Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@12:26:59 GMT

معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۵۸۴۰

معرفی ۶ رقم جدید محصولات دیم در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری گفت: با معرفی این تعداد، رقم‌های معرفی شده این مؤسسه به ۷۵ رقم افزایش یافته است.

وی افزود: ۲ رقم گندم نان بهاره با نام‌های کبیر و پایا، ۳ رقم جو به نام‌های فراز، ماهنشان، آردا و نخستین رقم از گیاه علوفه‌ای خلر به نام آراز برای کاشت در اراضی دیم امسال معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول گفت: پروتئین بالای ۱۲.۵ درصد، تحمل خشکی، مقاومت مطلوب در بیماری‌های مهم گندم، وزن هزار دانه بالا و کیفیت نانوایی مطلوب از ویژگی‌های مهم دو رقم گندم کبیر و پایا است.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه ارقام جو بهاره فراز و ماهنشان دانه درشت، دارای محتوی پروتئین دانه بیشتر، مقاوم به ریزش دانه و مقاوم به بیماری‌های سفیدک پودری و اسکالد جو هستند، گفت: این دو رقم جو از ظرفیت بالای تولید در شرایط آبیاری تکمیلی برخوردار هستند و رقم جو زمستانه آردا به طور متوسط ۱۷ درصد عملکرد بیشتری در مقایسه با رقم تجاری آبیدر دارد.

وی ادامه داد: این رقم زودرس است و از تحمل سرمای خوب و پایداری عملکرد در شرایط دیم برخوردار است.

گلکاری با اشاره به رقم آراز که نخستین گیاه علوفه‌ای خلر و مناسب برای کشت پاییزه در مناطق گرم و نیمه گرمسیر کشور است‏، بیان داشت: زودرس بودن، عملکرد بالای ۳ تُن علوفه خشک در هکتار و پروتئین بالای ۱۶ درصد را از ویژگی‌های خلر آراز است و توسعه کشت این رقم در گسترش تنوع محصولات دیم بویژه علوفه دیم مؤثر خواهد بود.

وی افزود: این ارقام در مقایسه با ارقام تجاری موجود در کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد، سازگاری بیشتر به شرایط اقلیمی و مقاومت مطلوب به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی برخوردار هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اضافه کرد: محققان این مؤسسه برای معرفی هر یک از این ارقام ۱۰ تا ۱۴ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر در بخش‌های مختلف این مؤسسه انجام داده‌اند.

کد خبر 5113006

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشت دیم محصولات کشاورزی تولید نفت قیمت دلار مصرف گاز ویروس کرونا قیمت نفت لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت خودرو تولید برق مصرف برق شاخص کل بورس بورس تهران بانک مرکزی ایران قیمت یورو وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه دلیری مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: نمایشگاه ایران اکسپو در دو دوره اخیر رویکرد جدیدی را ایجاد کرده و چهار دوره قبل این نمایشگاه پیش‌از فراگیری بیماری کرونا بود؛ از دوره قبل بنا شد تا مهمانان خارجیِ متناسب و متمایل به همکاری با ایران به این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو رادیویی، افزود: کشوری مانند چین که دارای بازار بزرگی از واردات و صادرات است، حدود ۱۲۰ دوره نمایشگاه برگزار می‌کند و مخاطب مورد نظر خود را در اکثر نقاط جهان پیدا کرده و هم‌اکنون صدر تقویم نمایشگاه جهان است؛ علاوه بر این نمایشگاه واردات چین نیز طی ۶ دوره برگزار شد که این موضوع هم موقعیت مناسبی برای کشورش ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد صادرات ایران در دو گروه کالایی محصولات نفت پایه و محصولات معدنی عنوان می‌شود که ایده آل کشور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت تولید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتری باشد و از خام فروشی بپرهیزیم و صادرات خدمات را هم در حد گسترده‌تری انجام دهیم.

دلیری در پایان عنوان کرد: برای ثبت برخی محصولات ایرانی به ویژه دارو در کشورهای مختلف و تأیید استانداردها باید همت بیشتری در حوزه بازاریابی نشان دهیم.

کد خبر 6097210 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • معرفی ۲۵ محصول برتر در اینوتکس 2024
  • ۱۶۱۲متقاضی کسب و کارهای خردخانگی به بانکهای استان معرفی شدند
  • ایده‌های برتر رویداد ملی طراحی و بسته‌بندی محصولات معرفی شدند
  • محصولات تجاری گروه ‌بهمن در نمایشگاه صنعت‌ پخش ایران معرفی می‌شود 
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین