Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایجاد نظام کارگزاری برای بهم‌رسانی دانشگاه و صنعت در دنیا نتایج ارزشمندی داشته است برای مثال درآمد شرکت BASF  و Merk در سال ۲۰۱۹ به ترتیب معادل ۷۱.۸ و ۲۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمدهای نفتی ایران که معادل ۱۹ میلیارد دلار بوده، بیشتر است. - اخبار اجتماعی -

مصطفی امینی؛ کارشناس حوزه علم و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای حل مسائل صنایع در چند دهه اخیر تبدیل به چالشی شده است که دولتمردان در حل آن با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از آنجایی که ادبیات بین صنعت و دانشگاه متفاوت است، حل چنین مسأله‌ای نیاز به تخصص و انگیزه دارد و کشورها به انحای مختلف سعی کرده‌اند این مسئله را حل کرده و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنند؛ بررسی تجارب دنیا در حل این مسائل به ما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از مدل‌های همکاری دانشگاه و صنعت برای کمک به پیشرفت علم و فناوری و حل نیازهای صنعت پیدا کنیم.

این کارشناس حوزه علم و فناوری با بیان اینکه شرکت مِرک به عنوان یک شرکت کارگزاری یا بروکری، یکی از تجارب موفق دنیا در عرصه استفاده از ظرفیت‌های دانشی و فناوری دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: این شرکت در آلمان به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت علمی و فناوری دانشگاه‌ها و حل مسائل صنعت ایجاد شده است؛ ایده پیشران این شرکت که در کشورهایی نظیر ایران کم‌تر شکل گرفته، بهره‌گیری از ظرفیت چابک و متخصص بخش خصوصی برای بهم‌رسانی بین تقاضاهای موجود در صنایع و توانمندی‌های موجود در دانشگاه است؛ در این مدل، سازوکارهای دولتی که عموماً از انگیزه کافی برخوردار نیستند کنار گذاشته شده و بخش خصوصی به دلیل ذینفع بودن در ارتباط بین صنعت و دانشگاه علاقمند و باانگیزه بدنبال حل چالش‌های بین این دو نهاد است.

امینی ادامه داد: شرکت مِرک که مقر اصلی آن در آلمان است از ابتدای تأسیس، شریک راهبردی دانشگاه "دارمشتات" (Darmstadt) بوده است؛ تاریخچه همکاری دانشگاه "دارمشتات" با این شرکت بیانگر اهمیت دانشگاه‌ها از دید طراحان آن برای حل مسائل  داروسازی و شیمی بوده است و سعی داشته‌اند به سؤالات کسب و کارها و صنایع شیمی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها پاسخ دهند؛ این شرکت دارای 52000 کارمند در 66 کشور جهان است و در زمینه شیمی (مواد، علوم زیستی و بهداشتی) فعالیت دارد.

این کارشناس علم و فناوری با بیان اینکه این شرکت دارای سه زیرمجموعه با یک صندوق و شتاب‌دهنده است، خاطرنشان کرد: این سه شرکت با عناوین  EMD Serono در زمینه زیست‌پزشکی، MilliporeSigma در زمینه علم زندگی و EMD Performance Material در زمینه مواد با فناوری بالا فعالیت می‌کنند و هر کجا شعبه‌ای از مِرک ایجاد شده  است، سعی کرده‌اند آن شعبه در کنار یا داخل دانشگاه باشد و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند همچنین برای تأمین مالی پروژه‌ها از صندوقی به اسم M Venture با سرمایه‌ای بالغ بر 300 میلیون یورو استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: شتاب‌دهنده‌ای نیز ذیل این شرکت وجود دارد که به عنوان بازوی شتاب‌دهی آن عمل می‌کند؛ این شرکت در فرآیند رشد با مسائل مختلفی مثل عدم همسانی با ادبیات دانشگاه، تأمین مالی، عدم تجربه کافی برای استفاده از ایده‌های دانشگاهی و ارائه تضامین حقوقی معتبر به صنعت روبه‌رو شده است و با ایجاد صندوق و مرکز شتاب‌دهی سعی کرده است این مشکلات را حل کند.

امینی با بیان اینکه شرکت مِرک علاوه بر دارمشتاتِ آلمان در همه قاره‌ها بویژه در بوستون، پکن و توکیو در زمینه بهداشت و درمان نمایندگی دارد، گفت: این شرکت در ابتدای تأسیس تا شروع قرن بیستم با هدف توسعه فناوری‌های شیمی فعالیت می‌کرد اما پس از آن، علاوه بر توسعه فناوری‌ها و شتاب‌دهی ایده‌ها، پس از اخذ چالش‌های صنایع بزرگ، آن را بواسطه دانشگاه‌ها و افراد متخصص در بیرون از شرکت انجام می‌دهد.

این کارشناس علم و فناوری تاکید کرد: درآمد این شرکت از 10.7 میلیارد یورو در سال 2013 به 16.15 میلیارد یورو در سال 2019 رسیده است و در سه زمینه بهداشت، علم زندگی و عملکرد مواد به ترتیب 46 درصد (7 میلیارد یورو)، 38 درصد (5.8 میلیارد یورو) و 16 درصد (2.4 میلیون یورو) درآمد داشته است.

 وی با اشاره به شکل‌گیری نظام کارگزاری در بسیاری از کشورهای جهان خاطرنشان کرد: کشورهای جهان در دو دهه اخیر در کنار سایر زیرساخت‌های علم و فناوری مثل پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و ادارات ارتباط با صنعت، نظام کارگزاری را برای بهم‌رسانی بین دانشگاه و صنعت و شتابدهی ایده‌های شکل گرفته در آن‌ها به کار گرفته‌اند که نتایج ارزشمندی داشته است؛ برای مثال درآمد شرکت BASF  و Merk KGaA در سال 2019 به ترتیب معادل 71.8 و 20 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمدهای نفتی ایران در سال 2019 که معادل 19 میلیارد دلار بوده بیشتر است.

امینی با بیان اینکه مرور تجربیات دنیا می‌تواند الگوهای مناسبی را برای پیگیری کارگزارهای علم و فناوری در اختیار ما قرار دهد، گفت: ایجاد چنین شرکت‌هایی نه تنها می‌تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را حل کند بلکه گردش مالی حاصل از آن می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی موثر واقع شود؛ بررسی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که چابکی، انگیزه‌مندی به خاطر هویت بخش خصوصی و تخصصی بودن از عوامل اصلی موفقیت این شرکت‌ها به حساب می‌آیند؛ این شرکت‌ها به عنوان بخش خصوصی برای موفقیت در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، صندوق‌های علم و فناوری ایجاد و سعی کرده‌اند با استفاده از ظرفیت شتاب‌دهنده‌های خود، ایده‌های دانشگاهی را رشد داده و تبدیل به محصول نمایند، مشکلی که ساز و کارهای موجود از حل آن عاجز هستند. 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

علم نافع/ تجربه موفق دانشگاه تهران در ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق "کارگزارهای علم و فناوری"

وزیر علوم: امضای بیش از 8400 قرارداد بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی ظرفیت دانشگاه ها میلیارد دلار بوده استفاده از ظرفیت علم و فناوری صنعت و دانشگاه دانشگاه و صنعت میلیارد یورو بخش خصوصی سعی کرده شرکت ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۷۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت

به گزارش خبرنگار مهر، عباس غریبی ظهر چهارشنبه در بازدید از سایت ۲ پایانه میعانات گاز پارس جنوبی در منطقه کنگان با اشاره به توان متخصصان داخلی اظهار داشت: به همت و تلاش متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران سیستم تله‌متری گوی شناور شماره ۴ پایانه میعانات گازی پارس جنوبی (منطقه کنگان) تعمیر و در سرویس قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه وظیفه ۱۰۰ درصد صادرات میعانات گازی تولیدی در منطقه پارس جنوبی بر عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است، افزود: باید با بروز رسانی تجهیزات، تعمیر، بازسازی و ایمن سازی فرایند بارگیری و صادرات در مسیر ارتقا شاخص‌های ایمنی گام برداریم.

غریبی به تلاش شبانه روزی متخصصان در این شرکت اشاره کرد و با تاکید بر اعتماد به تجارب و تخصص کارشناسان داخلی ابراز داشت: متخصصان شرکت پایانه‌ها نفتی ایران با تلاش و همت بالای خود موفق شدند مشکلات سیستم تله‌متری گوی شناور که نقش مهمی در ایمن سازی فرایند بارگیری میعانات گازی به کشتی‌ها دارد را رفع کرده و در سرویس عملیاتی قرار بدهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون این سیستم در مدار قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به وضعیت شیرهای کنترلی منتهی به گوی شناور به صورت آنلاین در اتاق کنترل ساحل قابل مشاهده بوده و در صورت بروز مشکل در فرایند بارگیری این سیستم می‌تواند ضمن توقف خودکار بارگیری، از بروز هرگونه حادثه‌ای که منجر به خسارت شود، جلوگیری کند.

غریبی در پایان از متخصصان فعال در رفع عیب و عملیاتی کردن سیستم تله‌متری گوی شناور تجلیل و قدردانی کرد.

کد خبر 6094136

دیگر خبرها

  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد
  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • شاخص‌های ایمنی صادرات در پایانه‌های نفتی ارتقا یافت
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد