Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@05:20:16 GMT

با رعایت این نکات در خواب وزن کم کنید

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۴۲۹۸

آفتاب‌‌نیوز :

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد بخواهید وزن کم کنید و به این قصد در طول روز تمرینات ورزشی انجام دهید یا رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. اما چیزی که ممکن است ندانید این است که علاوه بر طول روز با رعایت کردن چند نکته می‌توانید حتی در خواب هم وزن کم کنید. این نکات را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زودتر بخوابید

متخصصان می‌گویند زنانی که برنامه خواب مرتبی دارند قادرند بیشتر وزن کم کنند. علاوه بر این اگر شب‌ها زودتر بخوابید، زمان کمتری برای خوردن دارید که به شما کمک می‌کند در شب کالری زیادی دریافت نکنید. به گفته متخصصان هرچه بیشتر بمانید بیشتر کالری دریافت می‌کنید و ممکن است بهترین راه برای کاهش کالری دریافتی، زودتر خوابیدن باشد.

جدای از این، خود خواب هم برای کاهش وزن مفید است و خوابیدن کمتر از هشت ساعت خواب به پیشرفت کاهش وزن شما آسیب می‌رساند.

دمنوش بنوشید

برخی از بهترین چای‌ها برای خواب، بابونه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس و سنبل الطیب است که خواص آرام بخش دارند.

در وعده ناهار غلات کامل بخورید

همانطور که می‌دانید باید از صرف وعده‌های غذایی سنگین پیش از خواب اجتناب کرد. اما بهتر است بدانید که باید کربوهیدرات‌های پیچیده را در زمان نهار مصرف کنید.

شب‌ها سبک بخورید

اگر چه که گرسنه به خواب رفتن می‌تواند به خودی خود در فرایند خواب شما اختلال ایجاد کند، اما نباید با شکم پر به تخت بروید. وقتی قبل از خواب و در شب وعده غذایی سنگینی می‌خورید، بدن شما تا صبح برای هضم آن در تلاش است. به همین دلیل باید در شب‌ها خوراکی‌های سبکی مصرف کنید و تا یکی دو ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.

زودتر آشپزخانه را تعطیل کنید

متخصصان معتقد اند زود بستن آشپزخانه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. چند شب تعطیل کردن آشپرخانه را در ساعت ۸ امتحان کنید.

تمرینات یوگا و کششی بدن شما را آرام می‌کند

متخصصان معتقد اند انجام برخی تمرینات می‌تواند سیستم عصبی را آرام و شانه‌ها و گردن را آزاد کند و از همه مهمتر استرس شما را از بین ببرد.

دمای هوا را کم کنید
مطالعات جدید نشان داده است که کاهش دما در هنگام خواب می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. دمای سردتر سبب می‌شود بدن با سوزاندن چربی ذخیره شده در شکم، شما را گرم کند.

چراغ خواب روشن نکنید
وجود نور در محل خواب شما نه تنها به کیفیت خوابتان آسیب می‌زند، بلکه ممکن است منجر به افزایش وزن شود. طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی افراد مورد مطالعه ای که در اتاق‌های تاریکی می‌خوابیدند ۲۱ درصد کمتر از افرادی که در اتاق‌های نورانی می‌خوابیدند، چاق هستند.

وسایل الکترونیکی ممنوع
تحقیقات نشان میدهد هرچه وسایل الکترونیکی بیشتری به اتاق خواب بیاوریم، بیشتر چاق می‌شویم. مطالعه‌ای در ژورنال چاقی کودکان نشان داد که کودکانی که شب‌ها بیشتر از این وسایل استفاده می‌کنند، چاق تر اند؛ چرا که به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند و عادات نادرستی دارند.

دوش آب گرم بگیرید
دوش آب گرم در شب‌ها مفید است زیرا می‌تواند به از بین بردن تنش و آرامش عضلانی کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند سطح اکسی توسین توسط مغز شما را افزایش دهد که بسیار آرامش بخش است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خوابیدن کاهش وزن کاهش وزن کم کنید وزن کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط دانشگاه علوم پزشکی ایران، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند
  • حق تفکیک برای زمین‌های امامزاده ابراهیم شفت کاهش پیدا می‌کند
  • چهار معیار سلامتی مهم در ساعت‌های هوشمند
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • آلارم آیفون ممکن است شما را از خواب بیدار نکند
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد