Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت حضوری برگزارش شد، ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی عنوان کرد: بزرگداشت در خوری در کشور‌های مختلفی علیرغم کرونا برای این شهید بزرگوار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سؤالی درباره سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی و پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان بیان کرد: ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده‌های داغدار فاجعه هواپیمای اوکراینی، تصمیمی که هیأت دولت گرفته ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیما است.

خطیب‌زاده افزود: این موضوع دیه به هیچ وجه جایگزین پرونده کیفری که در دست پیگیری است، نیست. پرونده مسببان این حادثه با جدیت در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رای ممتنع عراق و غیبت افغانستان در جلسه چهارشنبه بودجه سازمان ملل افزود: این نشست انزوای روزافزون رژیم کاخ سفید را نشان می‌دهد. این اقدام آمریکا به نوعی احیای کمیته تحریم ایران به شکست آمریکا انجامید. ناخرسندی خود را به همسایگان خود اعلام کردیم و نخست‌وزیر عراق اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: کشور‌های همسایه بهتر می‌دانند یکجانبه‌گرایی و سرکشی‌های آمریکا تا چه حد به ضرر ملت‌های منطقه بود.

خطیب‌زاده درباره گزارش پنتاگون مبنی بر بازگشت ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس، اظهار داشت: اقدامات و تحرکات و برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما به تحرکات به ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند. پیام‌ها با شفافیت به واشنگتن و کشور‌های منطقه هم گفته شده است و به این کشور‌ها گفته شده در دام این شیطنت‌ها نیفتند. با دقت این تحرکات را مدنظر داریم.

وی افزود: نقش عوامل و متحدان رژیم اشغالگر قدس را در برخی ایجاد تنش‌ها به ویژه در عراق شاهد هستیم. البته جوابمان این است که به دنبال تنش نیستیم، ولی در دفاع از منافع ملی و کیان خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم و با جدیت پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: سردار سلیمانی با تمام قوا و نیرو داعش را در عراق شکست داد و این‌ها در خاطره و حافظه این ملت و منطقه باقی می‌ماند.

خطیب‌زاده درباره پرونده مشترک ایران و عراق در خصوص سردار سلیمانی ادامه داد: یک موضوع جدی بعد عراقی این پیگیری است. سردار ما به دستور رئیس جمهور کشور دیگر ترور شد. دولت عراق مسؤولیت داشته و در حوزه مشترک کار‌هایی شده و ادامه هم خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات مشاور بایدن در خصوص گفت‌وگوی موشکی بعد از بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: در خصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیاز‌های ایران تعریف و مستقل پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص موشک آمده و موضوع خاتمه یافته است. آمریکایی‌ها می‌دانند موضوع موشک که ثانویه است از حیض انتفاع ساقط می‌شود و ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه‌ها از جمله ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌ها که باقیمانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هیچ قسمتی از برجام را دوباره مذاکره نمی‌کنیم و این‌ها اظهارنظرات داخلی است و برای ایران ارزشی ندارد و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط، کامل و جبران مافات.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه در گفتگو‌های ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، تصریح کرد: ما احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم. به طور روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشور‌های منطقه هم مستقیم به خودشان از طریق پایتخت‌ها پیام داده‌ایم. عواقب هر گونه ماجراجویی به عهده واشنگتن است و در صورتی که اقدامی صورت بگیرد به صورت روشن و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ خواهیم داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونا گفت: ما در همه مقاطع کار‌های لازم را در خصوص واکسن کرونا انجام دادیم و هر زمان درخواستی شده با سرعت انجام دادیم.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به مسیری که در حال حاضر وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران، عراق را صحنه تسویه حساب خود با آمریکا می‌کند؟ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای حسن همسایگی است و همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خود از جنگ جویی‌ها و ماجراجویی‌ها و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده کمک کنیم این فضا به امنیت پایدار برسد. بر عکس آنچه آمریکا انجام می‌دهد با تمام توطئه آفرینی‌ها سعی نکردیم آنچه رخ می‌دهد در کشور‌های همسایه باشد. اساس آمریکا استفاده از پایگاه‌های دیگر کشورهاست. آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متفاوتی دارد نیرو‌های نظامی آن بخش‌هایی از عراق را اشغال در داخل عراق سردار ما را به شهادت می‌رساند می‌دانیم تا چه حد مقامات و شخصیت‌های عراق منزجر هستند. هر چه زودتر چکمه پوشان آمریکا عراق و منطقه را ترک کنند. هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد دوستان را در منطقه در موقعیت انتخاب قرار دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط عراق با ایران چند لایه است و روابط دو کشور طبیعی و تاریخی، مردمی و دارای عمق و افق و عرض بسیار قابل توجه است. هیچکس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را خراب کند مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که الحمدالله دو ملت بیدار هستند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: وقتی برجام امضا شد به رغم تمامی سنگ اندازی‌های عربستان، ظریف اولین پیام خود را در خصوص منطقه نوشت و به منطقه پیغام داد که موضوعات منطقه را باید بین خودمان حل کنیم. واقعیت تلخی است که برخی حکام در منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برای آن‌ها ایجاد شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد ترامپ گذاشتند.

خطیب‌زاده اظهار داشت: آنچه در یمن رخ داد واقعا تلخ است و واقعا یک ملت را در محاصره و قحطی گذاشتن فاجعه تاریخی است و یمن همسایه دیوار به دیوار عربستان است. اتفاقی که در مورد قطر رخ داد اتفاق خوبی نیست. هر کدام از این‌ها هر چه زودتر حل شود برای منطقه بهتر است. آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که می‌تواند در مسیر مستقیم با ما و منطقه صحبت کند و به آغوش منطقه برگردد و دست از خرید امنیت از خارج منطقه بردارد روز‌های بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی است و این امکان وجود دارد که روابط را بازسازی کنیم اگر حکام آل سعود از مسیر خود برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دخالت‌های مستمر آمریکا در چین و بحث تبت نیز بیان کرد: تنفیذ این دخالت آشکار در امور داخلی کشور‌های دیگر است. سیاست قطعی ما مخالفت با این دخالت‌ها بوده است و این اصل سیاست خارجی ایران بوده و این اقدام آمریکا دخالت در امور داخلی چین است و مردود است و محکوم می‌شود.

خطیب‌زاده درباره بندی از قانون مصوب اخیر مجلس و اینکه عذرخواهی آمریکا باید صورت بگیرد، اظهار داشت: طرح مجلس را باید با جزییات دید. ما مکلف به اجرای قانون هستیم. ما در خصوص برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام و تمام شده و شاهد اجرای موثر تعهدات آمریکا باید باشیم و منتظر آن هستیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی آلودگی هوا مازوت سعید خطیب زاده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ناو آمریکایی ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی آلودگی هوا مازوت پاسخ به سؤالی سخنگوی وزارت خطیب زاده وزارت خارجه کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا

مجمع جهانی بیداری اسلامی در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد: اعتراضات دانشجویی در آمریکا نشان داد که شکاف بین حاکمیت و جامعه مدنی به ویژه دانشگاه فراتر از آن چیزی است که دولتمردان و سیاسیون آمریکایی تصور می‌کنند.

به گزارش ایسنا، متن بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 
تاریخ در حال تکرار است و دانشگاه‌های آمریکایی بعد از ۵۷ سال که از جنبش دانشجویی دانشگاه کلمبیا می‌گذرد، مجدداً به صحنه اعتراض و انتقاد از سیاست‌های جنگ‌طلبانه  آمریکا در قبال مسأله فلسطین و غزه تبدیل شده است.
 
در آوریل ۱۹۶۸ دانشگاه کلمبیا مبدأ اعتراضاتی در آمریکا شد که باعث عقب‌نشینی این کشور از جنگ ویتنام گردید. در هفته‌های اخیر نیز این دانشگاه که دژ اصلی لابی صهیونیسم در آمریکاست، پیشگام خیزش بزرگ دانشجویی علیه سیاست‌های حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی شده است که در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ دانشگاه معتبر آمریکایی تسری کرده است.  

اعتراضات دانشجویان و اساتید به دلیل آنکه دانشجویان هیچ وابستگی  به موسسات اقتصادی و احزاب و گروه‌ها و لابی رنت‌های تکنوکراسی ندارند و نوعا باطن پاک‌تر و ضمیر صاف‌تری دارند از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالایی و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار  می‌باشند و دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت سخت و دشوار» قرار داده است که این مسأله در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به وضوح مشخص است.
 
برخلاف اظهارات مضحک بایدن رئیس جمهور آمریکا که با فرار به جلو و توسل به حربه یهودستیزی تلاش می‌کند دانشجویان و اساتید معترض را به یهودستیزی متهم کند، اساتید و دانشجویان یهودی به ویژه در دانشگاه کلمبیا نقش مؤثر و برجسته‌ای در تحرک و سازماندهی جنبش دانشجویی دارند.

اینک لازم است افکار عمومی جهان و منطقه را به نکات زیر جلب می‌نماید:
 
یک؛ اعتراضات دانشجویی در آمریکا، قطعاً پدیده جدید و عجیبی است که تا پیش از این کمتر قابل پیش‌بینی و تصور بود. اولین‌بار در دهه‌های اخیر است که مسأله‌ای سیاسی تبدیل به جنبش دانشجویی با این گستردگی می‌شود و این یعنی نخبگان جامعه آمریکا علی‌رغم سانسور گسترده رسانه‌ای پیام مهمی را می‌گیرند و به درک درستی از آنچه که در فلسطین می‌گذرد رسیده‌اند.
 
دو؛ با وجود روایت‌گری دروغین دولت آمریکا و محافل رسانه‌ای و سیاسی همسو با آن پیرامون تحولات فلسطین و جنگ غزه، لیکن اعتراضات دانشجویی در آمریکا نشان داد که شکاف بین حاکمیت و جامعه مدنی به ویژه دانشگاه فراتر از آن چیزی است که دولتمردان و سیاسیون آمریکایی تصور می‌کنند. امروز در جامعه آمریکایی عملاً با پدیده‌ای مواجه هستیم که نشان می‌دهد دولت و حامیان رژیم صهیونیستی در داخل آمریکا عملاً قدرت اقناع جامعه مدنی، اساتید و دانشجویان در خصوص سیاست‌های حمایتی خود از اسرائیل را از دست داده‌اند که این مسأله قطعاً به مبدأ و نقطه آغازی بر تحولات و دیدگاه‌های ضد دولتی در آمریکا تبدیل خواهد شد.
 
سه؛ دولت آمریکا برخلاف ادعاهای حقوق بشری، برخورد خشن و سرکوبگرانه را با دانشجویان و اساتید معترض که مطالبات کاملاً برحق، مشروع، قانونی و انسان‌دوستانه دارند، در دستور کار قرار داده است. ماهیت و چگونگی رفتار آمریکا با معترضان و بازداشت هزاران دانشجو و استاد معترض، در حقیقت نقاب از چهره دموکراسی آمریکایی انداخته و رژیم آمریکا را بیش‌ازپیش در افکار عمومی جهان بی‌اعتبار ساخته است.
 
چهار؛ با توجه به اینکه دانشگاه نقش برجسته‌ای در زیست اجتماعی و روندهای سیاسی دارد و به عنوان لوکوموتیوی که جامعه را هدایت می‌کند و در مقام نیروی محرکه راهبردی، تمام فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و ... را در جنبه‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین هرگونه برخورد خشن واشنگتن با جنبش دانشجویی معترض نه تنها راه به جایی نمی‌برد بلکه برعکس جماعت بیشتری از مردم بی‌طرف را در آمریکا به سمت «حمایت از فلسطین» و «ضدیت با رژیم جنایتکار صهیونیستی» سوق می‌دهد؛ آنهم در شرایطی که آمریکا بزرگ‌ترین متحد راهبردی اسرائیل در دنیا محسوب می‌شود و صهیونیست‌ها نیز به لطف حمایت‌های آمریکا افزون بر ادامه نسل‌کشی در غزه، در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوان و هزینه‌های هنگفتی برای به حاشیه راندن فلسطین از متن تحولات منطقه و جهان کرده‌اند.
 
پنج: سیاست سرکوب دانشجویان آزاده قطعا نتیجه عکس خواهد داد و استمرار و توسعه اعتراضات انسانی دانشجویان در دیگر نقاط جهان و از جمله کشورهای اروپایی را موجب خواهد شد.

شش؛ حمایت از فلسطین و اعلام انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی، بلندترین صدایی است که امروز در کشوری که موتور محرک ادامه حیات و بقاء موجودیت اسرائیل در دنیا است، شنیده می‌شود. این از پدیده‌ها و تحولات عجیبی است که برای نخستین بار در بیش از ۷۵ سال گذشته که از تأسیس اسرائیل می‌گذرد در آمریکا در حال وقوع است. بدون شک اتفاقات کنونی دانشگاه‌های آمریکایی که باعث وحشت سران صهیونیستی و کابینه جنگ نتانیاهو شده است، با وجود سرکوب و مقاومت در مقابل درخواست معترضان، دیر یا زود به ثمر خواهد نشست و بر روندهای تصمیم‌ساز دولت آمریکا در قبال جنگ غزه و رویکردهای حمایتی شدید از رژیم صهیونیستی اثر خواهد گذاشت.  
 
با توجه به تعمیم خواسته دانشجویان آمریکایی در جهت توقف نسل کشی صهیونیست ها در غزه، دیگر ملت ها و به خصوص طبقه منورالفکر و تحصیل کرده و در حال تحصیل در سراسر جهان برانگیخته شده و حلقه محاصره را علیه صهیونیست ها و حامیان آنها تنگ‌تر خواهد کرد.

مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن محکوم کردن سرکوب گسترده این اعتراضات دانشجویی از همه ملت های آزادی‌خواه اعم از مسلمان و غیر مسلمان می‌خواهد اقدامات لازم را در جهت متوقف کردن جنایات این  رژیم صفاک انجام دهند.
 
 مجمع جهانی بیداری اسلامی

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان در آمریکا
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس