Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@13:29:24 GMT

موزه اسناد و نسخ خطی در شوشتر احداث می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۱۱۳۱

موزه اسناد و نسخ خطی در شوشتر احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌محمد چهارمحالی عصر یکشنبه در نشستی به منظور ساماندهی نسخ خطی در شوشتر اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار سند و کتاب‌های تاریخی در شوشتر شناسایی شد که تعدادی از این آثار در اداره میراث فرهنگی شهرستان و تعدادی در خانه‌های تاریخی شوشتر وجود دارد.

وی افزود: به دلیل نگه‌داری نامناسب، این اسناد تاریخی که اسناد ارزشمندی از هویت تاریخی و باستانی شوشتر هستند، به مرور از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارمحالی ادامه داد: بیشتر اسناد و کتاب‌های موجود در شوشتر به طور عمده از دوران صفویه تا دوران معاصر نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و سربی هستند.

وی در خصوص هدف احداث موزه نسخ خطی در شوشتر، بیان کرد: با توجه به آثار زیاد و ارزشمند نسخه‌های موجود در شوشتر و با احداث این موزه می‌توان شوشتر را به عنوان یک مرجع مکاتباتی مطرح کرد تا یک مجموعه‌ای از آثار و اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

مدیر مسکوکات آستان قدس رضوی در ادامه عنوان کرد: با توجه به آثار و ظرفیت بالقوه‌ای که در شهرستان شوشتر وجود دارد، احداث موزه برای حفظ و نگه‌داری هرچه بیشتر از این آثار نیاز و لازم است.

وی افزود: برای احداث موزه به همکاری ادارات، فعالان اجتماعی و مردم نیاز است و تمام اسناد باید شناسایی و جمع آوری شوند.

حسن آبادی ادامه داد: با توجه به آب و هوا منطقه و رطوبت موجود، آثار تاریخی وضعیت مطلوبی ندارند و به مرور تخریب می‌شوند که این آثار نیازمند مرمت هستند.

وی در پایان گفت: برای مرمت، بازسازی و اسکن آثار تاریخی و نسخه‌های خطی، آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهد.

کد خبر 5113276

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان شوشتر موزه اسناد تاریخی میراث فرهنگی خوزستان قاسم سلیمانی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ویروس کرونا آیت الله مصباح یزدی شیراز آمار کرونا بوشهر کرمانشاه آلودگی هوا عکس استانها جبهه مقاومت گرگان شهرستان کرج شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها