Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگ یمن و دلایل وقوع آن، سوال بسیاری از مردم جهان است که از ابتدای تعرض به خاک این کشور تاکنون، رسانه‌های مزدور به واسطه ربط سیاسی و منافع خود به نحوی سعی در کتمان علل واقعی و ابعاد بزرگ این جنایت داشته‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اصلی‌ترین بهانه‌های تجاوز آل سعود (با حمایت آمریکا و متحدانش) به یمن عبارتند از:

1- نابودی انصارالله   2- بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به صنعا   3- دفع خطر امنیتی منطقه از سوی یمن   4- جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه و نهایتاً جلوگیری از ایجاد امپراطوری ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مهمترین دلیل آغاز این جنگ را می‌توان بازگرداندن سلطه عربستان و آمریکا به یمن دانست. هدفی که با به روی کار آمدن ولیعهد بی‌تجربه، کارنابلد و تشنه به خون خاندان آل سعود، محمد بن سلمان، رویای هر روز و هر شب این رژیم جنایتکار و مزدور آمریکا شده است. یعنی گسترش نفوذ عربستان و ایفای نقش ژاندارم منطقه توسط آل سعود. لذا در همین راستا و نیز برای دستیابی به اهداف مورد اشاره، تسلط بر تنگه باب‌المندب نقطه آغاز اجرای استراتژی شوم عربستان در قبال یمن بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این تنگه در قسمت جنوبی دریای سرخ قرار گرفته و این دریا را به خلیج عدن و سپس به دریای عرب و اقیانوس هند وصل می‌کند. کشتی‌هایی که از اطراف اقیانوس هند عازم دریای مدیترانه‌اند، با گذر از باب المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. دریای سرخ تنها مسیر تجاری مستقیم میان مدیترانه و آسیا است. کشتی‌های حامل کالا و به ویژه نفت برای تردد میان اروپا و آسیا از این تنگه و کانال سوئز عبور می‌کنند. نفتکش‌های حامل نفت خاورمیانه نیز برای رسیدن به اروپا و ایالات متحده باید از باب المندب بگذرند.

در حال حاضر تسلط انصار الله یمن بر این تنگه، بیش از پیش عربستان را نگران کرده و نگرانی بیشتر این رژیم مسلط شدن ایران از طریق انصارالله بر این تنگه است. عربستان با حمایت ائتلاف عربی در سال  2015 با هدف نابودی حوثی‌های یمن و تسلط بر باب المندب حمله نظامی خود را به یمن آغاز کرد.

اندیشکده| بروکینگز: چرا تروریستی خواندن حوثی‌های یمن اقدامی اشتباه خواهد بود؟

 

به گزارش اندیشکده‌های جهان، جنگ یمن بزرگترین فاجعه انسانی قرن حاضر در دنیا است که هم از لحاظ دیدگاه بشردوستانه و هم از نظر مسائل استراتژیک باید هر چه زودتر با آن خاتمه داد. در این گزارش‌ها آمده است که با گذشت 6 سال از شروع جنگ و حمایت کشورهای عربی از عربستان و تخریب مراکز بهداشتی و غذایی یمن، بیش از 80 درصد مردم این کشور از جمله کودکان دچار سوء تغذیه شده‌اند. حدود 5700 نفر کودک در این جنگ کشته شده‌اند. حدود 2 میلیون کودک از رفتن به مدرسه و تحصیل محروم شده‌اند. اینها تنها گوشه‌ای از نتایج اقدامات جنایتکارانه آل سعود خبیث در منطقه است که به پشتوانه ائتلاف عربی و با خرید و به روز رسانی ادوات نظامی از آمریکا وارد این جنگ شده و چون گاوی شیرده، دلارهای بادآورده حاصل از فروش نفت را به جیب شرکت‌های نظامی آمریکا می‌ریزد.

در این میان جمهوری اسلامی ایران با معرفی سفیر خود در یمن تلاش نموده محاصره سیاسی این کشور را بشکند و سایر کشورها را نیز به بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در یمن ترغیب کند. چرا که سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه حل مشکلات از طریق راه حل‌های دیپلماتیک و حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی آنها است.

سفر ولیعهد سعودی به آمریکا و دیدار با رئیس جمهور این کشور و با هدف معرفی انصارالله به عنوان گروهک تروریستی از سوی آمریکا، آخرین تلاش عربستان برای تغییر شرایط و خروج از بن بست جنگ است. فشار آل سعود به ترامپ برای قراردادن نام انصارالله در فهرست گروهک‌های تروریستی آن هم در روزهای آخر دولت ترامپ به این دلیل است که در صورت موافقت با این خواسته، دیگر هیچ راه حلی برای مذاکره با یمنی‌ها باقی نخواهد ماند و عربستان با خیالی آسوده‌تر می‌تواند تحت عنوان نبرد با تروریسم به جنگ ادامه دهد و ذهن جامعه جهانی و افکار عمومی ملت‌ها را از این جنایت بزرگ منحرف کند.

این در حالیست که 6 سال از آغاز این تجاوز آشکار گذشته و انصارالله نه تنها باقی مانده بلکه به عنوان یکی از مهمترین ارکان جبهه مقاومت دارای مشروعیت بین‌المللی است و به نمایندگی از مردم یمن از خاک و استقلال این کشور دفاع می‌کند. رئیس جمهور فراری و مزدور این کشور راه بازگشت ندارد و دولت نجات ملی در صنعا حاکم است. امروز تهدیدات انصارالله، توان موشکی و پهپاد‌های آن کابوس ریاض و ابوظبی شده به طوری که به دنبال راهی آبرومندانه برای پایان بخشیدن به این فضاحت هستند.

جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقشی فعال در حمایت از مقاومت مردم یمن و به عنوان تنها تریبون دادخواهی این ملت مظلوم، مولد دیپلماسی قوی در خاورمیانه است. امروز بعد از رنج‌های انسانی بی‌شمار و جنایات ناگفته ائتلاف عربی و حامیان غربی آن، هنوز طرح 4 ماده‌ای ایران تنها گزینه قابل اعتنا و اعتماد برای حل بحران یمن است. جمهوری اسلامی ایران تنها راه برقراری صلح و ثبات در یمن را ایجاد شرایطی می‌داند که همه احزاب یمنی بدون مداخله کشورهای خارجی بتوانند دولت وحدت ملی و فراگیر خود را تشکیل دهند. برای دستیابی به این مهم همه تلاش‌ها به ویژه اقدامات سازمان ملل باید طبق اصول انسان دوستانه بین‌المللی و برای رسیدن به اهداف ذیل انجام پذیرد:

1- برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی

2- ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای مردم یمن

3- از سرگیری گفت‌وگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی این کشور

4- تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن

در نهایت پیروز اصلی این میدان مردم یمن و مقاومت ستودنی آنها است. حتی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی در کنار تجاوز و جنگ تحمیلی به آنها، آن هم در سکوت کامل جامعه جهانی نتوانست اراده این ملت مقاوم را بشکند.

"وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ"

 

نویسنده: مهدی قمی، کارشناس مسائل منطقه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: باب المندب مردم یمن آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۴۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب

بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذرد و آمار‌ها از این حکایت دارد که تاکنون حدود ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۷۷ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که اساتید و دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های غرب به صحنه آمده و نسبت به ادامه این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند. در این بین البته برخی معتقدند که فرهیختگان جهان غرب باید زودتر به کشتار مردم مظلوم غزه واکنش نشان می‌دادند.

درباره زمان واکنش نخبگان در غرب باید نکاتی را مورد توجه قرار داد، زیرا آن‌ها با موانعی رو به رو بوده‌اند و اکنون که این موانع کنار رفته است، این احتمال وجود دارد که اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جوامع دیگر نیز تکرار شود. نباید فراموش کرد که دستگاه رسانه‌ای جهان همواره تلاش می‌کند که واقعیت آنچه در غزه می‌گذرد به گوش جامعه نخبگان نرسد. اما به دلیل حجم بالای جنایت در غزه رسانه‌های آمریکایی نتوانستند، فضا را بسته نگه دارند. 

افزون بر این تلاش زیادی می‌شود که رژیم صهیونیستی را از جنایت در غزه مبرا کنند. این در حالی است که در کنار این رویکرد سعی می‌شود که حماس را نیز تروریست نشان دهند. به عبارت دیگر تلاش غرب این است که فضا و آنچه را که در غزه می‌گذرد، وارونه جلوه دهد. اما به صحنه آمدن دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های مطرح غرب نشان می‌دهد که قشر فرهیخته به واقعیت پی برده‌اند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که این رویکرد نخبگان در غرب به دیگر مسائل نیز تسری پیدا کند و بی‌اعتمادی نسبت به رسانه‌های رسمی و مقامات آمریکایی افزایش یابد.

این در حالی است که این روز‌ها اتهامات زیادی به نخبگانی که به واقعیت پی برده‌اند، زده می‌شود. برای نمونه آن‌ها را به یهود ستیزی متهم می‌کنند یا ادعا می‌شود که این فرهیختگان تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. لازم به یادآوری است که این بار اولی نیست که غربی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به چنین مسائلی متهم می‌کنند. با این حال نکته قابل توجهی در این اتهام زنی وجود دارد و آن این است که ایران در مسیر خردمندانه‌ای حرکت می‌کند که این روز‌ها جامعه فرهیخته و دانشگاهی آمریکا نیز به آن پی‌برده و با آن همراه شده به عبارت دیگر این واقعیت افتخار آمیزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

لازم به یادآوری است که اساتید و دانشجویانی که نسبت به شرایط مردم مظلوم غزه اعتراض می‌کنند خطر دستگیری را به جان می‌خرند و این اقدام آن‌ها نشان می‌دهد که این فرهیختگان به دلیل جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را دنبال نکرده‌اند در واقع آن‌ها آگاه شده اند و وظیفه انسانی خود می‌دانند که از مردم مظلوم غزه دفاع کنند و این رویکرد نشانه دیگری از شکست اسرائیل است.

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  •  هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله