Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق بشیره دبیر نشست بررسی ابعاد حقوقی و قضایی ترور در ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران اظهار کرد: نشست بررسی ابعاد حقوقی و قضایی ترور در ایران با محوریت ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری زاده به همت کانون نخبگان سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ در سه روز برگزار شد.

وی گفت: از ابتدا رویکرد نشست بر بررسی علمی ماهیت اقدام متخلفانه یا مجرمانه آمریکا بود و در این خصوص به چه مراجع و محاکمی می‌توان رجوع شود و بحث عملی و اجرایی در خصوص اینکه که با گذشت یکسال از شهادت سردار سلیمانی چه اقدامات حقوقی و قضایی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به روز اول این نشست بیان کرد: کشورهایی چون ایالات متحده در استاندارهای دوگانه‌ای دارند و با بازی کلمات می‌خواهند ما را فریب داده و اقدامات مشخصاً تروریستی خود را توجیه کنند.

بشیره ادامه داد: جامعه حقوقی باید اولاً با همین سلاح پاسخ آن‌ها را بدهد اما در نهایت باید علیه چنین ساختاری طغیان کرد و امروزه چارچوب‌های حقوقی و قواعد آن ابزار اعمال قدرت هستند و در این تردیدی نیست اما به هرحال در همین چارچوب هم ظرفیت‌هایی برای اثبات و احقاق حق مهیا است که باید از آن‌ها بهره برد.

وی با اشاره به روز دوم نشست اضافه کرد: راه‌ها و استدلالات متعددی در این رابطه از ارجاع به دیوان بین‌المللی دادگستری گرفته تا ارجاع به نهادهای حقوق بشری وجود دارد و با وجود اینکه یکسال است که همه مسؤولان قول پیگیری حقوقی داده‌اند اما هنوز حتی از صدور یک حکم از محاکم داخلی کشور ناتوان بوده‌ایم و این در حالی است که آمریکا به وفور و به بهانه‌های مختلف علیه ما حکم صادر کرده و اموال ما را مصادره می‌کند. 

دبیر نشست بررسی ابعاد حقوقی و قضایی ترور در ایران با اشاره به اینکه متولی این موضوع در سطح بین‌المللی دقیقاً مشخص نیست، خاطرنشان کرد: در سطح داخلی نیز هنوز در عمل چیزی را ندیدیم و این در حالی است که در مسائل حقوقی گاهاً زمان بسیار اهمیت داشته و به قول یکی از اساتید ما در عرصه نظامی به عین‌الاسد موشک زدیم ولی در عرصه حقوق دریغ از چکاندن یک فشنگ.

بشیره با اشاره به برگزاری روز سوم نشست و بررسی استاندارهای دوگانه و تحریفات آمریکا در مورد تروریسم گفت: توجیهات حقوقی ایالات متحده مانند دفاع مشروع و اعدام فراقضایی را مورد نقد محرز بوده و اقدام آمریکا در ترور سردار داخل خاک عراق مصداق تعریف تجاوز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و همینطور نقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی سال ۱۹۷۳ است.

 وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و مردم طی چهل سال گذشته بزرگترین قربانی تروریسم هستند، عنوان کرد: ترور در ایران مسبوق به سابقه است و جهان با وجود همه سروصداهایش هنوز در مبارزه با تروریسم توفیق نداشته چون اساساً تروریسم دولتی پشت ماجرا بوده و منافع برخی کشورها در تروریسم است اما ما نیز در مبارزه حقوقی با تروریسم آن چنان توفیق نداشته‌ایم چون اساساً یک سند راهبردی برای پیشگیری و مبارزه با تروریسم تدوین نگشته است.

دبیر نشست بررسی ابعاد حقوقی و قضایی ترور در ایران با اشاره به نتیجه‌ گیری کلی نشست تصریح کرد: با گذشت یکسال از شهادت سردار سلیمانی و با وجود همه ظرفیت‌های حقوقی و اجرایی، به نظر در عمل توسط مسؤولان قدری تعلل وجود داشته است اما به هرحال باید اقدامات مقتضی حقوقی در این خصوص به انجام رسیده تا هم به وقایع گذشته رسیدگی شده همچنین از اقدامات محتمل بعدی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ش

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا سازمان ملل سردار سلیمانی ترور بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) امروز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا به بهبود و بهینه‌سازی محیط تجاری ادامه دهد، شرایط عادلانه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند و سیاست‌های تبعیض‌آمیز را تحت عنوان «ریسک زدایی» متوقف کند. "

اتحادیه اروپا چین را به دامپینگ (قیمت شکنی)، ارائه یارانه‌های بیش از حد به شرکت‌های داخلی و چندین عمل ناعادلانه دیگر متهم می‌کند.

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین اضافه کرد که چین آماده است همکاری خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی با اتحادیه اروپا تعمیق بخشد. 

این آژانس گفت: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای تعمیق برنامه ریزی و همکاری در مذاکرات بین المللی آب و هوا، سازگاری بازار کربن با تغییرات اقلیمی، و سرمایه گذاری و تامین مالی آب و هوا است.

پیشتر، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفتگو با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • ترور برای بقا
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند