Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نخستین رویداد مجازی "زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم فناوری" با تاکید بر نقش استراتژیک آموزش در حوزه انرژی، مطرح شد: قشرهای مختلف جامعه باید در حوزه انرژی آموزش تأثیرگذار ببینند و زنان در همه سطوح، چه در شرکت‌های دانش‌بنیان و چه زنان خانه‌دار می‌توانند تأثیرگذار باشند. زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور و بانک اطلاعات بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در افتتاحیه نخستین رویداد مجازی "زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم فناوری" موسوم به شکوفا در حوزه مدیریت مصرف آب، برق و انرژی که در راستای تقویت نقش زنان در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: اگر سؤال کنید که آیا زنان می‌توانند در مدیریت انرژی موفق عمل کنند؟ در پاسخ باید گفت، زنان از هر قشری (شهری، روستایی، در بخش‌های مدیریتی یا صنعتی) در طول این سال‌ها ثابت کرده‌اند که اگر در هر موضوع و حوزه کاری با انگیزه و دانش کافی وارد شده و مورد حمایت قرار بگیرند، قطعاً موفق هستند. آموزش در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ آموزشی که تأثیرگذار باشد و منجر به یادگیری عمیق و تغییر درست الگوی رفتاری شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب افزود: معتقدم هر وقت زنان در کنار مردان کار کرده‌اند، موفق بوده‌اند و این تفکیک مردانه یا زنانه کارآیی ندارد و موفقیتی حاصل نمی‌شود. برنامه، هدف، سیاست و حتی قانون در حوزه‌های روز توسعه کشور برای زنان کم نیستند. به‌عنوان مثال، معاونت امور زنان بر اساس برنامه ششم توسعه ۱۲ برنامه طراحی کرده است. اما متأسفانه برنامه‌ها در ایران با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییرات می‌شوند. تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، باید ادامه‌دار بوده و دستخوش تغییر و تحول سیاسی در کشور نشود.

داداندیش خاطر نشان کرد: آموزش نقش استراتژیک در این حوزه دارد. قشرهای مختلف جامعه باید در حوزه انرژی آموزش تأثیرگذار ببینند و زنان در همه سطوح، چه در شرکت‌های دانش‌بنیان و چه زنان خانه‌دار می‌توانند تأثیرگذار باشند.

زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور

دکتر بنفشه زهرایی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو نیز با اشاره به نقش محوری زنان در مدیریت مصرف آب، گفت: در جوامع شهری و روستایی، زنان نقش کلیدی هم در تأمین آب و هم در بحث نحوه استفاده صحیح از منابع آب برعهده دارند؛ از روستاهای دورافتاده که زنان کیلومترها راه را برای تأمین آب مورد نیاز خانواده از چشمه‌ها طی می‌کنند تا مرفه‌ترین جوامع شهری که زنان تصمیم می‌گیرند از کدام وسیله پیشرفته برای مدیریت مصرف آب استفاده کنند. در واقع زنان تصمیم می‌گیرند که آب را به چه صورت مورد استفاده قرار دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تأکید کرد: در معماری سنتی ایران به‌ویژه در جنوب کشور و استان هرمزگان، شکل جالبی از معماری وجود دارد. منازل دارای یک حیاط داخلی در قسمت مرکزی هستند و ساختمان اصلی با اختلاف سطح نسبت به باغچه، ساخته می‌شود. آب باران وارد این باغچه در وسط حیاط می‌شود و زمانی که بارندگی شدید شود، آب از طریق لوله تعبیه‌شده در کنار باغچه به سایر بخش‌های خانه از جمله آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی منتقل می‌شود. مدیریت اینکه چطور آب در بخش‌های مختلف خانه پخش شده و مورد استفاده قرار بگیرد، برعهده زنان است.

وی افزود: به این آب اصطلاحاً آب خاکستری گفته می‌شود. نحوه استفاده از آب خاکستری در منازل از قدیم با چنین ساختاری که در معماری ایرانی وجود داشت، مدیریت می‌شود. درحال حاضر نیز پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده از آب خاکستری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زهرایی خاطر نشان کرد: بحث مدیریت آب و فاضلاب در جوامع روستایی و شهری ایران از گذشته وجود داشته و درحال حاضر نیز وجود دارد. در گذر زمان، فناوری‌های بسیار متفاوتی توسعه پیدا کرده‌اند و در اکثر موارد، زنان هستند که مجری بهره‌برداری از این رویکردهای بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: زنان، بانک اطلاعات مدیریت مصرف آب در کشور و بانک اطلاعات بازچرخانی آب خاکستری در منازل هستند. بنابراین اگر بخواهیم سیاست‌گذاری صحیحی در زمینه نحوه مدیریت مصرف آب، نحوه بازچرخانی آب خاکستری یا بحث فاضلاب داشته باشیم، قطعاً نیازمند مشارکت بانوان هستیم.

وی افزود: تا زمانی که در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی در جوامع شهری و روستایی از اطلاعات، تجربیات و نظرات زنان در سطوح مختلف استفاده نشود، سیاست‌گذاری‌های این حوزه از فراگیری و عمق لازم برخوردار نخواهد شد. در بحث آموزش نیز از نقش زنان در زمینه مدیریت مصرف آب و هدایت رفتار اعضای خانواده نباید غافل شد. برای آسیب‌شناسی در زمینه رفتارهای نادرست مصرف آب و ارائه آموزش‌های لازم در این حوزه، همچنین اثرگذاری بهتر سیاست‌های مدیریت مصرف آب باید از تجربیات زنان استفاده کرد.

زهرایی افزود: تجربیات بین‌المللی نشان داده اگر زنان در سطوح بالای سیاست‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با خدمات آب‌رسانی و مدیریت مصرف آب قرار بگیرند، فعالیت‌های این حوزه افزایش پیدا می‌کند. همچنین به عنوان سیاست‌گذار در توزیع عادلانه‌تر خدمات آب و فاضلاب، موفق‌تر عمل می کنند و ثابت کرده‌اند که در شرایط کم‌آبی، برای ایجاد عدالت در توزیع آب بین مصرف‌کنندگان، عادلانه‌تر رفتار می‌کنند. زنان به دلیل نقشی که در خانواده برعهده دارند، در اعمال و قبولاندن کمبودهای این بخش به جامعه موفق‌تر عمل می‌کنند و نوع سیاست‌گذاری آنها از بروز اختلاف‌های ناشی از کمبود منابع آبی پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی مالكيت فكري زنان بازچرخانی آب خاکستری آب خاکستری در منازل حوزه انرژی سیاست گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • رقم عجیب مصرف برق کولر‌ها در دوره گرم سال
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • معمای بنزین در ایران
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد