Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@02:40:37 GMT

سهم استان سمنان در تولید ناخالص ملی یک درصد است

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۰۶۶۳

سهم استان سمنان در تولید ناخالص ملی یک درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کاوه معراجی عصر امروز در جلسه شورای روستایی و عشایری استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: اولویت‌های محرومیت‌زدایی در استان سمنان بیشتر به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی تخریبی و فرسوده و تأمین آب آشامیدنی پایدار در مناطق محروم و همچنین ساخت مراکز آموزشی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شکاف درآمدی جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی در استان سمنان بسیار قابل‌توجه است که باید با ایجاد طرح‌های اشتغال آفرین برای کم و حذف کردن این شکاف اقدام کرد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: ۳۵ درصد واحدهای مسکونی استان سمنان در ۳۰ کیلومتری گسل قرار دارد.

معراجی با بیان اینکه سهم روستاییان در تولید ناخالص داخلی استان سمنان ۲۸ درصد است، عنوان کرد: یکی از دلایل پایین بودن سهم روستاییان استان در تولید ناخالص داخلی، خام فروشی کالاهای تولیدی بوده و سهم استان سمنان از تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد است.

ساز توسعه روستاها کوک است

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: ساز توسعه شهرها و اجرای دقیق مهاجرت معکوس با آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در روستاهای کشور کوک می شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور اقدامات زیادی انجام شد و یکی از دلایل به نتیجه منجر نشدن این طرح‌ها، حل نشدن بسیاری از مشکلات روستاها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: اگر قرار باشد، شهر آباد داشته باشیم، باید ساز توسعه در روستاها کوک شود و روستاهای توسعه‌یافته ضامن توسعه مناطق شهری هستند.

پیامد بی مهری به روستاها

فخری اظهار کرد: پیامد بی‌مهری به روستاها، ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها است و باید برای توسعه مناطق روستایی کشور روزافزون در تلاش باشیم.

وی افزود: اکنون سه روستای بدون بیکار در استان سمنان داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این رقم تا پایان دولت دوازدهم به ۱۵ روستا افزایش می‌یابد.‍

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: روستاهای جودانه، محمدآباد و ده‌ملا از روستاهای بدون بیکار استان سمنان به شمار می‌روند که می‌توان با الگوبرداری از این روستاها، تعداد روستاهای بدون بیکار کشور را افزایش داد.

فخری بیان کرد: در استان سمنان ۳۰۸ روستای دارای شورا و ۲۵۶ روستای دارای دهیاری وجود دارد و یکی از مشکلات اساسی برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به روستاییان، وسعت استان و پراکندگی روستاها است.

وی افزود: شناسایی ظرفیت روستاها یکی از معیارهای مؤثر در محرومیت‌زدایی است که باید بیش ‌از پیش مسؤولان در ارتباط این موضوع در تلاش باشند.

پرهیز از موازی‌کاری در توسعه مناطق محروم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اظهار کرد: توجه و حمایت از روستاهای کمتر توسعه‌یافته در اولویت دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته بوده است و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه مناطق محروم باید از موازی‌کاری به‌طور جدی پرهیز کنند.

فخری با بیان اینکه اختیارات مسؤولان استانی برای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم باید افزایش یابد، افزود: با درایت استاندار سمنان و تلاش مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، اکنون ۱۵ هزار خانه روستایی در استان تحت پوشش بیمه حوادث قرارگرفته است.

تعیین سهم سمنان از محل اشتغال روستایی و عشایری 

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز اظهار کرد: سهم استان سمنان از محل اشتغال روستایی و عشایری با پیگیری‌های استاندار سمنان و همکاری بانک‌های عامل استان، ۳۰۱ میلیارد تومان تعیین شد که تاکنون ۲۵۵ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد.

وی افزود: بر اساس آمار از مجموع تسهیلات مصوب اشتغال روستایی و عشایری، بیش از ۷۰ درصد در مناطق روستایی استان پرداخت ‌شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: تعهد دستگاه‌های اجرایی حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اجرای طرح‌های اشتغال‌آفرین در مناطق روستایی ۵۶ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از این مبلغ جذب‌شده است.

غنیان عنوان کرد: ۳۷ تعاونی استان سمنان در راستای اعطای تسهیلات اشتغال‌آفرین افزون بر ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند که منجر به اشتغال‌زایی برای ۵۹ نفر در این بخش شد.

وی افزود: در یک سال گذشته به ۴۶۱ طرح روستایی استان سمنان تسهیلات پرداخت شد که تاکنون از ۴۰۹ طرح برای حُسن اجرای طرح‌های اشتغال‌آفرین بازدید میدانی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: ۷۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان در مناطق شهری و ۳۰ درصد در مناطق روستایی است.

48 طرح در بخش تأمین آب آشامیدنی اجرا شده است

مراد خادم، مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز اظهار کرد: جمعیت عشایری استان سمنان ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر و سه هزار و ۱۸۱ خانوار است که پراکندگی مراتع و سکونتگاه‌های ییلاقی و قشلاقی عشایر استان به سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی افزود: 1۳ شرکت تعاونی و یک اتحادیه وظیفه پشتیبانی از جمعیت عشایری استان سمنان را برعهده دارد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بیان کرد: با مساعدت‌های دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در بخش عمرانی و زیربنایی عشایری استان سمنان در سال ۹۸ انجام شد و با تصویب و جذب اعتبار ۳۴ میلیارد ریالی ۴۸ طرح در بخش تأمین آب آشامیدنی سالم اجرا شد.

خادم گفت: با اجرای طرح آب‌رسانی، ۱۶۰ خانوار عشایر استان سمنان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند و برای سال جاری هم باوجود محدودیت‌های اعتباری ۲۱ میلیارد ریال دیگر برای اجرای ۱۷ طرح آب‌رسانی برای ۱۲۰ خانوار عشایری تخصیص یافت.

وی اظهار کرد: در بحث تولید و اشتغال و تأمین زنجیره گوشت قرمز، ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به ۸۱ خانوار استان سمنان در یک سال گذشته پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان افزود: در سال جاری ۹۵ هزار رأس دام سبک عشایری استان سمنان در راستای زنجیره تولید، پروار می‌شود.

۹۰ جوان روستای حسین‌آباد کالپوش به روستای خود بازگشتند

محسن مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان نیز بیان کرد: حمایت و رهنمودهای استاندار سمنان در سال‌های گذشته نقشه راه کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی در استان بوده است.

وی افزود: با پیگیری و ایده پردازی‌های استانداری سمنان در یک سال گذشته پیشنهادهای غنی و ارزشمندی از سوی استان سمنان به وزارتخانه‌های مربوط برای توسعه اقتصادی و رفع محرومیت‌ها در استان انجام‌شده است و بسیاری از استان‌های کشور از طرح‌های ارسالی سمنان برای توسعه دیگر مناطق کشور هم الگوبرداری کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفت: تمام امکانات لازم برای زندگی ایتام در مناطق روستایی و محروم استان سمنان تأمین‌شده است و اکنون بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ساخت ۱۰۰ مسکن برای ایتام در استان در دست اجرا است.

مسعودیان‌راد اظهار کرد: اعتبارهای خوبی برای اشتغال‌آفرینی در مناطق روستایی استان سمنان با تأمین اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی در دست اجرا است که تاکنون ۷۵ درصد این اعتبارها جذب‌شده است.

وی گفت: در کنار توجه به توسعه شهری و فعالیت نواحی و شهرک‌های صنعتی در اطراف شهرهای استان، ساخت نواحی و شهرک‌های کارگاهی در اطراف روستاهای استان پیگیری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان بیان کرد: اجرای طرح روستای بدون بیکار با همکاری استانداری سمنان و دستگاه‌های اجرایی مربوط استان به‌طور ویژه در دستور کار کمیته امداد است و در تلاش هستیم چند روستای استان را مانند محمدآباد میامی که قطب پیراهن‌دوزی است را قطب تولید محصولات و کالاهای اساسی داشته باشیم.

مسعودیان راد اظهار کرد: تاکنون ۹۰ جوان روستای حسین‌آباد کالپوش که به دلیل بیکاری به مناطق شهری مهاجرت کردند، به روستای خود بازگشتند و قرار است با حمایت ویژه از جوانان اشتغال آفرین این روستا، ۲۰۰ جوان دیگر هم به دیار خود برای کار و تولید بازگردند.

انتهای پیام/74007/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: روستا منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تولید ناخالص ملی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان استان سمنان عشایری استان سمنان دستگاه های اجرایی روستایی و عشایری مناطق روستایی کمیته امداد استان سمنان استان سمنان محرومیت زدایی میلیارد تومان اشتغال آفرین تولید ناخالص توسعه مناطق آب آشامیدنی مناطق محروم بدون بیکار برای توسعه اجرای طرح سمنان نیز انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۰۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گپ و گفت با معلم امدادگر/ نقش معلمان در جامعه روستایی

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

فعالیت‌ها و فداکاری‌های معلمان در مناطق محروم یا کمتر برخوردار مناطقی همچون شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان از چند نظر ارزشمند است.

اول اینکه این معلمان عمدتاً در فضای آموزشی نامناسبی به تدریس می‌پردازند؛ تهویه هوا و سیستم‌های مناسب گرمایشی و سرمایشی در مدارس این مناطق موجود نیست و دانش آموزان هم بعضاً با مشکلاتی همچون بیکاری و اعتیاد والدین، فقر و نبود وسایل حمل و نقل برای رفت و آمد به مدرسه مواجه اند. در چنین شرایطی معلمان باید تا حد امکان مشکلات دانش آموزان خود را هم حل کنند.

از سوی دیگر با بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی همچون سیل، معلمان پیشرو بوده و یک امدادگر برای کاهش آلام مردم منطقه خود می‌شوند. مردم معلم فرزندانشان را می‌شناسند و به او بیش از دیگران اعتماد دارند. گاهی یک معلم تنها باسواد یک روستا است.

فیصل رئیسی یکی از همین معلم‌ها است؛ او ۱۶ سال است که به عنوان معلم رسمی وزارت آموزش و پرورش در مدارس استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند. به مناسبت روز معلم گفت‌وگویی با او داشتیم.

آقای رئیسی چند سال سابقه دارید و در چه مناطقی از کشور معلم بوده اید؟

من ۱۶ سال است که معلم رسمی آموزش و پرورش هستم و تنها در استان سیستان و بلوچستان و در مناطق لاشار، دشتیاری و چابهار معلم ابتدایی بوده ام.

معلمان چه نقشی در جامعه روستایی استان سیستان و بلوچستان دارند؟

معلمین به واسطه ارتباط نزدیکی که با مردم دارند نقش بسیار پررنگی خصوصاً در روستاها در امر اطلاع رسانی و امدادرسانی دارند. معلمان در روستاها به واسطه معلمی و باسواد بودنشان یک نقش اجتماعی خاصی بر عهده دارد. مردم به معلمان خیلی اعتماد دارند و هر اتفاقی که می‌افتد معلمان اولین کسانی هستند که به آنها مراجعه می‌شود.

در روستاهای دور افتاده نقش معلمان پر رنگ تر است. گاهی به واسطه شبکه‌های اجتماعی که معلمان در اختیار دارند و گاهی به واسطه ارتباطاتی که دارند.

معلمان هم امدادرسانی‌ها را متوجه منطقه خود می‌کنند و هم امدادرسانی‌ها به منطقه خود را بازتاب می‌دهند.

معلمان همچنین تلاش می‌کنند که کمک‌های مردمی ارسال شده به بهترین شکل توزیع شود و به دست افراد نیازمند و به اهلش برسد.

آیا معلمان استان بومی هستند یا از استان‌های دیگر آمده اند؟

هم معلمان بومی و هم معلم غیربومی در منطقه فعالیت می‌کنند. خیلی تفاوتی وجود ندارد؛ معلم هر جا باشد برای کمک به منطقه خود فعال است.

وضعیت فضای آموزشی در استان و شهرستان‌هایی که شما حضور دارید چه طور است؟ سیلاب چه قدر خسارت به فضای آموزشی استان وارد کرده است؟

سیلاب که اثرات جبران ناپذیری گذاشته است، اما به نسبت گذشته که مدارس کانکسی واقعاً در زمان سیل خسارت بار بود؛ تعداد مدارس کانکسی کم شده است.

مدارس کانکسی در گذشته تعداد بیشتری از مدارس استان را تشکیل می‌داد اما این روزها تعداد مدارس کانکسی به واسطه فعالیت و حضور خیران مدرسه ساز کاهش یافته است.

البته ما همچنان با کمبود فضای آموزشی مواجهیم اما دیگر مدارس خشت و گلی نداریم و تعداد مدارس کانکسی هم کاهش یافته است.

چقدر مسئولان آموزش و پرورش استان یا شهرستان از عملکرد شما در مدارس اطلاع دارند یا از فعالیت‌های داوطلبانه شما آگاه هستند؟

چندان حضور ندارند. آموزش و پرورش به معلمان امدادگر استان توجهی نمی‌کند؛ کمتر دیده شده است که مسئولان آموزش و پرورش کشور یا استان در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کنند؛ تنها تقدیری که دیدیم، ارسال یک لوح تقدیر در ماه‌های اول سیلاب بوده است. البته ما انتظاری از مسئولان نداریم اما حضور مدیران در مناطق سیل زده و آسیب دیده توجه آنان به مناطق تحت مدیریتشان را نشان می‌دهد.

منطقه‌های آسیب دیده از سیل با چه نیازهایی مواجه هستند؟

نیاز منطقه به اقلام بهداشتی یا بسته‌های خوراکی خوشبختانه دیگر مانند روزهای اول سیل حاد نیست ولی منطقه به شدت نیازمند توجه و بازسازی زیرساخت‌هاست. زیرساخت‌های منطقه همچون پل و جاده به شدت تخریب شده و ما نیازمند ساخت حمام و سرویس بهداشتی هستیم.

حضور مردم و سازمان‌های دولتی و سمن‌ها را چه طور دیدید؟

تعداد بسیار زیادی سازمان مردم نهاد در سیل اخیر حضور پیدا کردند و همچنان برخی از آنها در منطقه حضور دارند. سازمان امداد نجات هلال احمر هم حضور بسیار مؤثر و ارزشمندی داشت. هلال احمر خصوصاً به مناطقی امدادرسانی‌هایش را انجام داد که دسترسی به آن منطقه بسیار مشکل شده بود. توزیع بسته‌های غذایی یا جابجایی بیماران مصدوم در مناطق صعب العبور تماماً با هلال احمر بود.

آقای رئیسی بهترین و بدترین خاطره معلمی خودتان را برای ما بگویید.

یکی از بهترین خاطراتم این بود که در شهر دشتیاری که به تازگی رفتم؛ قبل از ورود من به مدرسه یک دانش آموزی بود که همه او را ضعیف و کند ذهن می‌شناختند ولی با کارهای انگیزشی که انجام دادیم به دانش آموز نمونه تبدیل شد و حتی دو سه سال از دانش آموزان نمونه مدرسه ما بود.

خاطره تلخ که زیاد داریم کدومش رو بگم (با لبخند می‌گوید) ولی یکی از خاطرات تلخ من مربوط به سال‌های اول خدمتم است. مدرسه‌ای که رفتیم کلاس درس من خراب شد و به ناچار به یک کلاس خشت و گلی رفتم. در کمتر از یک ماه پس از آغاز سال تحصیلی همکارم هم بازنشسته شد و من تنها معلم آن مدرسه شدم. یک معلم تنها با بیش از ۳۰ دانش آموز دختر و پسر در پنج پایه درسی. سال سختی بود که در یک محیط جدید درسی این تعداد دانش آموز را با پنج پایه نگهداری و برای آنان تدریس کنم.

کد خبر 6093834 علی قدمی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی، ارتقا یافته است
  • پیگیری بیمه شورای روستایی در کشور
  • ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی
  • گپ و گفت با معلم امدادگر/ نقش معلمان در جامعه روستایی
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد