Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران پیش از ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه ساماندهی تهران را یک ضرورت دانست و گفت: مسائل حمل و نقل، محدودیت منابع آب، آلودگی هوا، حاشیه نشینی و وجود واحدهای صنعتی در داخل شهر از جمله مسائل و مشکلات تهران هستند که فارع از بحث انتقال یا عدم انتقال پایتخت، باید به این مسائل به طور جدی رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران خاطر نشان کرد: موضوع انتقال پایتخت موضوع جدیدی نیست و در دولت های گذشته نیز این موضوع مطرح بوده است.

وی افزود: وقتی موضوع انتقال پایتخت مطرح می‌شود، باید به صورت جامع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نباید این موضوع محدود به انتقال مرکز سیاسی از تهران باشد چرا که مسائل تهران و جمعیت ساکن در این کلانشهر را نمی توان نادیده گرفت.

جهانگیری با اشاره به تدوین پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران تصریح کرد: کارگروه تخصصی شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران جلسات متعددی را با دستگاه های مربوطه برگزار کرده که حاصل این جلسات تدوین این پیش نویس است که جمع بندی آن به سه پیشنهاد منتج شده است.

 معاون اول رییس جمهور با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های موافق و مخالف در جلسه درخصوص این پیش نویس، از اعضای شورا خواست تا برگزاری جلسه آتی که در اواخر سال انجام خواهد شد، پیشنهادات مطرح شده را مورد بررسی و مطالعه دقیق تر قرار دهند و الزامات، نحوه اجرا و برنامه زمانبندی هر پیشنهاد را به صورت روشن و شفاف تدوین کنند تا در جلسه آتی در خصوص آن تصمیم گیری شود.

 در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس عضو این شورا نیز حضور داشتند، گزارشی از پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران ارائه شد.

در این گزارش تراکم و تمرکز شدید جمعیتی و اقتصادی، مخاطرات طبیعی، آلودگی زیست محیطی، نارسایی‌های شبکه‌های حمل و نقل و زیرساختی و خدماتی، ناکارایی اقتصادی و افت رقابت پذیری از جمله ابر مسئله‌های تهران برشمرده شد و پیامدهای هر یک از این مسائل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

 براساس این گزارش و با توجه به تجارب انتقال پایتخت در کشورهای مختلف، انتقال پایتخت تنها در ایجاد کشورهای جدید فاقد تمدنی و یا کشورهای دارای نظام فدرال موفقیت آمیز بوده است.

گفتنی است در پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران، رویکردهای متداول در مواجهه با مسائل کلانشهرها و پایتخت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مطالعاتی در خصوص عوامل و روندهای شکل‌گیری وضعیت موجود، طرح‌های مطالعاتی پیشین و تجارب جهانی انتقال پایتخت و مرکز سیاسی، اداری نیز انجام شده است.

 در پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران سه پیشنهاد نهایی مطرح شده که عبارتند از: استقرار فوری نظام مدیریت منطقه پایتختی کشور در محدوده کلانشهری تهران، تهیه طرح ساماندهی و تمرکز زدایی منطقه کلانشهری تهران با همیاری تمام سازمانهای ذیربط و ایجاد مرکز اداری ـ سیاسی جدید.

پربیننده ترین چگونه کد ملی خود را استعلام کنیم / ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند فرهنگیان وام ویژه می‌گیرند؟ شرایط استخدام ۲۷هزار نفر در آموزش و پرورش کسر ۸۰۰هزار تومان از حقوق فرهنگیان! بودجه برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری شهر تهران تراکم جمعیت معاون اول رییس جمهور انتقال پایتخت تمرکز زدایی مراکز اداری انتقال پایتخت مرکز سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت تقسیم می شود؟

به گزارش تابناک، علیرضا فخاری استاندار تهران عصر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با تشکیل استان‌های شرقی و غربی تهران اظهار کرد: موضوع تقسیمات استان تهران در حال کارهای مطالعاتی است و در حال حاضر این موضوع در کمیسیون‌های مرتبط دولت با همه مشخصات بررسی شده و باید در هیأت دولت و سپس مجلس شورای اسلامی تصویب و در نهایت پس از قبولی، ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی مخالف و برخی موافق این طرح هستند و هر یک استدلال‌هایی دارند، افزود: باید در فضایی منطقی و معقول به موضوع تقسیمات بپردازیم و به دور از احساسات و نگرش‌های سیاسی و منطبق با شرایط محیطی و منطقه‌ای تصمیم‌گیری شود که زمینه‌ساز رفع مشکلات مردم باشد.

استاندار تهران تاکید کرد: در تقسیمات کشوری باید به نقطه‌ای از اطمینان بخشی برسیم که مردم می‌توانند زندگی توأم با آرامش داشته باشند و در حوزه‌های زیرساختی مشکلاتی از قبیل تأمین آب و برق، حمل‌ونقل و ارتباطات وجود نداشته باشند.

فخاری تصریح کرد: اگر قرار است تقسیمی صورت بگیرد باید این مشکلات زیرساختی نیز مورد کندوکاو قرار بگیرد تا با تقسیمات، موقعیت برتری فراهم و خلق شود نه اینکه فرصت شرایط عادی از مردم سلب شود.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • ترافیک پرحجم و روان در معابر پایتخت
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • ساماندهی اتباع در ۱۴۰۳ ادامه دارد
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت