Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@22:54:34 GMT

98 ناحیه روستایی در کشور ایجاد می شود

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۰۱۱۴

98 ناحیه روستایی در کشور ایجاد می شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، منوچهر رزم‌جو عصر امروز در نشست شورای روستایی و عشایری استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های نمونه کشوری با توجه به جمعیت و ظرفیت‌های موجود برای استان سمنان در دست تدوین و اجرا است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید به توسعه مناطق روستایی کشور به‌ویژه استان سمنان توجه شده است و با موافقت رهبر معظم انقلاب در تخصیص ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه گام‌های مهمی برای توسعه مناطق کمتر برخوردار کشور برداشته شد.

معاون سرمایه گذری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: بر اساس آمار، استان سمنان ۹۸ درصد از اعتبارهای خود را در بحث اعتبارهای صندوق توسعه ملی را جذب کرده است.

رزم‌جو بیان کرد: برای نخستین بار در کشور در بودجه سال جاری پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به روستاییان تخصیص یافت که این اعتبارها به‌طور مشخص در بخش‌های زیرساختی، کارگشایی و اشتغال‌های کوچک بر اساس شاخص‌های تعیین در حال هزینه است.

وی افزود: اجرای طرح بیمه اجتماعی روستائیان و عضویت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این طرح از دستاوردهای ارزنده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم روستایی در ماه‌های گذشته بوده است و قرار است یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر هم به این جمعیت اضافه شوند.

معاون سرمایه گذری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: ساخت ۹۸ ناحیه روستایی برای ایجاد اشتغال پایدار در برخی از مناطق محروم و روستایی کشور بر اساس برنامه ششم توسعه در دستور کار است.

اتصال 94 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور نیز در این نشست گفت: 9۴ درصد روستاهای کشور با اقدامات انجام‌شده در دولت تدبیر و امید به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

وی افزود: قبل از دولت تدبیر و امید اجرای طرح‌های زیرساختی در روستاهای کشور ۳۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۸۶ درصد رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور بیان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید اجرای طرح بوم گردی یا گردشگری روستایی در ۲۲۰ روستای کشور اجرا شد که این رقم اکنون به ۲۴۰۰ واحد بوم گردی رسیده است.

وی افزود: ۵۰۰ میلیون دلار برای اجرای مجتمع‌های آب‌رسانی با دستور رهبر معظم انقلاب تخصیص پیدا کرد و اکنون ۷۶ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب‌رسانی کشور و مابقی به مجتمع‌های آب‌رسانی وصل هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور تصریح کرد: توجه به دهیاری‌ها و اعتبارهای این حوزه در دولت تدبیر و امید سرعت گرفته است و ۲۲ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات زیرساختی، آبادانی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی هزینه شد که ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن فقط در دولت تدبیر و امید بوده است.


تصویب لایحه دهیاری‌ها؛ در دست بررسی

امید گفت: لایحه دهیاری‌ها هفته‌های آینده در هیئت دولت بررسی می‌شود که بر اساس آن هر نقشی که شهرداران در شهر دارند، در روستاها به دهیاران واگذار می‌شود و انتظار داریم در آینده در صحن علنی مجلس این طرح مطرح شود.

وی افزود: خیلی دیر متوجه شدیم که باید در روستا هم زندگی داشته باشیم و روستا قطب تولید و فناوری باید باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور بیان کرد: در اکثر نقاط توسعه‌یافته تولید ناخالص داخلی در روستاها ۵۰ درصد است که این رقم در کشور ما بسیار کم است و باید برای تولید ناخالص داخلی در مناطق روستایی اقدامات بیشتری انجام شود.

امید گفت: سهم روستا در سبد اشتغال در سال ۹۵، ۵ درصد بود که این رقم برای سال ۹۹ به ۳۰ درصد افزایش‌یافته است و این آمار به معنی آن است که ۳۰ درصد از مجموعه کل اشتغال کشور در سال جاری در مناطق روستایی انجام‌شده است.

وی افزود: روزهای آینده به‌منظور خرید تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم اقداماتی انجام می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور تأکید کرد: معتقدم اختیارات لازم به استان‌ها برای اجرای طرح‌های زیرساختی و محرومیت‌زدایی باید اعطا شود و سطوح تصمیم‌گیری را باید از حالت تمرکز خارج کنیم، چراکه یکی از آفت‌های اساسی در تصمیم‌گیری‌ها تمرکز است.

تثبیت نرخ جمعیت روستایی در کشور

امید عنوان کرد: نرخ جمعیت روستایی کشور از سال ۹۶ تاکنون با اجرای طرح‌های اشتغال و اجرای طرح‌های زیرساختی و زیربنایی تثبیت شد.

وی افزود: قبل از انقلاب ۶۵ درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کردند که این رقم اکنون به ۲۴ درصد رسیده است و از سال ۹۶ تاکنون با اقدامات انجام‌شده روند مهاجرت از مناطق روستایی به شهری کاهش و تثبیت شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور اظهار کرد: سمنان می‌تواند آغازی برای کارهای بزرگ در کشور باشد و این استان دارای ظرفیت‌های فراوان، استعدادهای بسیار و نیروی انسانی بسیار قوی است که می‌تواند این دیار را به‌عنوان استانی نمونه در اجرای طرح‌های خوب کشوری مطرح کند.

امید بابیان اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در سطح روستاهای کشور انجام‌شده است، افزود: مراکز آماری معتبر دنیا به‌صورت مکرر اعلام کرده‌اند که ایران در عرصهٔ کار روستایی اقدامات بسیار شگرفی را به انجام رسانده است.

وی عنوان کرد: شاید مقایسه خدمات انجام‌شده در روستاها در حال حاضر با قبل از انقلاب خیلی کار درستی نباشد، ولی همین امروز جایگاه ما در عرصهٔ خدمات روستایی جایگاه بسیار خوبی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکی از شاخص‌های جهانی که استخراج‌شده و ما در جلسه شورای عالی روستایی و عشایر اعلام کردیم، در خصوص شاخص‌های مشخصی است که در روستاها اتفاق افتاده و بر اساس آن در دنیا مقایسه‌ای صورت گرفته که در آب و برق و گازرسانی به روستاها جزو کشورهای رده‌بالای دنیا هستیم.

افزایش تعداد روستاهای بدون بیکار در سمنان تا یک سال آینده

‍علیرضا آشناگر استاندار سمنان نیز در این جلسه گفت: روستاهای بدون بیکار استان با شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و حمایت از طرح‌های اشتغال آفرین تا پایان دولت دوازدهم از سه به ۱۵ روستا افزایش می‌یابد.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اساسی برای تثبیت جمعیت در مناطق روستایی توجه به اشتغال و رفع مشکلات زیرساختی است که باهدف گذاری‌های انجام‌شده برای توسعه این مناطق تلاش‌های خوبی در استان سمنان صورت گرفته است.

استاندار سمنان اظهار کرد: سمنان ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه دارد و بیشتر معادن غنی استان در اطراف روستاها است که باید از این منابع و ظرفیت برای جلوگیری از مهاجرت نهایت بهره را برد.

آشناگر گفت: با توجه به ظرفیت‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای، علاوه بر اشتغال‌زایی برای مردم استان، بسیاری از هم‌وطنان جویای کار از سایر استان‌های کشور به استان سمنان مهاجرت می‌کنند.

وی عنوان کرد: ظرفیت گردشگری برای توسعه اقتصادی استان سمنان بسیار مهم است که باید در قالب‌های مختلف برای توسعه آن همانند سال‌های گذشته در تلاش باشیم.

استاندار سمنان بیان کرد: باوجوداینکه ۲۰ درصد جمعیت استان سمنان در مناطق روستایی زندگی می‌کند، اما سمنان در تولید محصولات کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن در کشور دارد و باغات شاهرود و پسته دامغان ظرفیتی ممتاز برای ثروت آفرینی به شمار می‌رود.

آشناگر گفت: از حیث پرورش دام سبک و سنگین هم استان سمنان با توجه به مراتع شمالی آن ظرفیت دارد و جمعیت روستایی استان در بخش‌های مختلف مولد و فعال هستند.

وی افزود: به دلیل پراکندگی، نرخ خدمات‌رسانی به روستاهای استان سمنان بالا است؛ اما تلاش‌های خوبی برای رفع محرومیت‌زدایی در حال انجام است.

استاندار سمنان بابیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به روستاهای استان سمنان شده است، بیان کرد: میامی جزو ۳۱ شهرستان کمتر برخوردار کشور است که سند توسعه این شهرستان تدوین شد.

آشناگر عنوان کرد: سند توسعه ۷۰ درصد از روستاهای استان سمنان باهدف محرومیت‌زدایی و آبادانی در مناطق کمتر برخوردار تدوین شد.

وی عنوان کرد: سمنان جزو استان‌های برتر در جذب تسهیلات است و اعتبارهای خوبی در بخش مشاغل خانگی و روستایی در سال‌های گذشته در استان جذب شد.

تدوین سند توسعه برای تمام روستاهای استان سمنان

استاندار سمنان بیان کرد: تلاش داریم تا پایان دولت دوازدهم سند توسعه تمامی روستاهای استان سمنان تدوین شود تا با جهت‌دهی مشخص برای رونق و آبادانی این مناطق گام برداشته شود.

آشناگر گفت: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای نگاه مرکز پیرامونی برچیده شود و بنیاد و شرکت‌های دولتی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری به میدان بیایند.

وی افزود: استان سمنان برای دریافت حقوق دولتی اصرار دارد و روستاهای اطراف واحدهای معدنی فعال استان باید از درآمدهای حاصل از اکتشاف و استخراج این معادن بهره‌مند شوند.

استاندار سمنان اظهار کرد: محرومیت‌زدایی در استان سمنان با رهیافت‌های اصولی دنبال می‌شود و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای رفع مشکلات مطرح‌شده در این جلسه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

آشناگر گفت: هماهنگی خوبی بین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان سمنان برای محرومیت‌زدایی وجود دارد و اختیارات لازم برای اجرای طرح‌های کاربردی‌تر به استان‌ها اعطا شود.

انتهای پیام/74007/ز/م/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مناطق روستایی شبکه ملی اطلاعات علیرضا آشناگر استاندار سمنان روستای بدون بیکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، فرهاد بختیاری‌فر اظهار داشت: تداوم خشکسالی‌های ناشی از عدم بارش کافی و تنش آبی در سال‌های اخیر، موجب بروز مشکلاتی در حوزه آبرسانی به شهرها و روستاهای استان شده است و رفع تنش آبی تمام مناطق شهری و روستایی همواره در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳ بیان کرد: با توجه به رویکرد وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان همدان مبنی بر افزایش توان آب‌دهی مناطق شهری و روستایی، تسریع در محرومیت زدایی ورفع تنش آبی در کشور ۳۷ حلقه چاه آب شرب در شهرها و روستاهای استان حفر و آن‌هایی که آبدهی قابل ملاحظه‌ای داشتند، تجهیز شدند.

وی با اشاره به اینکه برای حفر و تجهیز این چاه‌ها ۱۵۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاش برای تامین آب مورد نیاز روستا‌ها و شهرها، کیفیت آب نیز مورد توجه است تا آب سالم و بهداشتی در اختیار هم استانی‌ها قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • پیگیری بیمه شورای روستایی در کشور
  • اعزام ۹۷ گروه جهادی در هفته بسیج سازندگی به مناطق کم برخوردار/اجرای ۱۱۰ برنامه به مناسبت هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • گپ و گفت با معلم امدادگر/ نقش معلمان در جامعه روستایی
  • تشکیل پرونده برای ضاربان آمر به معروف که برای ۳دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند | آخرین وضعیت جوان باغیرت و ۲ اراذل و اوباش
  • اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرآیند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری