Web Analytics Made Easy - Statcounter

معیشت نزدیک به ۷۰ درصد تویسرکانی ها وابسته به تولید گردو است و آفاتی همچون کرم مغزخور می تواند بر پیکره درختان زخ بزند، بنابراین مدیر انجمن گردوی این شهرستان روش های ساده اما موثر برای مبارزه با این آفت ارائه داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، شهرستانی که با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو و تولید سالانه در حدود ۱۷ هزار تن از این محصول حرف های بسیار در سطح کشور و جهان برای گفتن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال جاری این محصول باغی و استراتژیک تویسرکانی ها به همت محمدمهدی مفتح نماینده مردم، انجمن گردو و جهاد کشاورزی این شهرستان توانست عنوان جهانی شدن را از آن خود کند.

برای حفظ طعم و مرغوبیت گردوی تویسرکان که زندگانی و معیشت نزدیک به ۷۰ از مردم این دیار وابسته به آن است مراقبت های ویژه از درختان سر به فلک کشیده و باغات آن حتی در طول پاییز و زمستان نیاز است، تا درختان و محصول گردو دچار آفاتی همچون کرم مغز خور نشوند.

در این باره «عبدالله قمری»، مدیر انجمن گردوی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص کرم گردو گفت: این نوع کرم در واقع پروانه‌ای است که لارو آن به طور عمده به میوه های دانه دار و ویژه تر به گردو آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه حمله کرم گردو به درختان میزان باردهی و تولید آن را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد، اظهار کرد: پروانه این کرم در فاصله زمانی اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه دیده می شود و با نفوذ به میوه درختان باردهی را کاهش داده و در نهایت لارو آن در حوالی مردادماه با نفوذ از قسمت دم میوه، تغذیه از مغز گردو را آغاز می کند و به مرور از درون پوست چوبی زمینه ساز نابودی مغز گردو می شود.

مدیر انجمن گردوی تویسرکان افزود: برای مقابله با این آفت درختان گردو دو روش کنترل شیمیایی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

قمری تصریح کرد: در روش مکانیکی باغداران می بایست پناهگاه زمستانه آفت را از بین ببرند و همچنین از گونی و یا نوار‌های مقوا چین‌دار استفاده کرده و با بستن آن دور تا دور تنه درخت، از ورود لارو‌ها جلوگیری کنند.

وی عنوان کرد: در حقیقت در روش دوم لاروها به جای آنکه به تنه درخت نفوذ کنند به درون سوراخ‌های مقوا می روند و البته کشاورزان فراموش نکنند که در اواخر زمستان مقواهای حاوی لارو‌ها را باز کرده و از بین ببرند.

مدیر انجمن گردوی تویسرکان درباره کنترل شیمیایی آفت کرم مغزخور گردو هم اظهار کرد: در این روش همزمان با خروج لارو‌ها از پوسته تخم و پیش از ورود آن به داخل میوه، از آفت کش ها و سموم متناسب که جهاد کشاورزی به تهیه آن توصیه می کند باید برای مبارزه با این آفت استفاده کرد.

قمری ادامه داد: بهره مندی از توصیه ها و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی برای مبارزه با آفات درختان میوه ده موثر است که در خصوص نابودی کرم مغز گردو نیز سموم خاص خود را دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گردوی تویسرکان کرم مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده

افرادی که روزانه کافئین بالایی دریافت می‌کنند، به مرور زمان بیشتر به اثرات آن عادت می‌کنند، به عبارتی مصرف کافئین به‌جای فایده، بیشتر به بدنشان ضرر می‌رساند.

به گزارش خبرآنلاین، درک اینکه به کافئین معتاد هستید، احساس خوبی نیست، اما مانند هر اعتیاد دیگری لازم است این اعتیاد کم‌خطر نیز درمان شود. نکته مهم در طول دوره ترک این است که همواره اثرات منفی کافئین را به خود متذکر شوید.

۱) با کاهش مصرف شروع کنید

برای این کار لازم است تعداد فنجان‌های قهوه‌ای که در طول روز می‌نوشید را مشخص کنید و سعی کنید هر روز یک فنجان از آن کم کنید. اوایل شاید سخت به نظر برسد، اما بدانید با استمرار در این عمل ساده می‌توانید از آسیب‌های ناشی از اعتیاد به کافئین پیشگیری کنید.

۲) یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید

ترک کافئین را به عنوان یک هدف مهم در نظر بگیرید و پاداشی برای آن مقرر کنید و در طی این دوره به این فکر کنید که با موفقیت در ترک این اعتیاد، یک جایزه در انتظار شماست. این کار به شما کمک می‌کند تا با حفظ روحیه و کسب انگیزه، به قول خود پایبند باشید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • تصاویری دیده نشده از حال و هوای شهر مکه در ۷۰ سال قبل
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • (تصاویر) تصاویری دیده‌نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • راه‌های موثر برای کنترل و تاخیر پیری (فیلم)