Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:11:50 GMT

چهار پروژه فناورانه در حوزه کشاورزی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۸۴۶۲

چهار پروژه فناورانه در حوزه کشاورزی رونمایی شد

به گزارش ایرنا، در این تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد زیست بوم کارآفرینی برای فناوران و نواوران جهت بهره مندی از حداکثر ظرفیت ها در زمینه نواوری ها و فناوری های حوزه منابع طبیعی و ابخیزداری و بهره گیری از فرصت های فناورانه جهت پاسخ به نیازهای کشور در زمینه توسعه فناوری های مورد نیاز این حوزه امضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع تفاهم نامه عبارت است از تجمیع ظرفیت های طرفهای تفاهم نامه در جهت کمک به گسترش زیست بوم نواوری در کشور درحوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، به طور خاص موضوع فناوری و نوراوری وحمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا از طریق  مرکز نواوری طبیعی و آبخیزداری راه اندازی شده است.

این تفاهم نامه بین دو سازمان از زمان تاریخ امضا به مدت پنج سال تمام شمسی است که در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

رونمایی ۴ پروژه مشترک فناورانه منابع طبیعی و آبخیزداری

این پروژه ها شامل توسعه و ترویج گونه بومی (گون علفی) به منظور مقابله با بیابان زایی با استفاده از تکثیر و تولید گونه بومی گون علفی و استقرار ان در مراتع منطقه ترکمن صحرا گنبد کاووس اجرا شده است.

نتایج این طرح نشان می دهد که این گونه گیاهی توانسته است به طور متوسط ۱۴۴ غلاف بذر در سال دوم و ۲۳۰ غلاف بذر را در سال سوم با متوسط چهار بذر در هر غلاف را تولید کند و دارای زاداوری طبیعی است.

این گونه در سال اول پنج درصد و در سال دوم ۱۵ درصد پوشش تاجی منطقه مورد کشت را ترقی داده است این درحالیست که مراتع اطراف تقریبا فاقد پوشش گیاهی است.

پروژه بعدی بکارگیری فناوری های بیومهندسی و بیومکانیکی در حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری منابع طبیعی و کنترل گرد و غبار با هدف تثبیت ماسه های روان و ریزگردها  درحوزه دریاچه ارومیه منطقه جبل انجام شده است.

دستاورده های این پروژه یکی از عرصه های مورد تحقیق با توجه به شرایط ویژه و بحرانی، فرسایش منطقه جبل بوده که برای تثبیت ماسه های روان و ریزگردها در حاشیه دریاچه ارومیه انتخاب شد.

ایجاد بادشکن غیرزنده با استفاده از بقایای گیاهی و سرشاخه های هرس شده موجود در منطقه با بکارگیری دیواره چپری و مشخصات فنی مورد اجرا واقع شد و پس از اجرا نتایج حاصله نشان داد که این عملیات باعث تثبیت ماسه های روان و ریزگردها شده است.

علاوه بر کانون بحرانی بودن این منطقه پتانسیل حفظ رطوبت در استقرار گونه های گیاهی کاملا مشهود است بنابراین به منظور مهار همه این عرصه بحرانی و محدود، همراه با احداث بادشکن غیرزنده به هر طریق ممکن با کاشت گونه های گیاهی بومی منطقه از جمله قره داغ، هالکنموم، اتریپلکس و سایر گونه های شورپسند اقدام شود از روش های اجرایی می توان به چند روش اشاره کرد:

روش مکانیکی ذخیره نزولات آسمانی (شبکه آبگیرهای کوچک، پیتینگ و کنترفارو،  روش های مناسب بیومهندسی و بیومکانیکی تثبیت ریزگردها (بادشکن،  کاشت گیاهان دارویی در این حوزه و کل دامنه جنوبی البرز) و کاشت گونه های مقاوم به کم آبی و خشکی با بازده اقتصادی مناسب بیانگر آن است.

پروژه بعدی مدل توسعه، حفاظت اب و خاک، احیای پوشش گیاهی با استفاده از فناوری پتوی بنتونیت باهدف حفاظت آب و خاک و احیای پوشش گیاهی در حوزه آبخیز وردیج - دامنه جنوبی البرز - استان تهران انجام شده است.

این حوزه در غربی ترین بخش دامنه جنوبی البرز واقع است این حوزه از شمال و غرب به حوزه آبخیز کرج، از شرق به حوزه آبخیز واریش و از جنوب حوزه ابخیز وش ختم می شود.

دستاوردهای این پروژه با مطالعات اولیه از تیرماه سال ۱۳۹۲ شروع و پس از جمع بندی تامین ابهای سطحی و شرایط توپوگرافی، عملیات بیولوژیک اقدام شد.

در پروژه تحقیقاتی پژوهشی حوزه آبریز وردیج  بررسی توان اکولوژیکی و توانمندی ظرفیت های موجود منطقه در میزان تولید آب، کنترل روان آبها، جلوگیری از فرسایش و رسوب و ایجاد پوشش گیاهی مناسب برای احیای اکوسیستم بوده است.

با احداث بندهای تاخیری از حرکت سیلاب های مخرب جلوگیری به عمل امد، احداث سد زیرزمینی به منظور ذخیره نزولات و تغذیه سفره آب زیرزمینی و استفاده از گونه های مختلف گیاهی شامل درخت، درختچه، بوته و مرتعی موجب احیای اکوسیستم حوزه شده است.

دستاورد دیگر مهار و تثبیت عرصه های بحرانی تولید کننده گرد و غبار با استفاده از انواع فناوری و عملیات های آبخوان داری و آبخیزداری با هدف برای تثبیت عرصه و جلوگیری از خسارت وارده ناشی از پدیده گردو غبار، عملیات آبخیزداری و ایجاد موانع فیزیکی در کانون شماره ۶ استان خوزستان، شهرستان هندیجان است.

دستاوردهای این طرح پس از سه سال از یک بیابان کاملا خشک و بدون هیچ پوشش گیاهی تبدیل به یک مرتع با بیش از ۷۰ گونه گیاهی بومی و دو هزار درخت گز، کنار، اکاسیا، نخل و کهور تبدیل شده است.

نتایج تحقیقات نشان داده است این زمین ها امکان تبدیل شدن به اراضی کشاورزی را دارا هستند به نحوی که در این زمین ها کشت جو به صورت محدود انجام شد و نشاداد از استعدد زیادی برای کشاورزی برخوردار است.

براساس این گزارش در آبنده نزدیک نیز مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری راه اندازی می شود

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کاظم خاوازی اخبار کنکور طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی پوشش گیاهی تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۸۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین

با انتشار فراخوان مشترک از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور دعوت شد تا جهت رفع چالش‌های حوزه‌های توانبخشی با هدف کاهش چالش‌های معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایده‌های خود را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادیران از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، اساتید و نخبگان برای ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه در راستای رفع نیازهای فناورانه سازمان بهزیستی کشور دعوت به عمل آورد.

در این فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور خواسته شده است تا در حوزه‌های ۴۲ گانه طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند.

برخی از این حوزه‌ها به این شرح است:

۱-نوآوری و فناوری‌های روزآمد و کاربردی تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی مانند پانسمان‌های مرطوب، ویلچر، بالابر، تخت، عصا، سمعک، دستگاه‌های برجسته‌نگار، پروتزهای دست و پا و پنجه کربنی، تشک‌های طبی، پوشاک بهداشتی برای استفاده معلولان جسمی حرکتی، نابینا، ناشنوا و سالمندان.؛

۲-نوآوری و فناوری‌های نوین روزآمد و کاربردی برای بهبود کیفیت انواع معلولیت‌ها با استفاده از اینترنت اشیاء؛

۳-تجهیزات هوشمند مدرن برای مسکن معلولین مانند بالابرها، دستگیره‌ها، وسایل آشپزخانه و حمام متناسب با معلولان جسمی حرکتی؛

۳-تجهیزات ویژه و خاص وسایل نقلیه چون مناسب‌سازی تجهیزات اتومبیل شخصی، اتوبوس، مترو، قطار و کشتی معلولین جسمی، حرکتی، ناشنوا و نابینایان؛

۴-نرم و سخت افزارهایی با قابلیت هوشمندسازی استفاده از موبایل، رایانه برای معلولین ناشنوا، نابینا؛

۵-وسایل و تجهیزات نرمشی و ورزشی و تفریحی؛

۶-وسایل، تجهیزات و تکنولوژی‌های آموزشی برای ارائه خدمات آموزشی و مهارت آموزی؛

۷-نوآوری و فناوری‌های نوین، روزآمد و کاربردی، وسایل، تجهیزات، تکنولوژی و نرم‌افزارهای بازی‌های فیزیکی و مجازی؛

۸-نوآوری و فناوری‌های مراقبتی و حفاظتی چون سنسور، دوربین‌های هوشمند؛

۹-خلق نوآوری‌های اجتماعی که به اشتغال و کارآفرینی جامعه هدف بینجامد؛

۱۰-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در زمینه شناسایی و توسعه ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال خانگی جامعه؛

۱۱-تجمیع، شبکه‌سازی محصولات تولیدی بانوان سرپرست خانواده و تجاری‌سازی ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال کوچک و متوسط؛

۱۲-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کمک به ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه رشد دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۳-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت ‌پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۴-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های مکانی؛

۱۵-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۶-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۷-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت ایجاد و تقویت نمایشگاه‌های فصلی و دائمی؛

۱۸-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در تجمیع و ساماندهی محصولات کسب و کارهای کوچک و متوسط جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۹-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت خلق و ایجاد شتابندهنده نوآورانه در حوزه اشتغال و کارآفرینی؛

۲۰-ایجاد نوآوری، فناوری‌های نوین و خلاقانه شتابدهنده دانش‌بنیان؛

۲۱-بهبود کیفیت و نحوه ساخت مسکن و ساختمان و اماکن؛

۲۲-الگو و مدل جدید و جایگزین نوآورانه و فناورانه تهیه و تعمیر و ساخت سازه‌های مدرن مسکن و اماکن؛

۲۳-نوآوری و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی موبایلی، تبلت و لپ‌تاپ؛

۲۴-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد استفاده حضوری و غیرحضوری در کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها؛

۲۵-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد نیاز مناسب‌سازی شده ایاب و ذهاب اماکن و معابر خصوصی؛

۲۶-نوآوری در ایجاد طرح‌های اشتغال پایدار خرد و خانگی جامعه؛

۲۷-نوآوری و فناوری‌ شتابدهنده پذیرش و اقدامات حقوقی و قضایی.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه