Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@02:41:35 GMT

مرزهای گرینلند کوچکتر می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۲۸۴۷

مرزهای گرینلند کوچکتر می شود

طی تحقیقات جدید انجام شده در یخ‌های گرینلند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که یخچال‌ های این منطقه تقریبا در همه جا در حال عقب‌نشینی هستند و از سویی تغییرات فیزیکی دیگری نیز رخ می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از Nasa earth observatory، برخی از این تغییرات باعث شده‌اند مسیرهای رودخانه‌های آب شیرین زیر یخچال ها تغییر یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تحقیقی که توسط تویلا مون از مرکز ملی داده های یخ و برف انجام شد، محققان جزئیات تغییرات فیزیکی 225 جوی باریک آب عبوری از زیر یخچال های قطبی را که به دریا می‌ریزیند بررسی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ کدام از این یخچال ها به طور اساسی از سال 2000 به این طرف گسترش نیافته اند و برعکس 200 یخچال کوچکتر هم شده اند.

نقشه شماره یک، سرعت یخ را در سراسر گرینلد توسط تصاویر ماهواره ای نشان می دهد. این تصاویر بین سال های 1985 تا 2015 ثبت شده اند.

حدود 80 درصد گرینلند را صفحات یخ پوشانده است و ضخامت این صفحات یخی در برخی نقاط به 3 کیلومتر می رسد. وقتی یخچال ها به حرکت درمی آیند، بین صفحات یخ دوباره با برف جدید پر می شوند و این برف در میان صفحات یخ متراکم می‌شود. مطالعات دانشمندان نشان داده است که تعادل بین ذوب یخ و پرشدن دوباره صفحات یخ با برف در حال تغییر است و همان طور که جدا شدن یخ ها از یخچال ها و تبدیل شدن آنها به کوه یخ هم در حال تغییر است.

نقشه شماره یک

از آنجایی که دمای اتمسفر و اقیانوس ها در حال افزایش است، نرخ از دست دادن توده یخ در یخچال ها در حال افزایش است و آب برف ذوب شده بیشتری هم به سوی دریاها و اقیانوس ها در حال حرکت است.

الکس گاردنر، دانشمند یخ و برف در آزمایشگاه ناسا می‌گوید: محیط های ساحلی گرینلند در حال تغییر و تحول چشم گیری هستند. ما پیش از این هم عقب نشینی یخچال ها را دیده بودیم و حالا مدارکی داریم که تغییر جریان آب شیرین را هم نشان می دهد. از این رو از دست دادن یخ صرفا به معنی بالا آمدن آب دریاها نیست بلکه این پدیده به تغییر شکل گرینلند و مناطق ساحلی آن منجر شده و اکولوژی این منطقه را عوض می کند.

از سویی عقب نشینی این صفحات یخ به تغییر مسیر جریان آبهای شیرین ختم می شود. به عنوان مثال تغییر ضخامت یخچال ها نه فقط در اثر هوای گرمی است که باعث ذوب یخ ها می شود بلکه به دلیل تغییر سرعت جریان آبی است که زیر یخچال ها جاری است.

هر دو مورد به تغییر فشار زیر صفحات یخ منتهی می شود. این امر به نوبه خود، قابلیت تغییر مسیر رودخانه‌های زیر یخچال ها را داد، چون معمولا آب مسیری را انتخاب می کند که فشار کمترین میزان را در آن مسیر داشته باشد.

محققان می گویند که رودخانه های آب شیرین زیر صفحات یخ تامین کننده مواد مغذی خلیج ها، دلتاها و آبدره های گرینلند هستند.

به علاوه، رودخانه های زیر صفحات یخ در نقاطی وارد اقیانوس ها می شوند که یخ و بستر سنگی به هم می رسند و این منطقه به حد کافی از سطح اقیانوس فاصله دارد.

وقتی آب شیرین بالا می آید و شناور می شود، مواد مغذی بستر اقیانوس را با خود به سطح آب می آورد، و این مواد مغذی را فیتوپلانکتون‌ها مصرف می کنند. محققان نشان داده اند که رودخانه های یخچالی که آب ذوب برف ها را با خود حمل می کنند، بر تولید مثل فیتوپلانکتن ها تاثیر مستقیم می گذارند، این فیتوپلانکتون ها پایه و اساس زنجیره غذایی هستند.

با عقب نشینی صفحات یخ آبدره های جدیدی شکل می گیرد و همین امر بر محیط زیست این منطقه هم تاثیر می گذارد.

مون می گوید: سرعت از دست رفتن یخ در گرینلند بسیار بالاست. و به این ترتیب مشخصات و رفتار کل سیستم تغییر می یابد و در نتیجه زندگی اکوسیستم و مردمی را که ساکن این مناطق هستند تحت تاثیر قرار می دهد.

برچسب هاانرژی امروز تغییرات اقلیم گرینلند یخچال طبیعی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز تغییرات اقلیم گرینلند یخچال طبیعی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو زیر یخچال ها عقب نشینی آب شیرین صفحات یخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

 فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش در مراسم نامگذاری اماکن و تاسیسات مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد به نام شهید «ولی الله فلاحی» گفت: طبق اعلام وزیر کشور مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرز شرقی (مرز با افغانستان) اختصاص یافته است.

 سرتیپ دوم ستاد حسن مکفی افزود : اجرای دیوار بتنی چهار متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی از مواردی است که در بازه زمانی سه ساله اجرا می شود.

وی بیان کرد: منطقه شمال شرق استانهای مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان را دربرمی گیرد که عملیات و لجستیک را باید در این استانها اداره کنیم.

مکفی گفت: مرز افغانستان نیز از مهر ۱۳۹۷ به ارتش واگذار شد و در مرز مستقر هستیم.

 استان خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و از شرق حدود ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

مکفی ادامه داد: سیاستمداران وقتی در عرصه دیپلماسی کم می آورند، ارتش و نیروهای مسلح وارد عمل می شوند.

وی اضافه کرد: نیروهای ارتشی در زمان انقلاب در روز ۲۲ بهمن در حمایت از مردم ارتش اعلام بی طرفی کرد و پیروزی انقلاب رقم زده شد، بعد از جنگ نیز ارتش در تثبیت انقلاب نقش مهمی ایفا کرد.

وی ادامه داد: سرلشکر فلاحی نیز بعد از پیروزی انقلاب نقش مهمی در ارتش و ساماندهی نیروها ایفا کرد.

تاسیسات شرکت آبفا مشهد به نام شهید فلاحی نام گذاری شد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز اظهار کرد: ارتش بعد از انقلاب بیشترین خدمات را انجام داده و بزرگترین عملیات نظیر عملیات بیت المقدس در دوران جنگ تحمیلی توسط نیروهای ارتشی انجام شد.

حسین اسماعیلیان افزود: شهید فلاحی نیز از نیروهای ارتشی بازنشسته بود که بعد از پیروزی انقلاب فراخوان شده و به ارتش جمهوری اسلامی پیوسته بود.

وی ادامه داد: امروز نیز به مناسبت سالروز تولد شهید فلاحی و همچنین آغاز عملیات بیت المقدس، تاسیسات این شرکت به نام این شهید ارزشمند نام‌گذاری شد تا یاد و خاطره این شهدای بزرگ همیشه همراه ما باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: اینک ارتش مقتدری داریم که قابل مقایسه با ارتش زمان پهلوی نیست و از لحاظ ظرفیت انسانی، تجهیزات و قدرت در جایگاه مقتدری ایستاده است.

همزمان با دهم اردیبهشت ماه زادروز تولد شهید «ولی الله فلاحی» ، اداره کنترل و بهره برداری تاسیسات آب شرب به نام این شهید والا مقام مزین گردید.

ولی‌الله فلاحی نظامی ارشد ایرانی، سرتیپ نیروی زمینی ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی از ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ تا هقتم مهر ۱۳۶۰ و همچنین اولین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

او پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و از آغاز جنگ ایران و عراق در جبهه‌ها حضور دائم داشت. فلاحی در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ به سمت کفیل ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی برگزیده شد.

ولی‌الله فلاحی در سانحهٔ سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در هفتم مهر ۱۳۶۰ شهید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
  • شناسایی صفحات جعلی توسط احراز هویت + فیلم
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است