث «کرونا»، موضوع «گرانی» به مهمترین دغدغه مردم لرستان تبدیل شده است در واقع کرونا با مشغول کردن مدیران، فرصتی برای جولان گران‌فروشی فراهم کرد اما جالب اینجاست که مسئولان ما حتی عملکرد قابل توجهی هم در کنترل و مدیریت کرونا نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال در نبود نظارت‌ها گرانی، مردم را نقره‌داغ می‌کند اما صدای آن‌ها به جایی نمی‌رسد و متأسفانه قلم‌فرسایی‌هایی مکرر خبرنگاران هم در اعتراض به گرانی، موثر واقع نمی‌شود چون گوش شنوایی وجود ندارد. برای پی بردن به عمق فاجعه، همین بس که لرستان رتبه نخست «فلاکت» را در کشور کسب کرده که این شاخص از برآیند دو عامل «بیکاری» و «تورم» به دست می‌آید و واژه فلاکت به معنی «سخت بدبخت» است.

بدون شک رتبه نخست تورم برای استانی که «بیشترین آمار بیکاری» و «کمترین سرانه درآمدی» را در کشور دارد یک بحران جدی محسوب می‌شود و این تراژدی تلخ، زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که‌ مردم لرستان سکوت را به اعتراض و مطالبه‌گری ترجیح داده‌اند سکوتی که از روی رضایت نیست بلکه نشان می‌دهد که مردم امیدی به بهبود اوضاع ندارند اما رتبه دوم «خودکشی» لرستان در کشور زنگ خطری است که از «کاهش آستانه تحمل مردم» و «افزایش آسیب‌های اجتماعی» خبر می‌دهد.

روایتی از ضعف نظارت‌ها در خرم‌آباد

در بحث تورم موجود در لرستان نکته آزاردهنده این است که بسیاری از این گرانی‌ها به تحریم و دلار ربطی ندارد و ریشه در سوء مدیریت‌ها و ناکارآمدی مسئولان دارد، مسئولانی که نمی‌خواهند قصورات خود را بپذیرند و هر بار با بهانه‌هایی مانند سیل، کرونا، نوسانات نرخ ارز و تحریم درصدد توجیه کم کاری‌های خود هستند‌.

شادی خسروی یک بانوی جوان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه نهادهای متولی مانند صنعت، معدن، تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات به درستی بر روند قیمت‌گذاری‌ها نظارت نمی‌کنند، اظهارداشت: یک روز برای خرید به همراه همسرم به یکی از فروشگاه‎های معتبر پوشاک در خرم‌آباد رفته بودم که همزمان با ورود ما، تعدادی از مأموران سازمان صمت یا شاید هم تعزیرات برای سرکشی و بازرسی به مغازه وارد شدند.

وی افزود: به محض ورود بازرسان، کارکنان فروشگاه هراسان شدند و شروع به جدا کردن تگ‌ لباس‏ها که قیمت بر روی آن درج شده بود کردند اما دیگر دیر شده بود و مأموران با مشاهده قیمت‌ها دست به قلم شدند تا جریمه بنویسند.

بی‌عدالتی در برخورد با گران‌فروشی

این بانوی لرستانی عنوان کرد: در همین حین، صاحب فروشگاه طی یک تماس تلفنی با گفتن جمله «حاجی... گوشی... گوشی..»، تلفن را به دست مأموران داد و آنها سر خود را پایین انداخته و از مغازه خارج شدند؛ در چنین شرایطی وقتی یک فرد با بی‌عدالتی، رانت و پارتی‌بازی می‌تواند قانون را دور بزند چطور انتظار داریم گرانی در استان مهار شود.

کبری احمدی یک شهروند 40 ساله خرم‌آبادی نیز که بانویی خانه‌دار است در رابطه با گرانی‌ها به خبرنگار تسنیم، گفت: مشکل ما یکی دوتا نیست؛ متأسفانه گرانی‌ تمام کالاها اعم از موادغذایی، پوشاک، مسکن، لوازم خانگی، طلا و حتی خدمات را در برگرفته که با این شرایط ما در تأمین نیازهای اولیه زندگی خود هم درمانده شده‌ایم اما کسی به فریاد ما نمی‌رسد.

وی افزود: چهار فرزند دختر دارم، همسرم کارگر است و چون در این شهر نتوانست شغل مناسبی پیدا کند مجبور شد به استان یزد مهاجرت کند‌ و ما در طول ماه فقط چند روز می‌توانیم او را ببینیم اما مجبوریم این دوری را تحمل کنیم چون زندگی خرج دارد و باید هزینه دانشگاه، جهیزیه، شهریه، اجاره مسکن و سایر هزینه‌های جاری زندگی را تأمین کنیم.

عدم هم‌خوانی درآمد با هزینه‌ها

این بانوی خرم‌آبادی تصریح کرد: راستش را بخواهید با این شرایط تورم، فقط با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنیم چون اصلا درآمد و هزینه‌های ما با یکدیگر هم‌خوانی ندارند؛ حتی دیگر از اعتراض و انتقاد کردن هم خسته شده‌ایم چون در رویکرد و عملکرد مسئولان هیچ تأثیری ندارد؛ واقعیت این است که مردم را به حال خود رها کرده‌اند و کسی به فکر قشر ضعیف جامعه نیست.

این صحبت‌ها فقط گوشه‌ای از درد و دل مردم است و اگر پای حرف همه اقشار از جمله فارغ‌التحصیلان بیکار، کودکان کار، زنان بدسرپرست، کارگران فصلی، جوانان در آستانه ازدواج، مردمی که تمام پس انداز خود را در بورس از دست دادند و بازنشستگانی که از از بی‌عدالتی در افزایش حقوق گلایه دارند بنشینیم باید «مثنوی هفتاد من» بنویسیم که از حوصله این بحث خارج است اما همین را بدانید که هیچ‌یک از مردم از وضعیت فعلی رضایت ندارند.

امیر پاپی یک فروشنده موادغذایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: گرانی با گران‌فروشی فرق دارد مثلاً وقتی هر کیلوگرم «لوبیا» با قیمت 20 هزارتومان به دست ما می‌رسد ما که نمی‌توانیم آن را با قیمت 15 هزار تومان بفروشیم و خود را ورشکست کنیم طبیعتاً باید مبلغی روی آن بکشیم تا سودی حاصل شود؛ هر بار که بازاریاب‌ها فاکتور جدید می‌آورند می‌بینیم که هر کالا نسبت به دفعه قبل افزایش قیمت داشته است ما هم مجبوریم جنسی که گران خریدیم را گرانتر بفروشیم.

افزایش 2 تا سه برابری قیمت مواد غذایی

وی افزود: در حقیقت از زمان شیوع کرونا، شیب افزایش قیمت‎ها  بیشتر شده و همینطور که مسئولان سرگرم کرونا هستند گرانی هم می تازد؛ متاسفانه تمام کالاهای اساسی افزایش قیمت بسیار زیادی داشته‌اند و مردم حق دارند که معترض باشند کمااینکه سال گذشته هر کیسه برنج 70 هزار تومان قیمت داشت حالا قیمت همان برنج به بالای 200 هزار تومان رسیده است.

پاپی با مقایسه قیمت‌های سال 98 و 99، خاطرنشان کرد: قیمت «روغن نباتی» از 40 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش یافته؛ نرخ «لبنیات» که به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود و حساب آن از دست ما خارج شده؛ هر کیلوگرم «لوبیا» سال گذشته هشت هزار تومان قیمت داشت و حالا به 30 هزار تومان رسیده یعنی چهار برابر افزایش قیمت داشته است؛ متأسفانه از زمان شیوع کرونا، سیر افزایش قیمت‎ها به شدت صعودی شده و همینطور که مسئولان سرگرم کرونا هستند گرانی هم می تازد.

این فروشنده جوان تصریح کرد: من کارمند هستم اما حقوقی که می‌گیرم کفاف هزینه‎های زندگی را نمی‎دهد و مجبورم در وقت آزاد خود در فروشگاه موادغذایی هم به عنوان شغل دوم کار کنم تا بتوانم قسط، کرایه، شهریه و هزینه‎های جاری اعضای خانواده‌ام را پرداخت کنم؛ وقتی من با دو شیفت کار کردن و داشتن یک فرزند، از تأمین هزینه‌های خود عاجز مانده‌ام تصور کنید خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست چه وضعیتی دارند.

با 2 شغله بودن هم نمی‌توان حریف گرانی‌ها شد

یک فروشنده لباس در خرم‌آباد که نمی‌خواهد نامش فاش شود نیز به خبرنگار تسنیم، گفت: اکنون من در این فروشگاه ماهیانه 20 میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنم پس به همان میزان هم سعی می‌کنم روی اجناس خود قیمت بیشتری لحاظ کنم تا هزینه‌ها جبران شود، وقتی لرستان بالاترین نرخ اجاره بها را در کشور دارد پس مجبوریم که اجناس خود را گرانتر بفروشیم؛ از طرفی باید هزینه‌های مربوط به دستمزد پرسنل، آب، برق، گاز عوارض و مالیات را هم بپردازیم؟

وی با بیان اینکه من معتقدم که گرانفروش نیستم و قیمت‌گذاری را براساس هزینه‌کردها انجام داده‌ام، عنوان کرد: در همین خیابان انقلاب فروشگاه‌هایی داریم که با قیمت‌های غیرمنصفانه تر و خیلی بیشتر از هزینه‌هایی که داشته‌اند گران‌فروشی می‌کنند اما چون نرخ جرایم بازدارنده نیست به راحتی و با یک روز فروش، مبلغ جریمه را جبران می‌کنند.

نرخ جرائم بازدارنده نیست

این فروشنده بیان کرد: از آنجایی که قیمت تمام کالاها بالا رفته هر کس جنسی دارد سعی می‌کند آن را گرانتر کند تا بتواند مایحتاج خود را تأمین کند، امسال قیمت مرغ و گوشت سر به فلک کشید، هزینه‌های درمان، هر بیماری را از مداوا شدن پشیمان می‌کند، قیمت لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی آنچنان اوج گرفته که هیچ جوانی جرأت نمی‌کند به ازدواج فکر کند و ریشه همه این موارد را نه در «تحریم‌های آمریکا» بلکه در «ناکارآمدی مسئولان» می‌دانیم چون لرستان، استان ثروتمندی است و اگر منابع آن به درستی مدیریت شود نباید مردم فقیری داشته باشد.

حرف‌های مردم آنقدر منطقی و قابل استناد است که جای هیچ توجیهی برای مسئولان باقی نمی‌ماند و ما هم ترجیح دادیم در این گزارش نظر هیچ مسئولی را جویا نشویم چون تجربه ثابت کرده همواره با ارائه آمارهای ساختگی سعی دارند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و هیچ گاه قصورات خود را نمی‌بینند.

در ده‌ها مصاحبه‌ای که در سال‌های اخیر با سازمان صمت و تعزیرات داشتیم همواره معتقد بودند که نظارت و برخورد با متخلفان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد اما وقتی به بطن جامعه وارد می‌شویم شرایط کاملاً برعکس است و با گفته‌های مسئولان تضاد دارد پس در اعتراض به این رویکرد مسئولان، در این نوشتار با صحبت‌های تکراری مسئولان وقت خود را تلف نمی‌کنیم.

گزارش ویدئویی| جولان گرانی ‌لجام‌گسیخته در لرستان/ گرانی‌ها ‌‌رنج و نگرانی مردم را مضاعف‌تر کرد لرستان| جولان محتکران در سایه شوم کرونا؛ گرانی سفره مردم را خالی‌تر کرد+تصاویر لرستان|جولان «بیکاری» در استان گرانی‌ها؛ وقتی غم نان جوانان را در به در می‌کند

گزارش از نسیم کریمی صابر

انتهای پیام/648/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خبرنگار تسنیم افزایش قیمت هزار تومان گران فروشی خرم آباد هزینه ها گرانی ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۰۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد

شرکت صنایع غذایی اسرائیلی تنووا (Tnuva)، از افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت محصولات متعدد خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، این شرکت می‌گوید قیمت محصولات لبنی تحت نظارت دولت، از فردا، ۴.۴۸ درصد و کالاهای غیرنظارتی از ۱۶ مه، به میزان ۳.۵ درصد افزایش می‌یابد.

تنووا اعلام کرد قیمت محصولات سبزیجات منجمد برند «سان فراست» به طور میانگین، ۴.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش تایم اسرائیل، بزرگترین افزایش قیمت برای محصولات برند «مامز چیکن» به میزان متوسط ۹.۸ درصد و برند گوشت منجمد «تیرات زِوی» به میزان ۹.۶ درصد است.

رژیم صهیونیستی به شدت به واردات کشاورزی و مواد غذایی وابسته است و شواهد نشان می‌دهد صنعت غذایی این رژیم با اختلال بزرگی مواجه است. بسیاری از قفسه‌ها در سوپرمارکت‌های رژیم صهیونیستی خالی مانده‌اند، زیرا فعالیت‌های کشاورزی متوقف شده و کمبود کارگران لجستیک و تولیدی، باعث اختلال در عملکرد کارخانه‌های بزرگ مواد غذایی می‌شود. گفته می‌شود که کارگران کشاورزی تخلیه شده‌اند و زمین‌های اطراف غزه با خاک یکسان شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز درآذربایجان‌ غربی
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته