Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: سردار سلیمانی فن گفتگو و مذاکره را به خوبی در عمل نشان داد، اهل مذاکره بود، اما نه مذاکره از روی ذلت بلکه مذاکره از روی قدرت، صلابت و استواری؛ در مذاکره قدرت را به صحنه عمل می‌آورد و در مقابل دشمن قدرت‌نمایی می‌کرد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سردار ابوالحسن کبیری با اشاره به مکتب سردار سلیمانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از سردار سلیمانی به عنوان فردی یاد کرده که پایه‌گذار مکتب بوده است، اگر الگوگیری این مکتب را با مکتب اسلام مقایسه کنیم متوجه می‌شویم همان مکتبی است که امام خمینی (ره) با تأسی به آن انقلاب را پایه‌گذاری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: مکتب سلیمانی در واقع بروز و ظهور پیدا کرده مکتب اسلام و مکتب تشیع است، اگر بخواهیم مکتب شهید سلیمانی را بررسی کنیم در واقع همان ویژگی‌هایی که در اسلام برای یک فرمانده و یک اسوه سراغ داریم در شهید سلیمانی متجلی شده و می‌توانیم بگوییم هر ویژگی که در قرآن و روایات برای فردی که می‌خواهد الگوی جامعه باشد مطرح شده، سردار سلیمانی به آن جامه عمل پوشاند، یعنی به تمام گفته‌ها و مبانی نظری اسلام عمل کرد.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس اظهار کرد: امام حسین (ع) در یک نیم روز عاشورا تمامی ویژگی‌های یک اسوه، یک الگو و یک رهبر را به منصه ظهور رساندند، مکتب سردار سلیمانی نیز برگرفته از همین مکتب است، مکتب شهید سلیمانی جامع ویژگی‌های یک فرد است که اگر غیر از شهید سلیمانی می‌خواستیم بگوییم چه کسانی این ویژگی‌ها را دارند بای برای هر بخش از ویژگی‌ها مثلا مردم‌داری، مهربانی با خانواده شهدا، صلابت در برابر دشمن یک نفر را معرفی می‌کردیم، اما شهید سلیمانی جمع بین اضداد بود و تمام ویژگی‌های یک مکتب را در خود جمع کرده بود.

وی عنوان کرد: عطوفت و مهربانی سردار سلیمانی ناشی از مکتب اسلام بود، در عین مهربانی می‌بینیم که سردار در مقابل دشمن از کوه استوارتر است و با دقت، ظرافت و استواری به دشمن نگاه می‌کند، دشمن از رو به رو شدن با شهید سلیمانی واهمه دارد، سردار سلیمانی صراحتاً به دشمن گفت که اگر می‌خواهی مقابله کنی بیا من حریف تو هستم.

کبیری یادآور شد: سردار سلیمانی در کنار صلابت، دیانت و سابقه نظامی‌گری، سرشار از عطوفت و مهربانی است، این سردار ۲۲ سال فرمانده سپاه قدس بود، سپاه قدس سپاهی برون مرزی و یک نیروی فرامرزی حساب می‌شود؛ فردی که می‌خواهد نیروی فرامرزی باشد در کنار نظامی گری باید دیپلماسی و گفتگو بلد باشد، سردار سلیمانی کسی بود که روسیه را به میان نبرد سوریه آورد و با خودش همراه کرد.

وی تأکید کرد: این سردار سفر‌های مختلفی داشت که در زمان حیاتش آشکار نمی‌کردند برای مثال با پوتین مذاکره داشت، با مقامات عراقی و سوری نیز مذاکراتی داشت؛ در واقع فن گفتگو و مذاکره را به خوبی در عمل نشان داد، اهل مذاکره بود، اما نه مذاکره از روی ذلت بلکه مذاکره از روی قدرت، صلابت و استواری؛ در مذاکره قدرت را به صحنه عمل می‌آورد و در مقابل دشمن قدرت‌نمایی می‌کرد.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: روزی که در عراق و سوریه خیلی از بزرگان آن‌ها چمدان‌های خود را بسته بودند که کاخشان را ترک کنند، سردار سلیمانی با ایجاد فضاسازی آن‌ها را به ماندن دعوت کرد که نشان‌دهنده عظمت سردار سلیمانی است، مگر نیرو‌های مردمی سوریه و ارتش سوریه در اختیار سردار سلیمانی بودند؟ مگر فرماندهی آن‌ها را به عهده داشت؟ چطور از دیپلماسی استفاده کرد که روسیه با آن قدرت در کنار ایران در سوریه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: سردارسلیمانی درعین حال که مذاکره را بلد بود، اما مذاکره‌اش منجر به سازش استکبار و دشمن نبود، نکته دیگری از ویژگی‌های مکتب سردار سلیمانی بحث عقلانیت است، سردار سلیمانی زمان مذاکره، عقلانیت را برجلسه حاکم می‌کرد، درواقع این سردار گفتگو می‌کرد، اما گفت‌وگویی که مکتب اسلام را به عنوان پشتوانه داشت و مذاکره منطبق با عقلانیت بود.

کبیری یادآور شد: سردار سلیمانی ظرفیت‌های ملی و ظرفیت‌های فراملی کشور‌های دیگر را می‌شناخت و آن‌ها را در سوریه و عراق به کار گرفت، از ظاهر پوشالی دشمن نترسید، چون می‌دانست دشمن در ورای این تجهیزات نظامی که دراختیار دارد از درون تهی است و اگر با یک قدرت و صلابتی مواجهه شود تن به شکست می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته اساسی که در مکتب سردار سلیمانی وجود دارد ولایت‌پذیری و تبعیت است، برخی ممکن است از مقام معظم رهبری تبعیت داشته باشند بعضی افراد تبعیت را می‌پذیرند چرا که افراد را بالاتراز خودشان و دارای قدرت برتر می‌دانند در واقع تبعیت براساس سلسله مراتب تشکیلات است، اما تبعیت سردار از ولایت سرچشمه از اعتقاد قلبی بود که ولایت را بالاتر از همه چترها، سایبان‌ها و اراده‌ها می‌دانست.
سردار به آیات الهی باور قلبی داشت
رئیس پژوهشکده دفاع مقدس تاکید کرد: یکی دیگر از نکات مهم در خصوص سردار سلیمانی، امید به نصرت الهی بود؛ وقتی می‌گفت ما پیروز می‌شویم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم به‌واسطه غرور به تجهیزات، تشکیلات، سلاح و توانایی فردی نبود بلکه باور قلبی به این آیات الهی داشت که وقتی خداوند فرمودند که اگر خالصانه از روی خلوص نیت به نصرت الهی ایمان داشته باشی و در راه خدا قدم بگذاری خداوند کمک می‌کند.

وی بیان کرد: ویژگی‌های مکتب سردار سلیمانی با مکتب امام حسین (ع) و مکتب شیعه برابری می‌کند، ما نیز باید از مکتب شهید سلیمانی درس بگیریم و ویژگی‌های این مکتب که شامل اخلاص در کار، تبعیت ازولایت، عقلانیت، نترسیدن از دشمن، مقاومت، عطوفت، مهربانی، اسوه بودن، پشت پا نزدن به عقبه خودش است را یاد بگیریم، در واقع این مکتب را باید در دانشگاه‌ها تدریس کنند.

کبیری تصریح کرد: سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی است که باید به آن پرداخته شود، وزارت خارجه باید دیپلماسی و گفت‌وگوی خود با سایر قدرت‌ها و کشو‌ها را از مکتب شهید سلیمانی یاد بگیرد، باید در دانشگاه‌ها فن مذاکره و گفت‌وگوی سردار سلیمانی تدریس شود، نظامی‌ها نیز باید رویه فرماندهی، هدایت نیرو‌ها و امید به موفقیت را از حاج قاسم یاد بگیرند.

وی اظهار کرد: وقتی از مکتب صحبت می‌کنیم منظور چیزی است که می‌تواند الگو و اسوه باشد و دیگران بتوانند از آن درس بیاموزند، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، ویژگی‌های سردار سلیمانی از او سردار سلیمانی ساخت و همه این ویژگی‌ها در کنار هم می‌توانند یک مکتب باشد.

رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس با اشاره به شهادت سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: مردم وقتی فردی را به عنوان الگو می‌پذیرند آن فرد برایشان بسیار عزیز است، سردار سلیمانی نه به خاطر مقام و پست، نه به خاطر مال دنیا بلکه خالصانه پای کار آمد و خودش را وقف انقلاب کرد، مردم به دنبال این شخصیت‌ها هستند، وقتی ببیند کسی از جنس خودشان است، حرف مردم را می‌زند و پای کار است در مقابل هیچ چشمداشت مالی ندارد؛ برای او احترام ویژه‌ای قائل هستند.

وی تأکید کرد: سردار سلیمانی اواخر حیاتش به خاطر داعش مطرح شد در حالی که ۲۲ سال در کشور‌های خارجی به عنوان فرمانده نیروی قدس کار می‌کرد، افرادی هستند که وقتی پستی می‌گیرند در کوتاهترین زمان خود را در اخبار و رسانه‌ها نشان می‌دهند، اما سردار سلیمانی همیشه از این که رسانه‌ای شود فرار می‌کرد، مردم وقتی این اخلاص و پاکی را می‌بینیند عاشقش می‌شوند.

کبیری در پایان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی فراجناحی بودن او بود، کسی نمی‌تواند ادعا کند که سردار سلیمانی از گروه‌های ما بود، سردار سلیمانی خودش را به اسلام و ولایت اختصاص داده بود، وقتی بحث از دین می‌شود میهن پرستی، استقلال و آزادی نیز مطرح است؛ کسی که از کشور، میهن و دین حمایت می‌کرد نمی‌تواند توسط هیچ جناح و حزبی مصادره شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شهدای مقاومت شهدای مدافع حرم رئیس پژوهشکده دفاع مقدس مکتب سردار سلیمانی مکتب شهید سلیمانی مذاکره از روی مکتب اسلام ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۳۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.
وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»