Web Analytics Made Easy - Statcounter

با رونمایی از فهرست فیلم‌های متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، نام 110 فیلم اعلام شد که خواهان رقابت در مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران هستند؛ فهرستی بلندبالا در غیاب گروهی از بزرگان که فراتر از انتظار مدیران سینمایی است و برخلاف اعلام قبلی می‌تواند هیات انتخاب را به ساختار جشنواره بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ سینما نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان و حتی در هالیوود با همه عقبه مالی‌اش زمین‌گیر شده است. چندی پیش فریادهای تام کروز سر صحنه تازه‌ترین نسخه از سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن که به عوامل می‌گفت: «باید این صنعت را حفظ کنیم تا عده زیادی بتوانند به سر کارشان در سینما برگردند»، نشان داد سینما در چه شرایط خطرناکی حتی در حرفه‌ای‌ترین بخش است.

همین وضعیت باعث شده تولید در سطح جهان به شکل محسوسی فروکش کند و همه کمپانی‌ها تولید حداقلی را در دستور کار قرار دهند و تولید عمده را به دوران پساکرونا موکول نمایند. با این حال در ایران اوضاع به گونه دیگری پیش رفته و اکنون با رونمایی از لیست فیلم‌هایی که متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند، مشخص شده دست کم 110 فیلم سینمایی در صف ایستاده‌اند!

هرچند شماری از این فیلم‌ها، اصطلاحاً ویدیویی هستند و سینمایی نیستند اما در مجموع بخش اعظم این تولیدات سینمایی بوده‌اند. در عین حال باید در نظر داشت یک فیلم ویدیویی در شرایط کنونی دست کم دو میلیارد تومان و یک فیلم سینمایی دست کم پنج میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه شماری از فیلم‌های تولیدی بیش از 10 میلیارد و در مواردی قریب به 15 میلیارد تومان هزینه داشته‌اند، این لیست حدود 400 میلیارد تومان یا بیشتر سرمایه را شامل می‌شود.

در سال‌های پیشین که وضعیت سینما نسبتاً قابل قبول بود و گرفتار چنین بحرانی نشده بود، در حدود 10 فیلم سینمایی اصل پولشان را از گیشه بازمی‌گرداند و کمتر از این تعداد به سوددهی می‌رسیدند. بنابراین در سال جاری و سال آینده دورنمای تیره تری برای اکران قابل تصور است و سرمایه گذاران این فیلم‌ها احتمالاً با در نظر گرفتن عدم بازگشت سرمایه‌شان این فیلم‌ها را تولید کرده‌اند؛ معادله‌ای که نشان می‌دهد سینمای ایران دست‌کم در حوزه اقتصادی وضعیت طبیعی ندارد.

در کنار این وضعیت عجیب، اتفاق قابل تامل اینکه گروهی از سینماگران صاحب نام سینمای ایران که فیلم‌هایشان یا به اتمام رسیده بود و یا پیش بینی می‌شود تا زمان جشنواره آماده نمایش شود، فرم ثبت نام را پرنکردند و در این دوره از جشنواره فجر حضور نیافتند که از آن جمله می‌توان به اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» و داریوش مهرجویی با فیلم «لامینور» اشاره کرد. در مقابل طیف وسیعی از فیلم‌ها از کارگردان‌های فیلم اولی است که پیش بینی می‌شود اغلب این جنس آثار از کیفیت بالایی برخوردار نباشد.

به گفته متولیان جشنواره این فهرست جهت تطابق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی اعلام شده در فراخوان جشنواره سی و نهم، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و فهرست نهایی آثار برای ارائه به هیات داوران اعلام خواهد شد. همچنین بر اساس تأکید مجدد دبیرخانه جشنواره سی و نهم، تنها آثاری در فهرست نهایی داوران قرار خواهد گرفت که نسخه DCP آنها تا 20 دی 1399 به دبیرخانه جشنواره ارائه شده باشد و اگر نسخه نهایی فیلمی پس از این موعد به دبیرخانه برسد،فیلم خودبه‌خود حذف‌شده تلقی خواهد شد.

فهرست فیلم‌های متقاضی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر به شرح ذیل است:

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز جشنواره فیلم فجر تاریخ سینما ویروس کرونا واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز سی و نهمین جشنواره میلیارد تومان فیلم ها دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۲۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر)

عصر ایران - امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.

شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.

بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلال‌الدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولوی‌پژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبان‌های باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار می‌آید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عین‌الدین صادق‌زاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی ‌نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکارهای ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار می‌روند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند. 

این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند. 

ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامه‌ریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی را به همراه داشت.

حضور ستارگانی چون دکتر محمد‌علی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نماینده‌ی چهره‌ی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستاده‌اند تا همچون همیشه، سالن‌های سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.

هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهره‌های دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دست‌اندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگین تر می کند اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندی‌شان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.

امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشته‌های این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.
این علاقمندی از تشویق‌های پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال می‌کردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان می‌کردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق» «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران

دیگر خبرها

  • بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر)
  • چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • غزه در دویست و نهمین روز جنگ؛ ۳۴۵۹۶ شهید، تخریب ۹۵ درصد تاسیسات و فقر ۹۰ درصدی
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • رقابت «لوتریا» در آلمان و اسپانیا
  • جشنواره نوجوان خوارزمی در مهرستان و خاش
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان | همه معلمان رتبه‌بندی می‌شوند مگر اینکه...