Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا اورنگی دوشنبه‌شب در نشست بررسی مشکلات کشاورزی منطقه آزاد ماکو اجرای قانون رفع تداخل را بهترین فرصت برای پایان مناقشه تاریخی تداخل اراضی عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح اقدامی بزرگ و تاریخی برای کاهش نگرانی بهره برداران، رفع موانع تولید در بخش کشاورزی و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و منابع ملی و کاهش اختلافات ملکی و پرونده های قضایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی و طبق ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید شاهد تسریع در فرایند تعیین تکلیف اراضی اختلافی بین کشاورزان و دولت هستیم.

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه دولت و رییس جمهوری پیگیر اتمام پروژه سد کرم آباد هستند، اضافه کرد: نگاه دولت به فعالان بخش کشاورزی نگاه حمایتی است و هر میزان اعتبار برای رفع مشکلات و تداخلات نیاز باشد، متعهد به تامین اعتبار هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست اظهار داشت: توسعه کشاورزی صنعتی و ترویج و ارتقای توانمندی جامعه محلی رویکرد مهم سازمان منطقه آزاد ماکو برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی منطقه است.

محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد:‌ صنعتی کردن کشاورزی،‌ ترویج، آموزش و ارتقای توانمندی جامعه محلی به عنوان اصول راهبردی بهره وری بخش کشاورزی در سازمان منطقه آزاد ماکو است.

وی در ادامه گفت: منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ۱۰۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی رتبه اول بخش کشاورزی در بین تمام مناطق آزاد دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۹ واحد دامداری صنعتی با ۵۸۱ هزار دام سبک و  ۳۰ هزار دام سنگین در منطقه آزاد ماکو فعال است، اضافه کرد: ۶۰ واحد مرغداری صنعتی و  ۲۵ واحد مزرعه پرورش ماهی  نیز در این منطقه فعالیت می کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: ملاحظه اساسی ما در بخش کشاورزی، ‌ ۱۹ هزار هکتار اراضی واقع در پایاب سر کرم آباد است که امیدواریم با اهتمام بیشتر وزارت‌خانه های نیرو و جهاد کشاورزی شاهد بهره برداری کامل از این پروژه باشیم.

اتمام طرح های سیستم نوین آبیاری تحت فشار ماکو تسریع شود

فرماندار ماکو نیز در این جلسه گفت:‌ دولت در خصوص اجرای طرح سیستم نوین آبیاری از بیت المال هزینه‌های بسیاری کرده و لازم است به سرعت کارهای ناقص باقیمانده تکمیل شده و به اتمام برسد.

علی محمدی ایروانلو اظهار داشت: سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی ماکو تحت پوشش طرح ملی سیستم نوین آبیاری تحت فشار قرار گرفته ولی به دلیل کمبود اعتبارات در اواخر این طرح و عدم پیگیری، راکد مانده است.

۶۰درصد نیاز آبی شوط از قنات ها تامین می شود

فرماندار شوط با تاکید براینکه ۶۰ درصد نیاز آبی این شهرستان از طریق قنات تامین می شود، گفت: قنات ها به عنوان میراث چندین ساله شناخته شده اند و ساماندهی قنات های این شهرستان نیازمند اقدام حرفه ای است.

حسن عبداللهی با بیان اینکه این قنات‌ها در طول حیات کشاورزی این منطقه نقش قابل‌توجهی ایفا کرده‌اند، افزود: نیاز آبی شهرستان ۱۰۵ میلیون متر مکعب  است و ۶۵ میلیون متر مکعب از این نیاز از ۱۳۱ رشته قنات تامین می شود.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار هکتار اراضی دیمی و آبی در شوط وجود دارد که ۱۳ هزار هکتار از این اراضی در پایاب سدها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید کمک کند تا صنایع تبدیلی و بسته بندی در این شهرستان رونق گیرد، اضافه کرد: در سایه وجود هفت هزارهکتار اراضی ملی در شوط، سرمایه گذاری خوبی در این منطقه صورت گرفته است.

وی از عدم استقبال بیمه کشاورزان در این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام برای کشاورزان نه تنها جنبه حمایتی ندارد بلکه حتی نتوانسته دردی از آنها را درمان کند.

فرماندار شوط با اشاره به اینکه سد اینجه در شوط ۵۰۰ متر مربع قدرت ذخیره آبی دارد، اضافه کرد: این سد به حال خود رها شده و  برای ذخیره آب هیچ‌گونه کاری در آن انجام نشده است.

عبداللهی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی سد شوط انجام شده که در جلوگیری از سیل و آبیاری صحیح اراضی در این شهرستان تاثیر گذار خواهد بود، افزود: این سد قدرت ذخیره ۱۵ میلیون متر مکعب را  دارد که امید داریم هرچه سریعتر به مرحله اجرا گذاشته شود.

منطقه آزاد ماکو در آذربایجان‌غربی به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال‌غرب کشور واقع است؛   مساحت این منطقه حدود چهارهزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی چالدران ماکو سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماكو اراضی کشاورزی پلدشت شوط

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی چالدران ماکو آذربایجان غربی چالدران ماکو سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماكو اراضی کشاورزی پلدشت شوط اخبار کنکور سازمان منطقه آزاد ماکو هکتار اراضی بخش کشاورزی هزار هکتار قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت

مهدی نقدی، فرماندار شفت همزمان با آغاز کشت برنج در شالیزار‌های این شهرستان از ۲ مجموعه بانک نشاء گلخانه‌ای و سنتی در روستای لَختَکی بازدید کرد.

او با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۷ بانک نشاء برنج است، گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک با حمایت آن را به سقف ۱۰ واحد برسانیم.

فرماندار شفت تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان به صورت مکانیزه نشا می‌شوند و همچنین بیش از ۱۱۰ دستگاه نشاکار در فصل کشت برنج در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

محمدرضا یوسف نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت هم در این بازدید حمایت و ترغیب کشاورزان به ایجاد بانک نشاء برنج را از مهمترین برنامه‌های این اداره اعلام کرد.

به گفته او، کشت مکانیزه برنج ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شفت افزود: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید و تهیه نشاء سالم و عاری از افت و بیماری از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

شهرستان شفت در ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • صدور اسناد تک برگ در گروه‌های مشاع به نام دولت