Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر کویت در عربستان تاکید کرد که نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری فارس که شهر العُلا میزبان آن است، در فضایی برادرانه و مثبت برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود حل بحران منطقه خلیج فارس در راس دستور جلسه نشست روز سه‌شنبه سران کشورهای عربی در عربستان باشد.

به گزارش ایسنا، علی الخالد الصباح، سفیر کویت در عربستان در گفت‌وگو با روزنامه "الرأی" کویت با اشاره به اینکه نشست سران کشورهای منطقه خلیج فارس در فضایی برادرانه و مثبت در شهر العُلا برگزار می‌شود، اظهار کرد: این فضای برادرانه مسؤولیت‌پذیری و باور راستین شرکت‌کنندگان به اهمیت تقویت همبستگی میان یکدیگر جهت مقابله با چالش‌های مشترک و برقراری صلح و ثبات به نفع دولت‌ها و ملت‌های عضو شورای همکاری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الصباح با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس با مسایل و چالش‌های اقتصادی، توسعه‌ای و سیاسی بزرگی مواجه است، گفت: سران کشورهای شورای همکاری در این نشست تمامی این مشکلات و چالش‌ها را با رویکردی مشترک برگرفته از باور خود به سرنوشت مشترک و تاکیدشان به حفظ منافع کشورها و ملت‌های منطقه بررسی خواهند کرد.

سفیر کویت در عربستان ضمن اشاره به اهمیت بالای چهل و یکمین دور نشست شورای همکاری خلیج فارس با توجه به تحولات سیاسی منطقه گفت: این نشست در حالی برگزار می‌شود که ما یکی از ستون‌های این شورا یعنی شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح (امیر فقید کویت) را از دست دادیم، کسی که همواره برای همبستگی و وحدت کشورهای حوزه خلیج (فارس) و منافع ملت‌های اعضای شورای همکاری تلاش می‌کرد.

کویت اوایل دسامبر گذشته از دستیابی به نتایجی مثبت برای حل بحران منطقه خلیج فارس خبر داد. این کشور از ابتدا میانجیگری میان قطر از یک سو و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین ومصر از سوی دیگر را بر عهده گرفت.

پیش‌بینی می‌شود حل این بحران که موجب قطع روابط میان قطر و چهار کشور عربی شده، روز سه‌شنبه در راس دستور جلسه نشست سران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در شهر العلا واقع در شمال غرب عربستان باشد به ویژه که نشانه‌هایی از تمایل دوحه و ریاض برای حل این اختلافات دیده شده است.

اما هنوز مشخص نشده آیا تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست روز سه‌شنبه حضور خواهد یافت یا نه، در حقیقت سطح حضور قطر در این نشست نشانه‌ای درست از روند امور است و اگر امیر قطر در این نشست حضور پیدا کند، نشانه یک همگرایی واقعی است.

در همین راستا نایف فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر و دعوت از امیر این کشور برای حضور در نشست العلا به دوحه سفر کرد. البته قطر آخرین کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود که عربستان از آن برای نشست مذکور دعوت کرد.

برخی منابع در کشورهای حوزه خلیج فارس احتمال می‌دهند که نشست العلا به توافق طرف‌ها برای آغاز یک گفت‌وگو و در پیش گرفتن اقداماتی جهت اعتمادسازی همانند گشودن حریم هوایی منجر شود و به نظر می‌رسد توافق کامل برای بازگرداندن روابط به حالت عادی خود هنوز آماده نیست.

آندریاس کریگ، استادیار دانشگاه "کینگز کالج" در لندن اظهار کرد: احتمالا در حضور امیر (قطر) توافق موقتی را با او اعلام خواهند کرد، بحرین نیز همچنان تلاش می‌کند پیش از توافق نهایی با قطر، درباره اختلافاتی که با این کشور از جمله در مورد ماهیگیری و مرزهای دریایی دارد، به راه‌حل‌هایی برسد.

برخی کارشناسان با اشاره به انتقادهای شدید امارات از قطر و سران این کشور از زمان آغاز اختلاف‌ها، نسبت به اینکه احتمالا امارات در هر آشتی منطقه‌ای بازیگر اصلی باشد، هشدار دادند.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه این کشور در ماه جاری میلادی توییت کرد: فضای سیاسی و اجتماعی منطقه خلیج (فارس) به اتمام بحران قطر چشم دوخته و به دنبال بهترین راهکار برای تضمین پایبندی دوحه به توافقی است که اهداف خوبی برای منطقه دارد، اما به نظر می‌رسد رسانه‌های قطری به دنبال تضعیف هر گونه توافقی هستند.

پیش از قرقاش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت که هم‌پیمانان کشورش در مورد حل بحران منطقه خلیج فارس در همان محور هستند و به زودی توافقی در این خصوص حاصل خواهد شد.

از آن زمان مصر و امارات آشکارا از مذاکرات حمایت کردند اما برخی منابع دیپلمات اظهار کردند، امارات در امتیازدهی‌ها تردید دارد.

در حالی نشانه‌هایی از حل بحران منطقه خلیج فارس مشاهده می‌شود که کشورهای عضو شورای همکاری که روابط بسیار خوبی با دولت رو به پایان دونالد ترامپ داشتند، برای تعامل با دولت جدید آمریکا آماده می‌شوند.

احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت نیز تاکید کرد: تمامی طرف‌ها تمایل خود را برای رسیدن به توافقی نهایی در مذاکراتی نتیجه‌بخش با حضور آمریکا ابراز کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران قطر و کشورهای عربی حل بحران منطقه خلیج فارس منطقه خلیج فارس برگزار می شود شورای همکاری سران کشورهای سفیر کویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۷۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در همایش روز ملی خلیج فارس گفت: اکنون فرهنگ مقاومت در مردم استان بوشهر نهادینه شده است، استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، همزمان با روز ملی خلیج‌ فارس صبح امروز همایش ویژه‌ای بر روی ناو سردار شهید منجزی در دل خلیج‌ فارس در ساحل بوشهر با حضور فرماندهان نیروهای مسلح، مسئولان و پیشکسوتان 8 سال دفاع مقدس و خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

در این همایش ابتدا سردار حیدر هنریان‌مجرد با گرامیداشت روز ملی خلیج‌ فارس این روز را یادآور رشادت مردم ساحل‌نشین و رزمندگان در بیرون راندن استعمارگران و متجاوزان از سرزمین‌های اشغالی در حاشیه خلیج‌فارس دانست و اظهار داشت: خلیج‌فارس همواره در ادوار مختلف تاریخی حماسه‌های بزرگی به خود دیده است و رزمندگان استان بوشهر نقش مهم و اثرگذاری در حفاظت از خلیج‌فارس داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تداوم امنیت خلیج‌ فارس در برنامه‌های مهم نیروهای مسلح از جمله نیروی دریایی سپاه قرار دارد، تصریح کرد: نیروی دریایی سپاه با رصد شبانه‌روزی تردد و تحرکات خلیج‌ فارس با هرگونه ناامنی و تعرض برخورد قاطع می‌کند.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر در خلیج فارس دارد، گفت: نیروی دریایی سپاه در عرصه امنیت خلیج‌فارس دارای کارنامه درخشان است که در این راستا چند بار هیمنه آمریکایی‌ها توسط رزمندگان نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس شکسته شد و اکنون با اقتدار تحرکات شناور دشمنان در خلیج‌فارس رصد می‌شود.

هنریان‌مجرد، با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از قدرت دفاعی، تهاجمی و بازدارندگی بالایی برخوردار هستند، گفت: امروز قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران برای تمام جهان مشهود است و دیگر خلیج‌ فارس محل جولان دشمنان و متجاوزان از جمله کشورهای استکبار و استعماری نیست.

نام خلیج فارس نماد وحدت، هویت و همدلی ملت‌ها است

احمد محمدی‌زاده با گرامیداشت روز خلیج‌فارس این روز را یادآور رشادت و قدرت و فداکاری ملت ایران و شکست تاریخی اشغالگران و استعمارگران دانست و بیان کرد: پرتغالی‌های پس از 117 سال تسلط بر سواحل و جزایر ایران در خلیج‌ فارس این منطقه مهم و استراتژیک با شکست ترک کردند.

وی، قدرت اول خلیج‌ فارس را جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: نام خلیج فارس نماد وحدت، هویت و همدلی ملت ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج‌ فارس در استان بوشهر است، گفت: رزمندگان استان بوشهر بارها هیمنه متجاوزان آمریکایی و استعمارگران در خلیج فارس شکستند و این آبراه اکنون از امنیت پایدار برخوردار است.

استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است

آیت‌الله صفایی‌بوشهری نیز با اشاره به 5 قرن مقاومت مردم استان بوشهر در برابر استعمارگران و متجاوزان به سواحل خلیج‌ فارس خاطرنشان کرد: دشمنان پس از شکست نظامی و تسلط بر خلیج فارس دسیسه تغییر نام آن را مورد توجه قرار دادند تا با اختلاف میان ‌کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به اهداف خود دست یابند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اسناد و نقشه‌های بین‌المللی خلیج‌ فارس در جهان را موید نام خلیج‌ فارس دانست و تأکید کرد: خلیج‌ فارس دارای هویت ایرانی است و در تمام محاسبات جغرافیای سیاسی جهان نام خلیج‌ فارس مشهود و ثبت شده است.

امام جمعه بوشهر تحرکات تغییر نام خلیج فارس را استعماری برای تسلط و اختلاف میان کشورهای این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: خلیج‌ فارس در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی از موقعیت مهم و ممتاز در نظام محاسباتی جهان برخوردار است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر خلیج‌ فارس را مهمترین مرکز و راه ترانزیت انرژی هیدروکربنی دانست و بیان کرد: خلیج فارس در عرصه زیست بوم دارای ویژگی ممتاز است.

صفایی‌بوشهری تاریخ مقاومت استان بوشهر را برشمرد و گفت: شکوه قابل توجه جبهه مقاومت در سواحل خلیج‌ فارس استان بوشهر شکل گرفته، چراکه پیشینه تاریخ مقاومت این استان به 5 قرن گذشته می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اکنون فرهنگ مقاومت در مردم استان بوشهر نهادینه شده است، تصریح کرد: استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه نیروهای مسلح مستقر در استان بوشهر در اوج آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند تصریح کرد: اگر متجاوزان بخواهند در حوزه خلیج فارس به ایران، تعرض کنند رزمندگان استان بوشهر با قدرت با آنان برخورد می‌کنند.

 

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • (تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر